arrow

NIKLAS OCH RADIOAPAN: KALASPARTAJ I BERWALDHALLEN

Häng med när Niklas och Radioapan bjuder in till kalaspartaj i Berwaldhallen. Bland gästerna kommer rymdvarelsen Kosmos, en skridskoåkande struts och en rosa enhörning. Det blir en fartfylld konsert med massor av tokiga upptåg och rolig musik framförd av Sveriges Radios Symfoniorkester.

Konserten sänds på Berwaldhallen Play söndagen den 31 oktober 2021 kl 11:00 och finns kvar i 90 dagar för efterhandsittning.

Barnens favorit, den radio- och ljudälskande Radioapan bjuder den här gången alla barn på kalaspartaj tillsammans med Niklas Riesbeck och Radiosymfonikerna. Med musik ur den klassiska repertoaren samt de mest älskade barnfilmerna blir det fest med tårta, paket, partyhattar och överraskningar.

PROGRAM:

Jakob Munck/arr. Karl-Johan Ankarblom: Radioapans sång

Julius Fučik: Gladiatorernas intåg

Sergej Prokofjev Sats 2: Tip and run, ur Summer day

Béla Bartók: Maruntel nr 6 & 7, ur Rumänska folkdanser

Trad/arr: Jonas Nydesjö: Klappa händerna

Kristen & Robert Lopez/arr. Karl-Johan Ankarblom: Let it go, ur Frost

Emile Waldteufel: Skridskoåkarna

Camille Saint-Saëns: Elefanten, ur Djurens karneval

Camille Saint-Saëns: Kängurur, ur Djurens karneval

Erik Satie/orkestrering Claude Debussy: Gymnopédie nr 1

Camille Saint-Saëns: Figurer med långa öron, ur Djurens karneval

Emile Waldteufel: Skridskoåkarna

John Williams: Star Wars, ur Main title

Alice Tegnér/arr. Ingvar Karkoff: Sockerbagaren 

Paul Dukas : Fanfare pour précéder ”La Péri” 

Jakob Munck/arr. Karl-Johan Ankarblom : Radioapans sång, playout


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Alexander Hansons musikerbana började med studier på trumpet vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Sin dirigentutbildning fick han vid den världsberömda Sibeliusakademin i Helsingfors där han med högsta betyg utexaminerades av professor Leif Segerstam år 2004. Studier bedrevs där även med Atso Almila och Jorma Panula.

Alexander Hanson är en ofta återkommande gästdirigent hos de flesta framstående orkestrarna i Norden.År 2012 gjorde han sin debut i London med The Royal Philharmonic Orchestra. I mars 2014 inleddes ett samarbete med Brussels Philharmonic Orchestra som fortgår. Med Brussels Philharmonic Orchestra har Alexander samarbetat med musiker som Bill Frisell, Brad Mehldau, Uri Caine, Tigran Hamasyan och basisten Avishai Cohen som Alexander sedan dess regelbundet samarbetar med.

De senaste åren har Hanson utomlands gästat orkestrar såsom Rotterdam Philharmonic Orchestra, Liege Royal Philharmonic Orchestra, Brno Philharmonic Orchestra, Prague Radio Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester, Essener Philharmoniker och Aalborg Symfoniorkester. Framöver kommer Hanson gästa Israel Philharmonic Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern med flera.

Sedan ett antal år är Hanson engagerad vid GöteborgsOperan och 2022 dirigerade han där Donizettis opera Viva la Mamma! På GöteborgsOperan har han även dirigerat Prokofjevs balett Romeo och Julia vid Dresdenoperans gästspel samt Puccinis Gianni Schicchi och Weills Sju Dödssynder. Våren 2023 är Alexander Music Director vid GöteborgsOperan för operetten ”Det var en gång på Grand Hotel”. På GöteborgsOperan har han även dirigerat ett stort antal andra uppsättningar såsom Chess, La Cage aux Folles, Kristina från Duvemåla samt Crazy for You och Ringaren i Notre Dame där han var anlitad som

Alexander Hanson har spelat in många skivor med orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna, Norrköpings Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern,  Gävle Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Marinens Musikkår & Göteborg Wind Orchestra. År 2005 – 2012 verkade han som chefdirigent och konstnärlig ledare för Göteborg Wind Orchestra. År 2014 – 2016 verkade han som konstnärlig ledare och chefdirigent för Försvarets Musikkår, Nord-Norge. Sedan 2018 är han Musikdirektör (Chefdirigent/Konstnärlig ledare) vid Marinens Musikkår i Karlskrona.

&

Julia Kretz-Larsson är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är även medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som utöver en egen konsertserie i Berlinfilharmonin har uppträtt i bland annat Carnegie Hall i New York City och Concertgebouw i Amsterdam. Hon har tidigare varit medlem i både Lucerne Festival Orchestra och som stämledare i Mahler Chamber Orchestra.

Vid sidan om orkestertjänstgöringen är Kretz-Larsson även en aktiv kammarmusiker. Hon har spelat med bland andra Janine Jansen, Isabelle Faust, Cecilia Zilliacus och Torleif Thedéen och uppträtt på välrenommerade festivaler i Salzburg, Utrecht och Schleswig-Holstein, Schubertiade i Voralberg och Vinterfest i Mora. Hon har spelat in kammarmusik för bland andra BIS, dB och Harmonia Mundi och skivan Amanda Maier vol. 3 från 2018 belönades med en Grammis. Med Julius Stern Pianotrio har hon vunnit priser vid internationella tävlingar i Florens, Berlin och Trieste.

Julia Kretz-Larsson undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är född i Berlin, har studerat för professor Marianne Boettcher, för professor Thomas Brandis på Konstuniversitetet i Berlin, samt för Josef Suk i Prag.

I egenskap av regissör och manusförfattare har Niklas arbetat med en rad olika produktioner. I samarbete med Sveriges Radios Symfoniorkester skriver, regisserar och framför han den populära barnproduktionen Niklas & Radioapan i Berwaldhallen. För Gävle Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och Jönköpings Sinfonietta har han flertalet gånger ansvarat för både manus och regi, samt medverkat som värd och solist.

Han har skrivit och regisserat sångföreställningarna På Jakt och You, I Like! Den senare turnerade han med tillsammans med musikalartisten Gunilla Backman och pianisten Andreas Landegren. För Kammaropera Syd regisserade han Läderlappen – En barock operett på Ystad Teater, som även filmades och sändes i Sveriges Television. Han har skrivit manus till musikalen ENSAMWARG med musik av Nils-Petter Ankarblom, som han även skrivit sångtexterna med.

Som musikalartist har han skapat huvudroller i ett flertal svenska uruppsättningar: På Malmö Opera Jag blir nog aldrig bjuden dit igen och Dåliga mänskor; på Östgötateatern Camera; samt på Örebro Länsteater Lasse-Maja. Han spelade Tom i den svenska originaluppsättningen av musikalen Mamma Mia! För den svenska originaluppsättningen av musikalen Billy Elliot ansvarade Niklas för barnskådespelarnas teaterutbildning 2015–2017. Därefter arbetade han som skådespelarcoach för barnen inför Malmö Operas uppsättning av Matilda ‒ The Musical.

Niklas är återkommande gästpedagog på Stockholms Musikalartistutbildning där han specialiserat sig på interpretation och gestaltning av verk skrivna av Stephen Sondheim.

Passar barn i åldern 3-8 år.
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim