arrow

NEOARCTIC

Klimat-performance-operan NeoArctic kunde inte vara mer angelägen. Efter kritikerrosade turnéer till New York, London och Köpenhamn kommer nu Hotel Pro Formas och Lettiska Radiokörens föreställning till Östersjöfestivalen.

Anslaget är mäktigt: Ett hav av plast böljar på storbildsskärm i fonden. Tolv sångare träder fram iklädda kostymer som associerar till allt från inuiter till turister i svarta solglasögon – som hämtade ur en dystopisk framtidsfilm.

Ljudmattan är uppfordrande. Vibrerande och oroligt darrande under huden på åskådaren, med kören som en unison siren.

I nästa bild: Kyrkklockor och svartvita bilder av en övergiven ruinstad.

Hyllade operan NeoArctic suger in oss i en emotionell centrifug. Här färdas vi i genom postapokalyptiska landskap – tsunamis, översvämningar, smältande glaciärer – för att i sista scenen ändå åtnjuta ett slags förlåtande, sakral musik.

Skulle det finnas en genre som hette ”aktivist-performance” så är det just vad åskådaren får bevittna i denna både poetiska och alarmerande föreställning om den tid vi lever i just nu: antropocen, människans tidsålder. Det är den föreslagna nya geologiska epok på jorden som började ungefär vid industrialiseringen på 1700-talet och som kännetecknas av att vi människor står för de största klimatförändringarna – inte naturen själv.

Dramaturgiskt är operan uppbyggd av tolv sånger, tolv ljudlandskap, tolv landskap och en planet, med sångtitlar som Plastic, Dust och Infinity. För det helt elektroniska ackompanjemanget står den brittiska technoproducenten Andy Stott och den numera New York-baserade kompositören Krists Auznieks, en av Lettlands nu starkast lysande stjärnor. Texten är skriven av den isländska poeten Sigurjón Birgir Sigurðsson, mer känd som Sjón, en sammandragning av hans förnamn och tillika ordet ”syn” på isländska.

Verket, som 2017 erhöll det prestigefyllda danska Reumert-priset, har vuxit fram utifrån ett koncept skapat av den danska performancegruppen Hotel Pro Forma, i samarbete med Lettiska Radiokören. Urpremiären ägde på Det Kongelige i Köpenhamn i maj 2016. Tidigare i år spelades den på Kennedy Centre i Washington.

Hotel Pro Forma är en av Europas främsta performance-grupper. De har tidigare gästat Stockholm med verk som Calling Clavigo på Kulturhuset Stadsteatern 2003.

NeoArctic är resultatet av lång tids research och undersökande arbete mellan artister, vetenskapsmän med flera inom olika verksamhetsfält, med inspiration från Anthropocene Project, en rad installationer och forskningsprojekt på världskulturhuset Haus der Kulturen der Welt i Berlin. Sedan 2013 utforskas där den nya, omvälvande tid vi lever i genom just en blandning av modern konst och banbrytande forskning.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler


Medverkande

 

Sedan 1992 har Sigvards Kļava varit konstnärlig ledare för Lettiska radiokören. Han har arbetat med såväl de främsta körerna i Lettland som med RIAS Kammerchor i Berlin, Nederlands Kamerkoor, Radiokören vid MDR Leipzig, med flera. Med Lettiska radiokören har han gjort över 20 skivinspelningar och genomfört fruktbara samarbeten med Lettlands stora samtida komponister: Maija Einfelde, Ēriks Ešenvalds, Juris Karlsons och Pēteris Vasks för att nämna några. Kļava är sedan år 2000 professor i dirigering vid Lettiska Musikaliska Akademien i Riga. Som dirigent har han uppträtt i exempelvis Royal Albert Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam, Berlinfilharmonin, med mera. Han är återkommande gäst i jurysammanhang vid flera internationella körtävlingar.

Lettiska radiokören tar sig målmedvetet an såväl den tidigaste musiken som det mest innovativa och nyskrivna med samma drivkraft och konstnärliga skärpa. Med sina två dirigenter, Sigvards Kļava och Kaspars Putniņš, har kören under de senaste drygt tjugo förutom konsertverksamheten medverkat i operaföreställningar och tvärkonstnärliga projekt, teatershower och mycket mer. Kören har uppträtt vid ett otal av världens stora festivaler, däribland dem i Salzburg och Lucerne, vid BBC Proms, White Light Festival, kanadensiska Soundstreams, med flera. Inspelningar med kören finns på exempelvis Ondine, Hyperion, Deutsche Grammophon och BIS.

Hotel Pro Forma är en internationell mötesplats för olika konstformer med fokus på stora sceniska konstverk som utmanar både skapandet och upplevelsen av scenkonst. Produktionsbolaget är känt för sin banbrytande och gränsöverskridande verksamhet som omfattar både text, musik och teater samt design och arkitektur. Hotel Pro Forma utforskar scenkonsten och genom den vår samtid, naturen, tillvaron och såväl då- och nutid som framtiden. Klimat-performance-operan NeoArctic är Hotel Pro Formas senaste samarbetsprojekt med Lettiska Radiokören, ett verk som 2017 tilldelades det prestigefyllda Reumert-priset för bästa scenkonstverk.

Kirsten Dehlbom är Hotel Pro Formas grundare och konstnärliga ledare. Hon arbetar med performancekonstverk, opera, teater och utställningar. Hennes bakgrund inom visuell konst märks i hennes genreöverskridande koncept och uttryck, såväl för Hotel Pro Forma som vid gästspel hos internationella operahus och teatrar. Hon har vunnit flera prestigefyllda priser som exempelvis International Society for Performing Arts ISPA:s hederspris och Årets Reumert 2015.