arrow

NO MAN’S LAND

För sjätte året i rad samarbetar Berwaldhallen med Orvar Säfström och Underscore Productions. Årets efterlängtade filmkonsert handlar om de fantastiska filmhjältinnor vars stordåd såväl som musikaliska motiv etsat sig fast i våra minnen. En högtidsstund för filmmusikälskare med musik ur bland annat AlienStar Wars: Rogue OneSagan om ringenTerminator och Prinsessan Mononoke.

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 den 2 oktober 2020 kl. 19:00

”Det var en gång en drottning som härskade över haven, vars like ingen visste, som var oerhört vacker och besatt en väldig styrka.” Så beskrivs Brynhild, sköldmö och drottning, i den medeltida tyska hjältesagan Nibelungensången som inspirerade Richard Wagners till operakvartetten Nibelungens ring. I Wagners operor är Brünnhilde en valkyria, en mäktig varelse som förde döda på slagfältet till gudarnas värld.

Den berömda Valkyrieritten från andra delen i Wagners tetralogi, Valkyrian, inleder den här konserten med musik för filmdukens tappra hjältinnor. Den har inspirerat andra tonsättare och lånats av flera filmer, kanske mest minnesvärt i krigsfilmen Apocalypse Now. Joe Hisaishi parafraserar Wagners hjältemodiga musik i filmen Ponyo, men i Prinsessan Mononoke är musiken suggestiv och vemodig, passande filmens varnande budskap om människans destruktiva inverkan på naturen.

Wonder Woman och Captain Marvel är färgstarka och hjältemodiga karaktärer med lång historia i tryck innan de gestaltats på vita duken, närmast av Gal Gadot respektive Brie Larson. Rupert Gregson-Williams musik till Wonder Woman införlivar temat som Hans Zimmer skrev till filmen Batman v. Superman för Gal Gadots premiär på vita duken som Wonder Woman. I båda filmer medverkar också cellisten Tina Guo som förekommer flitigt i filmsammanhang.

När Pınar Toprak skulle skriva ett tema åt Captain Marvel ville hon att det skulle kännas igen efter de första två tonerna. Hjältar förknippas ofta med kvinten, ett tvåtonsmotiv eller intervall som typiskt också spelas av valthorn. I regissören Christopher Nolans Batman-trilogi knöt Hans Zimmer en moll-ters till titelkaraktären. Toprak använder ett mer ovanligt intervall, en septim, som start på Captain Marvels tema.

Löjtnant Ellen Ripley är fortfarande den rollfigur som flest förknippar med den prisbelönade skådespelerskan Sigourney Weaver, fastän det nu är mer än tjugo år sedan hon senast spelade Ripley på vita duken. Alien-filmerna har alla haft olika tonsättare och på denna konsert presenteras musik ur de tre första, tonsatta av Jerry Goldsmith, James Horner, respektive Elliot Goldenthal.

En annan filmhjältinna som närmast uppnått ikonstatus är Sarah Connor, som i Terminator 2 kämpar sida vid sida med sin son John och Arnold Schwarzeneggers android T-800 för att förhindra en kärnvapenkatastrof. Brad Fiedels rytmiskt drivande ledmotiv hör också till ett av filmhistoriens mest igenkännbara.

Även karaktärer som inte har uppnått samma stjärnstatus som Ellen Ripley och Sarah Connor, eller Buffy Summers och Katniss Everdeen, är väl värda att uppmärksammas på en konsert som denna. Mad Max: Fury Road handlar inte huvudsakligen om Max, utan om Charlize Therons karaktär Imperator Furiosa som gör uppror mot den sadistiske diktatorn i vars armé hon ditintills tjänat.

Och den intergalaktiska divan Plavalaguna i Det femte elementet vakar i hemlighet över fyra magiska artefakter, men är nog främst ihågkommen för sitt sångnummer i filmen: arian Il dolce suono ur operan Lucia di Lammermoor, som övergår i 90-talsdoftande elektropop av filmkompositören Éric Serra. Här framförs den i akustisk tappning, med konsertens egen prima donna i strålkastarljuset: Sabina Zweiacker. Hon har hörts flera gånger tidigare i Berwaldhallen, exempelvis i The Dragonborn Comes från The Elder Scrolls V: Skyrim, i framträdanden som gjort henne känd över hela världen.

Text: David Saulesco

Header image used by kind permission of 20th Century Fox.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Christoffer Nobin är chefsdirigent och konstnärlig ledare för Östgöta Blåsarsymfoniker och har tidigare varit konstnärlig musikchef på Norrlandsoperan. Sedan debuten med Helsingborgs Symfoniorkester 2011 har han dirigerat många svenska och danska symfoniorkestrar och även verkat vid operahusen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Han har gjort skivinspelningar med bland andra symfoniorkestrarna i Malmö, Göteborg och Norrköping och spelat in musik till datorspel med Londons symfoniorkester.

Han har även arbetat på Metropolitan Opera, Barbican Center i London, Théâtre des Champs-Élysées och Minato Mirai Hall i Tokyo. Även om hans repertoar huvudsakligen kretsar kring den klassiska orkesterrepertoaren och opera arbetar han även med musikal, jazz, rock och pop. Han var tidigare dirigent för Lunds Akademiska Kör och har varit verksam som kormästare på Malmö Opera och GöteborgsOperan.

Han är även tonsättare som ligger bakom bland annat barnoperan Hion om natten och arbetar som dirigent med en hel del nyskriven musik, både av symfonisk karaktör och med ensembler som Athelas Sinfonietta och KammarensembleN.

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd över hela världen för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Hon gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings Symfoniorkester. Hon är lika hemma i film- och spelmusikens fantastiska värld som i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.

Orvar Säfström var under flera år programledare för bland annat Filmkrönikan i SVT. Han har mottagit Svenska Videobranschens hederspris och dessutom utnämnts till Årets Spelare av SVEROK för sitt arbete med att uppmärksamma spelkulturen. Sedan 2006 producerar han bejublade och kritikerrosade konserter med musik ur film, tv-serier och datorspel i Sverige och Europa. Som författare och förläggare ligger han även bakom flera böcker om svensk spelhistoria och den rika svenska spelkulturen.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min