arrow

Mozarts Don Giovanni

Världsstjärnor som Peter Mattei, Malin Byström och Andrew Staples möter Sveriges Radios Symfoniorkester och sångare ur Radiokören på Berwaldhallens scen i en unik version av Mozarts berömda opera. Don Giovanni hör till operarepertoarens mest älskade och oftast framförda verk och har inspirerat generationer av tonsättare, författare och filosofer. Operans komiska inslag varvas med drama, sorg och – i den oförglömliga upplösningen – övernaturlig skräck.

Föreställningen kan upplevas på Berwaldhallen Play.  Den gavs lördagen den 13 juni 2020 i Berwaldhallen utan publik.  I samarbete med Medici TV.

”I denna uppsättning av Don Giovanni utforskar vi den mörka sidan av att förlita sig på distanskommunikation genom skärmar. I den här världen söker Don Giovanni efter att fånga förförelseögonblicket. Som i ett beroende upprepar och anpassar han sina metoder med så många människor han kan.”

Så beskriver Andrew Staples denna tolkning av Mozarts och librettisten Lorenzo Da Pontes mästerverk. Staples sjunger rollen som Don Ottavio och regisserar dessutom föreställningen, som vuxit fram i nära samarbete med kostymdesigner Helle Carlsson och scenografen Bengt Gomér. ”Den här produktionen är en triumf för samarbetets möjligheter”, betonar han. Produktionen har anpassats till inte bara förutsättningarna i Berwaldhallen utan i högsta grad också de som råder i vår samtid.

På 1630-talet publicerades äldsta skrivna berättelsen om Don Giovanni, eller Don Juan som han heter i original: Förföraren från Sevilla och Stengästen av den spanske pjäsförfattaren och poeten Tirso de Molina. Han skrev hundratals skådespel, samtidigt som han tjänstgjorde som dominikanmunk.

Don Juan porträtteras av de Molina som egoistisk och moraliskt förfallen. Han drar sig inte för att bedra och föra människor bakom ljuset, inte ens begå mord, för att tillfredsställa sina begär. Don Juan lockar och förför, men när förtrollningen bryts gör han alla till sina ovänner, till och med fiender. ”Karaktärerna dras till honom mot deras bättre vetande”, berättar Andrew Staples. ”Han utövar en stark dragningskraft på människorna i sin närhet.”

I dag är det svårt att inte dra paralleller till verklighetens sexualförbrytare. I en tid efter metoo-uppropet går det inte att ignorera att donjuaner finns mitt ibland oss, och även om verkligheten hinner ikapp en del av dem är det fortfarande mycket som aldrig uppdagas.

Dessutom kan Don Juan – den karismatiske, obotfärdige erövraren – paradoxalt nog vara en slags förebild för män som känner sig åsidosatta, bortvalda, som tycker sig ha dragit nitlott i livets lotteri. Flera länders säkerhetstjänster varnar för den internetbaserade incel-kulturen där kvinnohat och uppvigling har ersatt konstruktiva råd och värdefulla stödgrupper för ensamma och frustrerade män.

I en värld där den handlingskraftige, attraktive, populäre mannen fortfarande är ett ideal, så är det tacksamt att idolisera en karaktär som Don Juan. Men då måste man också blunda för att Don Juans skenbara framgång är just det – skenbar.

Ett tidstypiskt, socialt distanserat drama berättas i denna uppsättning av Don Giovanni. Karaktärer såväl som sångare är bildligt och bokstavligt åtskilda bakom skärmar på scenen. Men fysisk distans förtar inte människors psykologiska utsatthet. Tvärtom faller många dagligen offer för människor som uttrycker och utför grova kränkningar med internet som täckmantel.

Andrew Staples fortsätter: ”Vi har föreställt oss en värld som liknar den vi befinner oss i just nu. Karaktärerna håller fysisk distans och tillfredsställer sin törst efter närhet och bekräftelse genom teknologin och alla dess skärmar.”

Don Giovanni betraktas som ett av Mozarts främsta verk. Den är en av de mest spelade operorna i världen och solisterna i denna uppsättning har gestaltat sina respektive roller flera gånger tidigare. Även Daniel Harding återvänder här till operan som han dirigerat bland annat på den världsberömda festivalen i Aix-en-Provence, där för övrigt Peter Mattei sjöng titelrollen som han också gör här i Berwaldhallen.

Mozart klassificerade Don Giovanni som en ”opera buffa”, en genre präglad av humoristiska scener och komiska roller i vardagliga situationer, till skillnad från ”opera seria” som i allmänhet behandlar historiska eller mytologiska händelser. Med våra ögon är kanhända Don Giovanni något av ett mellanting, där den lättsamma musiken inte nödvändigtvis avdramatiserar handlingen utan, som i en skräckfilm, i stället förstärker de grymma inslagen. Andrew Staples beskriver operan som komplex och mångtydig och att den i dag, mer än någonsin, är värd att höra – och diskutera.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Daniel Harding är Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent sedan 2007 och sedan 2019 även orkesterns förste konstnärlige ledare, med ett uppdrag som omfattar att hitta nya programformat för att presentera klassisk musik. Det arbetet inleddes redan säsongen 2014/2015 med den uppmärksammade konsert- och föreläsningsserien Interplay. Harding är även hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra, som han arbetat med i över 20 år, och konstnärlig ledare för Youth Music Culture, Greater Bay Area i Kina. Säsongen 2024/2025 tillträder han som chefsdirigent vid Santa Cecilia-akademien i Rom.

Harding är en ständig gäst hos världens främsta orkestrar, däribland Wienerfilharmonikerna, Berlinerfilharmonikerna, Bayerska Radions symfoniorkester, Concertgebouworkestern och La Scala-filharmonikerna. I USA har han uppträtt med Bostons, Chicagos och San Franciscos symfoniorkestrar, med Clevelands orkester, samt med Los Angeles och New Yorks filharmoniker. Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid La Scala i Milano, Wiens stadsopera, Royal Opera House i London, samt vid festivalerna i Aix-en-Provence och Salzburg. Han har tidigare varit konstnärlig ledare för Orchestre de Paris och för Anima Mundi-festivalen i Pisa, samt förste gästdirigent för Londons symfoniorkester.

Daniel Harding turnerar med Sveriges Radios Symfoniorkester till Europas mest prestigefyllda scener och har spelat in hyllade och prisbelönade skivor med orkestern. Hans kontrakt som chefsdirigent och konstnärlig ledare fortsätter till och med våren 2025. ”Det är allt ovanligare att förhållandet mellan dirigent och orkester inte bara håller mer än ett decennium, utan också fortsätter att växa” säger han om sitt samarbete med orkestern.

År 2002 mottog Harding den franska utmärkelsen Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres och 2017 tilldelad han till Officier des Arts et des Lettres. 2012 valdes han in som ledamot i Kungl. Musikaliska Akademien. 2021 mottog han Commander of the Most Excellent Order of the British Empire. Daniel Harding är född i Oxford i England och spelade trumpet innan han började dirigera i sena tonåren. Sedan 2016 är han även utbildad trafikpilot.

Den svenske barytonen Peter Mattei fick sitt internationella genombrott i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence 1998 och har sedan dess haft glädjen och förmånen att få arbeta med flera av världens främsta dirigenter och regissörer på scener runtom Europa och U.S.A. Med sin signaturroll, Don Giovanni, har Mattei gjort bejublande framträdanden på scener som Metropolitan Opera, Wiener Staatsoper, Kungliga Operan, Den Norske Opera, Scottish Opera, Opéra National de Paris, Staatsoper Berlin, Teatro alla Scala, Bayerische Staatsoper och Opernhaus Zürich. Mattei har även varit en återkommande gäst på Metropolitan Opera, där han synts i roller som Amfortas i Parsifal, Wolfram i Tannhäuser, titelrollerna i Eugen Onegin och Wozzeck, Figaro i Barberaren i Sevilla, Greven i Figaros bröllop, Marcello i La Bohème, Yeletsky i Pique Dame och Shishkov i From the House of the Dead.

Mattei är en eftersökt gäst på världens konsertscener och har framträtt med Mahler Chamber Orchestra, Gewandhausorchester, Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och de ledande orkestrarna i Sverige och Norden, i verk som Brahms Ein deutsches Requiem, Sibelius Kullervo, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen och Des Knaben Wunderhorn, Bachs Matteuspassionen och Johannespassionen, samt Zemlinskys Lyrische Sinfonie. Han har sjungit under ledning av dirigenter såsom Sir Georg Solti, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Daniel Harding, Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Antonio Pappano, Sir Andrew Davis, John Eliot Gardiner och Gustavo Dudamel.

Peter Mattei fick sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm och debuterade 1990 på Drottningholms Slottsteater som Nardo i La Finta Giardiniera. År 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare och han har belönats med H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångare. Han utsågs 2020 till Musical America Awards ”Vocalist of the year”.

John Lundgren anslöts redan under studieåren i Köpenhamn till Det Kongelige Teaters solistensemble och debuterade där som Schaunard i Puccinis La bohème. Sedan dess har han sjungit flera av de viktigaste dramatiska barytonrollerna i Köpenhamn, såsom Paolo Albioni i Verdis Simon Boccanegra, titelrollen i Bergs Wozzeck, Enrico Ashton i Strauss Lucia di Lammermoor och Amonasro i Verdis Aida vid öppningen av Köpenhamns nya operahus. Till hans främsta roller hör också flera Wagner-roller som Holländaren, Wotan och Telramund, liksom flera av operalitteraturens mest kända onda karaktärer såsom Scarpia i Puccinis Toska, Pizarro i Beethovens Fidelio och titelrollen i Bartóks Riddar Blåskäggs borg.

Nutida opera är också en viktig del av Lundgrens repertoar, däribland Prospero i Thomas Adès The Tempest, Devlin i Hans Gefors Notorious och hela fyra roller i Reine Jönssons Cecilia och apkungen. Han har gästat operahus över hela Europa, liksom i Peking och Tokyo, samt gästat festivalerna i Bregenz och Bayeruth. Han har arbetat med dirigenter som Christian Thielemann, Marc Soustrot, Pier Giorgio Morandi, Adam Fischer och Kirill Petrenko och regissörer som Keith Warner, Christof Loy och David Radok.

2006 mottog John Lundgren det prestigefyllda Birgit Nilsson-stipendiet, 2010 blev han utnämnd till Riddare av Dannebrogorden och 2021 utnämndes han till hovsångare.

Don Ottavio

Andrew Staples är en uppmärksammad sångare som uppträtt med dirigenter som Simon Rattle, Daniel Harding och Yannick Nézet-Séguin och orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Bayerska radions symfoniorkester, Londons symfoniorkester och Wienfilharmonikerna. Han har gjort flera hyllade framträdanden i Berwaldhallen, exempelvis i Bachs Matteuspassion med Alan Gilbert under Östersjöfestivalen 2019 och i Elgars Gerontius dröm med Daniel Harding hösten 2019.

Som operasångare gästar han regelbundet Royal Opera House i London där han sjungit Tamino i Mozarts Trollflöjten, Flammand i Strauss Capriccio, Narraboth i Salome och Artabanes i Thomas Arnes Artaxerxes. Han är även verksam som mångsidig regissör bakom såväl uppsättningar av klassiker som Così fan tutte och La bohème i London som Händels Dido och Aeneas på en dansklubb i Berlin med Kiez Oper, liksom en produktion för Choir of London där Brittens körklassiker Hymn to St Cecilia interfolieras med verk av palestinska flyktingar. Han arbetar ofta med sin konstnärliga partner Sophie Hunter.

I december 2019 gjorde han en uppmärksammad debut vid Metropolitan i New York som Andres i Alban Bergs Wozzeck. En månad senare rönte han nya framgångar när han på kort varsel hoppade in i Mahlers Das Lied von der Erde med Gustavo Dudamel och New Yorks filharmoniker. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic, Edward Elgars Gerontius dröm och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet.

Donna Anna

Mari Eriksmoen gjorde 2018 en triumferande debut som Mélisande i Debussys Pelléas och Mélisande i Jalet Cherkaouis hyllade uppsättning på Opera Vlaanderen i Antwerpen och Grand Théâtre i Luxemburg med Alejo Pérez. Den senaste tidens har hon gjort Servilia i Sam Browns uppsättning av Mozarts Titus mildhet på Theater an der Wien, Susanna i Figaros bröllop på Den Norske Opera och Romilda i Händels Xerxes på Opéra de Rouen och Théâtre des Champs-Élysées. På konsertscenen har hon också gjort Mahlers åttonde symfoni med Oslo-Filharmonien och Jukka-Pekka Saraste.

Andra höjdpunkter under hennes karriär är Sophie i Rosenkavaljeren på Den Norske Opera, Blonde i Enleveringen ur seraljen på Frankfurtoperan och, som exempel på hennes mångsidighet, Skogsfågeln i Daniel Barenboims Nibelungens ring på La Scala. Hon bjuds ofta in att sjunga Solveig i Griegs Peer Gynt och har spelat in Schumanns Scener ur Goethes Faust med Daniel Harding, Blondei Enleveringen ur seraljen med både René Jacobs och Robin Ticciati samt ett hyllat soloalbum.

Hovsångerskan Malin Byström utsågs 2018 till Årets kvinnliga sångare vid International Opera Awards för sin hyllade gestaltning av titelrollen i Strauss Salome på De National Opera i Amsterdam. 2021 återvänder hon till samma roll, nu vid Wiener Staatsoper, där hon förra året debuterade i Verdis Don Carlos. Byström kommer under året också att sjunga titelrollen i Puccinis Tosca vid både Kungliga Operan och Royal Opera House i London samt gästa Bayerische Staatsoper i Verdis Les Vêpres Siciliennes.

Byström har återkommande sjungit flertalet roller vid Royal Opera House i London, Metropolitan Opera i New York och vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon har tidigare sjungit vid Festspelen i Salzburg, Bayerische Staatsoper i München, med William Christie/Les Arts Florissants i Lyon, vid Palau de les Arts i Valencia, Festival d’Aix-en-Provence och Grand Théâtre de Genève. I Sverige har hon förutom vid Kungliga Operan varit engagerad vid GöteborgsOperan och Drottningholms Slottsteater.

På den internationella konsertscenen har Malin Byström gjort flertalet bejublade framträdanden under ledning av dirigent Kurt Masur. Hon har sjungit med Franska Nationalorkestern och Eivind Gullberg Jensen, med Kungliga Hovkapellet och Ralf Weikert samt med Sveriges Radios Symfoniorkester och Herbert Blomstedt. Hon har även sjungit Leonore i Fidelio vid konsertanta framföranden i Bryssel och Paris.

Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester framträdde hon på Berwaldhallen Play sommaren 2020 i en kritikerrosad streamad bildsändning av Mozarts Don Giovanni under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Malin Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har mottagit bland annat Birgit Nilsson-stipendiet och medaljen Litteris et Artibus. 2018 utnämndes Byström till hovsångerska.

Masetto

Henning von Schulman var under åren 2013–2017 engagerad i ensemblen vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn där han sjöng roller som Leporello i Don Giovanni, titelrollen i Figaros bröllop och Banco i Verdis Macbeth. 2018 gjorde han rollen som Sparafucile i Rigoletto på Malmö Opera, han uppträdde under Festspelen i Salzburg i en bejublad uppsättning av Strauss Salome med Franz Welser-Möst och samma höst sjöng han Beethovens nionde symfoni med Kungliga Filharmonikerna i Suntory Hall i Tokyo.

Hösten 2018 debuterade han på GöteborgsOperan som Fasolt i Rhenguldet och gjorde året därpå titelrollen i Figaros bröllop på samma scen. Han sjunger även regelbundet oratorier och lieder: från Verdis Requiem, Stravinskys Pulcinella och Händels Messias till Schuberts Winterreise, Musorgskijs Dödens sånger och danser och Jacques Iberts Don Quichotte. Han har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat Otto Edelmann-tävlingen i Wien 2013 och Birgit Nilsson-stipendiet 2017.

Den svenska sopranen Johanna Wallroth trädde fram i rampljuset i samband med att hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019. 2021 mottog hon det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet. Som Klassiska artisten i P2 säsongerna 2022/23 och 2023/24 medverkar Johanna Wallroth i ett flertal konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester i en bred repertoar, från Alban Bergs Sju tidiga sånger med chefsdirigent Daniel Harding till Mozart-arior med Martin Fröst och Franz Schuberts Mässa Ess-dur med András Schiff.

Säsongen 2023/24 innefattar bland annat även en Europaturné med Mahlers fjärde symfoni tillsammans med Klaus Mäkelä och Oslo-Filharmonien, och Mahlers åttonde symfoni i debuten med Orchestre de Paris under ledning av Daniel Harding. Med Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester har hon tidigare turnerat med Mahlers fjärde symfoni. Denna säsong debuterar hon även med DR-Symfoniorkestret i Debussys La demoiselle elué under ledning av Barbara Hannigan och gör scendebuter på både Opéra de Rouen och Glyndebourne.

Säsongerna 2020/21 och 2021/22 framträdde hon på Wiener Staatsoper, bland annat som Barbarina i en livestreamad föreställning av Figaros bröllop under chefsdirigent Philippe Jordan, samt som Giannetta i Kärleksdrycken, En röst från himlen i Don Carlos och Ida i Läderlappen, samtliga under ledning av Bertrand de Billy. Säsongen 2022/23 debuterade hon på Drottningholmsteatern under teaterns operafestival, som Leocasta i Vivaldis Il Giustino under George Petrou. Samma säsong debuterade hon på Opernhaus Zürich i en balettuppsättning koreograferad av Christian Spück efter Monteverdis madrigaler med dirigenten Christoph Koncz.

Johanna Wallroth utbildade sig först till dansare på Kungliga Svenska Balettskolan, men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Kommendören

Johan Schinkler har gjort flera stora basroller, framför allt på Folkoperan och GöteborgsOperan. I Göteborg har han bland annat sjungit titelrollen i Bartóks Riddar Blåskäggs borg, Daland i Wagners Den flygande holländaren, Kommendören och Masetto i Don Giovanni och Sarastro i Trollflöjten. På Folkoperan har han synts som Leporello i Don Giovanni, titelrollen i Figaros bröllop, Mefistofeles i Gounods Faust, Parsi Rustomji och Krishna i Philip Glass Satyagraha och titelrollen i Wilhelm Kienzls Don Quixote.

Hösten 2020 återvänder han till Folkoperan som kung Marke i Tristan och Isolde och 2021 väntar rollen som Sparafucile i Rigoletto på Opera Hedeland. Andra Wagnerroller är Hagen i Ragnarök på Lettiska nationaloperan i Riga, Gurnemanz i Parsifal på Wermland Opera och Fafner i Rhenguldet på Dalhalla. Som konsertsångare har han gjort Mozarts Requiem och Bachs Johannespassion. Han har även sjungit Molokov i Chess på svenska och givit svensk röst åt Mufasa i Lejonkungen och Stamfadern i Mulan samt Ragnar i Draktränaren 3.

Musiken

Ungefärliga tider

När operan börjar önskar Don Giovannis tjänare Leporello att han inte var slav under en sådan herre, som lever ett så förkastligt liv. Han håller vakt utanför det hus där Don Giovanni försöker förgripa sig på den unga Donna Anna. När hon ropar på hjälp flyr Don Giovanni och dödar hennes pappa, Kommendören, som går emellan. Donna Anna svär att hämnas och hennes trolovade, Don Ottavio, lovar att hjälpa henne.

Senare råkar Don Giovanni på en av sina tidigare erövringar, Donna Elvira, och avvisar henne genom att låta Leporello räkna upp de tusentals kvinnor han förfört. När Don Giovanni passerar ett bondbröllop försöker han locka med sig bruden, Zerlina, men hindras av Donna Elvira. I stället bjuder han hem hela grannskapet på fest där han hoppas få ett nytt tillfälle att förföra Zerlina. Där konfronteras han av Donna Anna och Don Ottavio, samt bröllopsparet Zerlina och Masetto. Under pistolhot flyr Don Giovanni och Leporello.

Leporello hotar att överge sin herre, men lockas att stanna med löfte om högre lön. Don Giovanni försöker nu förföra Donna Elviras kammarjungfru och byter därför kläder med Leporello, men blir avbruten av Masetto och hans vänner. De känner inte igen honom, och Don Giovanni utnyttjar tillfället till att misshandla och förnedra Masetto när de blir ensamma. Donna Elvira misstar Leporello för sin förre älskare och tar honom i försvar när Donna Anna, Don Ottavio, Zerlina och Masetto fångar honom. Leporellos identitet avslöjas, han flyr, och de andra inser att de blivit duperade.

Don Giovanni och Leporello tar sin tillflykt till en närbelägen kyrkogård. Där hör de en hotfull röst från bortom graven, vid en staty av den mördade Kommendören. Don Giovanni bjuder självsäkert hem statyn på middag. Hemma uppenbarar sig plötsligt statyn, omgiven av en kör av demoner, och de drar med sig Don Giovanni till helvetet. Befriade från sin plågoande reflekterar de övriga inblandade över vad de har upplevt och vad som väntar dem nu.

David Saulesco

Ungefärlig föreställningslängd: 3 tim inkl. paus


Regissör
Andrew Staples
Scenografi & ljusdesign Bengt Gomér
Kostymdesign Helle Carlsson
Regiassistent Aurélie Ferrière
Projektionstekniker Ishai Mika, Per Rydnert, Anders Granström
Ljustekniker Rickard Gabrielsson

Presentatör, Sveriges Radio P2 Sara Norling
Producent Jan B Larsson
Musiktekniker Johan Hyttnäs
Sändningstekniker Peter Flodby

Bildproducent Karl Thorson
Musikscripta Aurélie Ferrière
Webbsändning Ulrica Stjernqvist
Biträdande redaktör David Saulesco
Sociala medierredaktör Joar Plunger


Don Giovanni Surtitles © Jonathan Burton 2002, rev. 2019