arrow

MED RÖTTERNA PÅ DANSGOLVET

Sedan flera hundra år har folkmusiken stått nära den klassiska musiken och inspirerat generationer av tonsättare i olika stilar och epoker. Den här närheten mellan folkmusiken och den klassiska musiken utforskas av dirigenten och arrangören Hans Ek tillsammans med folkmusikerna Magnus och Sophia Stinnerbom och kontrabasisten Sébastien Dubé.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 11 september kl 19.03.

Magnus och Sophia Stinnerbom är bland annat verksamma vid Västanå Teater och Berättarladan, där samspelet mellan musik, dans och ord har blivit ett kännemärke. De spelar också tillsammans med Sébastien Dubé i den hyllade folkmusiktrion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé.

Till hälften, ungefär, består konsertprogrammet av musik komponerad av Magnus Stinnerbom till olika föreställningar på Västanå Teater, som exempelvis Bannlyst efter Selma Lagerlöfs bok med samma namn. Just Lagerlöf och hennes verk har länge inspirerat teatern, som också har Lagerlöf-citatet ”att väva en guldtråd i den grå vardagen” som ledstjärna.

Konserten spårar en tradition som förvaltas och förnyas av skandinaviska tonsättare, som på olika sätt har nära till folkmusiken, som inspireras av den och för den vidare.

Pehr Henrik Nordgren, som också tog intryck från finländsk folkmusik, bidrar med ytterligare ett perspektiv på hur modernistiska tonsättare förhållit sig till traditionen. Orkesterverket Spelmansporträtt baserar sig på finska spelmansmelodier och rör sig mellan frejdiga durtrallar, demonisk spelmansglädje och suggestiva stämningar, som Nordgren kryddat med bland annat klusterackord, Bartók-pizzicaton och ovanliga tonarter.

Den norska traditionen har i sin tur mycket gemensamt med de värmländska spelmännens när det kommer till melodispelet. Geirr Tveitt samlade in norska folkmelodier och, liksom Nordgren, skrev en serie orkestersatser utifrån dem. Tveitt hämtade inte bara inspiration från traditionsmusiken utan skrev även för till exempel hardangerfela, för att ta vara på folkinstrumentets särpräglade och övertonsrika ljud.

Resultatet blir en spännande och intressant musikalisk upptäcktsresa genom århundradena, över både mer och mindre kända marker.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Han har samarbetat med artister och musiker som Laleh, Renée Fleming, Veronica Maggio, Ane Brun och Michael Nyman och ensembler som Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester och Copenhagen Phil. Under tio år fungerade han som konstnärlig ledare vid Polarprisutdelningen.

Hans anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. Han har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämden och den norska storfilmen Kon-Tiki samt två samarbeten med Tomas Alfredsson: Låt den rätte komma in samt den nya Jönssonligan-filmen med premiär 2020.

Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han med musik som betytt mycket för honom, bland annat i projektet Trans Europe Express om den legendariska gruppen Kraftwerk samt tonsättarna Brian Eno och John Cage. Bland hans egna produktioner kan också nämnas Kosmische Musik, Made by Björk, Dance Music Symphony, E.S.T. Symphony och Bowie in Berlin.

Magnus Stinnerbom är en kompositör och musiker, sedan många år musikansvarig och kompositör på Västanå teater Berättarladan i Värmland. Som musiker medverkar han bland annat i gruppen Harv, som han bildade tillsammans med musikern Daniel Sandén-Warg, och i Ale Möller Band. Han har uppträtt som solist med bland andra Kungliga Filharmonikerna på Polarprisgalan och spelat med artister som Louise Hoffsten, Marie Bergman och Moneybrother.

Som kompositör har han gjort musik till en mängd uppmärksammade föreställningar på Västanå teater sedan 1996, liksom till Stockholms Stadsteater samt Det Norske Teatret, Norske Riksteatret och andra norska teaterscener. Han har också bidragit till musiken i filmerna Glasblåsarnas barn och Masjävlar.

Sophia Stinnerbom är en folkmusiker från Värmland som varit aktiv på folkmusikscenen sedan slutet av 1990-talet, då som medlem av den framgångsrika gruppen Klacklek. Hon har även turnerat med bland andra Mats Berglund, Harald Haugaard och Helene Blum.

Efter studier på folkmusikutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm gjorde hon debut som teatermusiker på Västanå Teater och Berättarladan där hon i dag är anställd som musiker och kapellmästare.

Hon spelar även bland annat i folkrockgruppen Outhouse Allstars med bland andra Magnus Stinnerbom, Ola Hertzberg och Mattias Pérez samt i trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus Stinnerbom och Sébastien Dubé.

Sébastien Dubé är sedan 2000 stämledare och kontrabassolist i Svenska Kammarorkestern i Örebro och framträder parallellt i andra sammanhang, med en rad olika artister. Bland annat återfinns han i världs- och folkmusikgrupper som Ale Möller Band, trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus och Sophia Stinnerbom, Ivar Kolve Trio samt duon Näsbom & Dubé med Torbjörn Näsbom. Han har tidigare spelat med exempelvis metalgruppen Beast Within från hemstaden Quebec i Kanada.

Han har tidigare tjänstgjort som stämledare i Norrlandsoperans symfoniorkester 1996–2000 och dessförinnan som andre stämledare i Bergens filharmoniska orkester 1993–1996. Innan han flyttade till Skandinavien spelade han ibland andra Los Angeles filharmoniker, Houstons och Quebecs symfoniorkestrar. Han undervisar på Musikhögskolan Ingesund och Musikhögskolan vid Örebro universitet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min