arrow

Mozarts Don Giovanni

Världsstjärnor som Peter Mattei, Malin Byström och Andrew Staples möter Sveriges Radios Symfoniorkester och sångare ur Radiokören på Berwaldhallens scen i en unik version av Mozarts berömda opera. Don Giovanni hör till operarepertoarens mest älskade och oftast framförda verk och har inspirerat generationer av tonsättare, författare och filosofer. Operans komiska inslag varvas med drama, sorg och – i den oförglömliga upplösningen – övernaturlig skräck.

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i samarbete med Medici TV. Båda sändningarna kan ses live kl. 19.00 lördag den 13 juni och i efterhand fram till och med den 10 september.

”I denna uppsättning av Don Giovanni utforskar vi den mörka sidan av att förlita sig på distanskommunikation genom skärmar. I den här världen söker Don Giovanni efter att fånga förförelseögonblicket. Som i ett beroende upprepar och anpassar han sina metoder med så många människor han kan.”

Så beskriver Andrew Staples denna tolkning av Mozarts och librettisten Lorenzo Da Pontes mästerverk. Staples sjunger rollen som Don Ottavio och regisserar dessutom föreställningen, som vuxit fram i nära samarbete med kostymdesigner Helle Carlsson och scenografen Bengt Gomér. ”Den här produktionen är en triumf för samarbetets möjligheter”, betonar han. Produktionen har anpassats till inte bara förutsättningarna i Berwaldhallen utan i högsta grad också de som råder i vår samtid.

På 1630-talet publicerades äldsta skrivna berättelsen om Don Giovanni, eller Don Juan som han heter i original: Förföraren från Sevilla och Stengästen av den spanske pjäsförfattaren och poeten Tirso de Molina. Han skrev hundratals skådespel, samtidigt som han tjänstgjorde som dominikanmunk.

Don Juan porträtteras av de Molina som egoistisk och moraliskt förfallen. Han drar sig inte för att bedra och föra människor bakom ljuset, inte ens begå mord, för att tillfredsställa sina begär. Don Juan lockar och förför, men när förtrollningen bryts gör han alla till sina ovänner, till och med fiender. ”Karaktärerna dras till honom mot deras bättre vetande”, berättar Andrew Staples. ”Han utövar en stark dragningskraft på människorna i sin närhet.”

I dag är det svårt att inte dra paralleller till verklighetens sexualförbrytare. I en tid efter metoo-uppropet går det inte att ignorera att donjuaner finns mitt ibland oss, och även om verkligheten hinner ikapp en del av dem är det fortfarande mycket som aldrig uppdagas.

Dessutom kan Don Juan – den karismatiske, obotfärdige erövraren – paradoxalt nog vara en slags förebild för män som känner sig åsidosatta, bortvalda, som tycker sig ha dragit nitlott i livets lotteri. Flera länders säkerhetstjänster varnar för den internetbaserade incel-kulturen där kvinnohat och uppvigling har ersatt konstruktiva råd och värdefulla stödgrupper för ensamma och frustrerade män.

I en värld där den handlingskraftige, attraktive, populäre mannen fortfarande är ett ideal, så är det tacksamt att idolisera en karaktär som Don Juan. Men då måste man också blunda för att Don Juans skenbara framgång är just det – skenbar.

Ett tidstypiskt, socialt distanserat drama berättas i denna uppsättning av Don Giovanni. Karaktärer såväl som sångare är bildligt och bokstavligt åtskilda bakom skärmar på scenen. Men fysisk distans förtar inte människors psykologiska utsatthet. Tvärtom faller många dagligen offer för människor som uttrycker och utför grova kränkningar med internet som täckmantel.

Andrew Staples fortsätter: ”Vi har föreställt oss en värld som liknar den vi befinner oss i just nu. Karaktärerna håller fysisk distans och tillfredsställer sin törst efter närhet och bekräftelse genom teknologin och alla dess skärmar.”

Don Giovanni betraktas som ett av Mozarts främsta verk. Den är en av de mest spelade operorna i världen och solisterna i denna uppsättning har gestaltat sina respektive roller flera gånger tidigare. Även Daniel Harding återvänder här till operan som han dirigerat bland annat på den världsberömda festivalen i Aix-en-Provence, där för övrigt Peter Mattei sjöng titelrollen som han också gör här i Berwaldhallen.

Mozart klassificerade Don Giovanni som en ”opera buffa”, en genre präglad av humoristiska scener och komiska roller i vardagliga situationer, till skillnad från ”opera seria” som i allmänhet behandlar historiska eller mytologiska händelser. Med våra ögon är kanhända Don Giovanni något av ett mellanting, där den lättsamma musiken inte nödvändigtvis avdramatiserar handlingen utan, som i en skräckfilm, i stället förstärker de grymma inslagen. Andrew Staples beskriver operan som komplex och mångtydig och att den i dag, mer än någonsin, är värd att höra – och diskutera.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Daniel Harding är chefsdirigent och konstnärlig ledare för Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är även konstnärlig ledare för Anima Mundi-festivalen i Pisa och dessutom hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra som han jobbat med i över 20 år. Han är en av få dirigenter som varje säsong bjuds in till att leda världens främsta orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Concergebouworkestern och Wienfilharmonikerna, och dessutom en utbildad pilot.

Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid exempelvis La Scala i Milano, Theater an der Wien, Royal Opera House i London och festivalerna i Salzburg och Aix-en-Provence. Han har gjort ett stort antal skivinspelningar, som Grammy-belönade Billy Budd av Benjamin Britten med London Symphony Orchestra och Beethovens Pianokonserter nr 3 och 4 med Sveriges Radios Symfoniorkester och Maria João Pires.

Hardings kontrakt som chefsdirigent är förlängt till våren 2023. Hösten 2019 fick han dessutom en ny roll, som orkesterns förste konstnärlige ledare med övergripande ansvar för orkesterns konstnärliga vision. Det nya uppdraget omfattar även möjligheten att skapa nya programformat och metoder för att presentera klassisk musik på ett nytt sätt.

Don Giovanni

Vintern 2019–2020 gjorde barytonen Peter Mattei sin första Wozzeck, titelrollen i Alban Bergs opera, på Metropolitan i New York. I januari 2020 framförde han också Schuberts Winterreise tillsammans med pianisten Lars-David Nilsson på Carnegie Hall i New York. Samma duo var förra säsongen på en hyllad nordisk turné med Winterreise vilket resulterade i såväl en skivinspelning som en tv-version för SVT.

Förra säsongen framträdde Peter med titelrollen i Mozarts Don Giovanni på både Metropolitan och på Wiener Staatsoper. Det var också som Don Giovanni han fick sitt internationella genombrott, i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence, och han har gjort flera bejublade framträdanden i rollen sedan dess på scener som Kungliga Operan, Scottish Opera, Opéra National de Paris och Teatro alla Scala.

Våren 2013 gjorde Peter Mattei en sensationell rolldebut som Amfortas i Wagners Parsifal på Metropolitan i New York. Säsongen efter gjorde han ytterligare succé i Wagnerfacket, då han sjöng Wolfram i Tannhäuser på Staatsoper Berlin. Bland hans många andra roller kan nämnas greven i Figaros bröllop, titelrollen i Billy Budd, Don Fernando i Fidelio och Pentheus i Daniel Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi på Kungliga Operan.

Leporello

John Lundgren engagerades redan under studieåren i solistensemblen på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, som kom att bli hans hemmascen. Han har gjort dramatiska barytonroller som Rodrigo i Verdis Don Carlos, greve Luna i Il Trovatore, Scarpia i Puccinis Tosca och Tarquinius Sextus i Brittens The Rape of Lucretia. Han har även gjort flera Wagnerroller som Kurwenal i Tristan och Isolde, Alberich i Nibelungens ring, Amfortas i Parsifal och på senare tid Vandraren i Siegfried på Leipzigoperan 2015 och Wotan i Valkyrian på Festspelen i Bayreuth 2016 och 2017.

Nutida opera är också en viktig del av hans repertoar, däribland Prospero i Thomas Adès The Tempest på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Hans Gefors Notorious på GöteborgsOperan och inte mindre än fyra roller i Reine Jönssons Cecilia och apkungen på Drottningholmsteatern. 2006 mottog han John Lundgren Birgit Nilsson-priset och 2010 hedrades han med Ridder af Dannebrogordenen av drottning Margrethe II av Danmark.

Don Ottavio

Andrew Staples är en uppmärksammad sångare som uppträtt med dirigenter som Simon Rattle, Daniel Harding och Yannick Nézet-Séguin och orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Bayerska radions symfoniorkester, Londons symfoniorkester och Wienfilharmonikerna. Han har gjort flera hyllade framträdanden i Berwaldhallen, exempelvis i Bachs Matteuspassion med Alan Gilbert under Östersjöfestivalen 2019 och i Elgars Gerontius dröm med Daniel Harding hösten 2019.

Som operasångare gästar han regelbundet Royal Opera House i London där han sjungit Tamino i Mozarts Trollflöjten, Flammand i Strauss Capriccio, Narraboth i Salome och Artabanes i Thomas Arnes Artaxerxes. Han är även verksam som mångsidig regissör bakom såväl uppsättningar av klassiker som Così fan tutte och La bohème i London som Händels Dido och Aeneas på en dansklubb i Berlin med Kiez Oper, liksom en produktion för Choir of London där Brittens körklassiker Hymn to St Cecilia interfolieras med verk av palestinska flyktingar. Han arbetar ofta med sin konstnärliga partner Sophie Hunter.

I december 2019 gjorde han en uppmärksammad debut vid Metropolitan i New York som Andres i Alban Bergs Wozzeck. En månad senare rönte han nya framgångar när han på kort varsel hoppade in i Mahlers Das Lied von der Erde med Gustavo Dudamel och New Yorks filharmoniker. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic, Edward Elgars Gerontius dröm och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet.

Donna Anna

Mari Eriksmoen gjorde 2018 en triumferande debut som Mélisande i Debussys Pelléas och Mélisande i Jalet Cherkaouis hyllade uppsättning på Opera Vlaanderen i Antwerpen och Grand Théâtre i Luxemburg med Alejo Pérez. Den senaste tidens har hon gjort Servilia i Sam Browns uppsättning av Mozarts Titus mildhet på Theater an der Wien, Susanna i Figaros bröllop på Den Norske Opera och Romilda i Händels Xerxes på Opéra de Rouen och Théâtre des Champs-Élysées. På konsertscenen har hon också gjort Mahlers åttonde symfoni med Oslo-Filharmonien och Jukka-Pekka Saraste.

Andra höjdpunkter under hennes karriär är Sophie i Rosenkavaljeren på Den Norske Opera, Blonde i Enleveringen ur seraljen på Frankfurtoperan och, som exempel på hennes mångsidighet, Skogsfågeln i Daniel Barenboims Nibelungens ring på La Scala. Hon bjuds ofta in att sjunga Solveig i Griegs Peer Gynt och har spelat in Schumanns Scener ur Goethes Faust med Daniel Harding, Blondei Enleveringen ur seraljen med både René Jacobs och Robin Ticciati samt ett hyllat soloalbum.

Donna Elvira

Malin Byström framträdde hösten 2019 på Royal Opera House i London som Donna Anna i Mozarts Don Giovanni, en roll hon även gjort på bland annat Metropolitan Opera i New York. Hon har återkommande engagerats vid Royal Opera House där hon gjort roller som Hélène i Verdis Sicilianska aftonsången, Mathilde i Rossinis Wilhelm Tell och Fiordiligi i Così fan tutte.

På Metropolitan har hon även gjort exempelvis Marguerite i Gounods Faust, Donna Elvira och Donna Anna i Don Giovanni och titelrollen i Strauss Arabella. På Kungliga Operan har hon kunnat ses som exempelvis Marskalkinnan i Rosenkavaljeren, titelrollen i Giordanos Fedora och Romilda i Händels Xerxes.

Hon har även framträtt på Festspelen i Salzburg, Bayerische Staatsoper, festivalen i Aix-en-Provence, GöteborgsOperan och Grand Théâtre de Genève. På konsertscenen har hon bland annat gjort ett flertal framträdanden under Kurt Masur, Sibelius Kullervo med Eivind Gullberg Gensen och Beethovens Missa solemnis med Herbert Blomstedt. Våren 2008 mottog hon Birgit Nilsson-stipendiet och 2018 utnämndes hon till hovsångerska och utsågs till årets kvinnliga sångare under International Opera Awards.

 

 

Masetto

Henning von Schulman var under åren 2013–2017 engagerad i ensemblen vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn där han sjöng roller som Leporello i Don Giovanni, titelrollen i Figaros bröllop och Banco i Verdis Macbeth. 2018 gjorde han rollen som Sparafucile i Rigoletto på Malmö Opera, han uppträdde under Festspelen i Salzburg i en bejublad uppsättning av Strauss Salome med Franz Welser-Möst och samma höst sjöng han Beethovens nionde symfoni med Kungliga Filharmonikerna i Suntory Hall i Tokyo.

Hösten 2018 debuterade han på GöteborgsOperan som Fasolt i Rhenguldet och gjorde året därpå titelrollen i Figaros bröllop på samma scen. Han sjunger även regelbundet oratorier och lieder: från Verdis Requiem, Stravinskys Pulcinella och Händels Messias till Schuberts Winterreise, Musorgskijs Dödens sånger och danser och Jacques Iberts Don Quichotte. Han har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat Otto Edelmann-tävlingen i Wien 2013 och Birgit Nilsson-stipendiet 2017.

Zerlina

Sopranen Johanna Wallroth kastades in i strålkastarljuset när hon vann första pris i prestigefyllda internationella Mirjam Helin-tävlingen i sång i Helsingfors 2019. Hon var tidigare elev på Kungliga Svenska balettskolan men har sedan 2016 studerat sång vid Musik- och scenkonstuniversitetet i Wien.

Hon operadebuterade 2013 som Barbarina i Figaros bröllop under ledning av Arnold Östman på Ulriksdals slottsteater, följt av framträdanden som Eurydice i Glucks Orfeus och Eurydike på Musik- och scenkonstuniversitetet i Wien, Despina i Così fan tutte på Schörbrunns slottsteater i Wien och Pamina i Trollflöjten på Ryska musikakademin Gnessin. Hon har återvänt till Schörbrunns slottsteater som både Greta i Humperdincks Hans och Greta och som Susanna i Figaros bröllop och har dessutom porträtterat Ismene i Telemanns Orpheus på Vadstena slott.

Säsongen 2019–2020 har Johanna uppträtt som Sömnmalen och Gryningsfen i Hans och Greta på Norrlandsoperan, medverkat i Mahlers fjärde symfoni under ledning av Sakari Oramo i Musikhuset i Helsingfors och debuterar i juli 2020 på Savonlinna operafestival som Frasquita i Carmen.

Kommendören

Johan Schinkler har gjort flera stora basroller, framför allt på Folkoperan och GöteborgsOperan. I Göteborg har han bland annat sjungit titelrollen i Bartóks Riddar Blåskäggs borg, Daland i Wagners Den flygande holländaren, Kommendören och Masetto i Don Giovanni och Sarastro i Trollflöjten. På Folkoperan har han synts som Leporello i Don Giovanni, titelrollen i Figaros bröllop, Mefistofeles i Gounods Faust, Parsi Rustomji och Krishna i Philip Glass Satyagraha och titelrollen i Wilhelm Kienzls Don Quixote.

Hösten 2020 återvänder han till Folkoperan som kung Marke i Tristan och Isolde och 2021 väntar rollen som Sparafucile i Rigoletto på Opera Hedeland. Andra Wagnerroller är Hagen i Ragnarök på Lettiska nationaloperan i Riga, Gurnemanz i Parsifal på Wermland Opera och Fafner i Rhenguldet på Dalhalla. Som konsertsångare har han gjort Mozarts Requiem och Bachs Johannespassion. Han har även sjungit Molokov i Chess på svenska och givit svensk röst åt Mufasa i Lejonkungen och Stamfadern i Mulan samt Ragnar i Draktränaren 3.

Musiken

Ungefärliga tider

När operan börjar önskar Don Giovannis tjänare Leporello att han inte var slav under en sådan herre, som lever ett så förkastligt liv. Han håller vakt utanför det hus där Don Giovanni försöker förgripa sig på den unga Donna Anna. När hon ropar på hjälp flyr Don Giovanni och dödar hennes pappa, Kommendören, som går emellan. Donna Anna svär att hämnas och hennes trolovade, Don Ottavio, lovar att hjälpa henne.

Senare råkar Don Giovanni på en av sina tidigare erövringar, Donna Elvira, och avvisar henne genom att låta Leporello räkna upp de tusentals kvinnor han förfört. När Don Giovanni passerar ett bondbröllop försöker han locka med sig bruden, Zerlina, men hindras av Donna Elvira. I stället bjuder han hem hela grannskapet på fest där han hoppas få ett nytt tillfälle att förföra Zerlina. Där konfronteras han av Donna Anna och Don Ottavio, samt bröllopsparet Zerlina och Masetto. Under pistolhot flyr Don Giovanni och Leporello.

Leporello hotar att överge sin herre, men lockas att stanna med löfte om högre lön. Don Giovanni försöker nu förföra Donna Elviras kammarjungfru och byter därför kläder med Leporello, men blir avbruten av Masetto och hans vänner. De känner inte igen honom, och Don Giovanni utnyttjar tillfället till att misshandla och förnedra Masetto när de blir ensamma. Donna Elvira misstar Leporello för sin förre älskare och tar honom i försvar när Donna Anna, Don Ottavio, Zerlina och Masetto fångar honom. Leporellos identitet avslöjas, han flyr, och de andra inser att de blivit duperade.

Don Giovanni och Leporello tar sin tillflykt till en närbelägen kyrkogård. Där hör de en hotfull röst från bortom graven, vid en staty av den mördade Kommendören. Don Giovanni bjuder självsäkert hem statyn på middag. Hemma uppenbarar sig plötsligt statyn, omgiven av en kör av demoner, och de drar med sig Don Giovanni till helvetet. Befriade från sin plågoande reflekterar de övriga inblandade över vad de har upplevt och vad som väntar dem nu.

David Saulesco

Ungefärlig konsertlängd: 3 tim inkl. paus


Regissör
Andrew Staples
Scenografi & ljusdesign Bengt Gomér
Kostymdesign Helle Carlsson
Regiassistent Aurélie Ferrière
Projektionstekniker Ishai Mika, Per Rydnert, Anders Granström
Ljustekniker Rickard Gabrielsson

Presentatör, Sveriges Radio P2 Sara Norling
Producent Jan B Larsson
Musiktekniker Johan Hyttnäs
Sändningstekniker Peter Flodby

Bildproducent Karl Thorson
Musikscripta Aurélie Ferrière
Webbsändning Ulrica Stjernqvist
Biträdande redaktör David Saulesco
Sociala medierredaktör Joar Plunger


Don Giovanni Surtitles © Jonathan Burton 2002, rev. 2019