arrow

MED RÖTTERNA PÅ DANSGOLVET

Sedan flera hundra år har folkmusiken stått nära den klassiska musiken och inspirerat generationer av tonsättare i olika stilar och epoker. Den här närheten mellan folkmusiken och den klassiska musiken utforskas av dirigenten och arrangören Hans Ek tillsammans med folkmusikerna Magnus och Sophia Stinnerbom och kontrabasisten Sébastien Dubé.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 11 september kl 19.03.

Magnus och Sophia Stinnerbom är bland annat verksamma vid Västanå Teater och Berättarladan, där samspelet mellan musik, dans och ord har blivit ett kännemärke. De spelar också tillsammans med Sébastien Dubé i den hyllade folkmusiktrion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé.

Till hälften, ungefär, består konsertprogrammet av musik komponerad av Magnus Stinnerbom till olika föreställningar på Västanå Teater, som exempelvis Bannlyst efter Selma Lagerlöfs bok med samma namn. Just Lagerlöf och hennes verk har länge inspirerat teatern, som också har Lagerlöf-citatet ”att väva en guldtråd i den grå vardagen” som ledstjärna.

Konserten spårar en tradition som förvaltas och förnyas av skandinaviska tonsättare, som på olika sätt har nära till folkmusiken, som inspireras av den och för den vidare.

Pehr Henrik Nordgren, som också tog intryck från finländsk folkmusik, bidrar med ytterligare ett perspektiv på hur modernistiska tonsättare förhållit sig till traditionen. Orkesterverket Spelmansporträtt baserar sig på finska spelmansmelodier och rör sig mellan frejdiga durtrallar, demonisk spelmansglädje och suggestiva stämningar, som Nordgren kryddat med bland annat klusterackord, Bartók-pizzicaton och ovanliga tonarter.

Den norska traditionen har i sin tur mycket gemensamt med de värmländska spelmännens när det kommer till melodispelet. Geirr Tveitt samlade in norska folkmelodier och, liksom Nordgren, skrev en serie orkestersatser utifrån dem. Tveitt hämtade inte bara inspiration från traditionsmusiken utan skrev även för till exempel hardangerfela, för att ta vara på folkinstrumentets särpräglade och övertonsrika ljud.

Resultatet blir en spännande och intressant musikalisk upptäcktsresa genom århundradena, över både mer och mindre kända marker.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Magnus Stinnerbom är en kompositör och musiker, sedan många år musikansvarig och kompositör på Västanå teater Berättarladan i Värmland. Som musiker medverkar han bland annat i gruppen Harv, som han bildade tillsammans med musikern Daniel Sandén-Warg, och i Ale Möller Band. Han har uppträtt som solist med bland andra Kungliga Filharmonikerna på Polarprisgalan och spelat med artister som Louise Hoffsten, Marie Bergman och Moneybrother.

Som kompositör har han gjort musik till en mängd uppmärksammade föreställningar på Västanå teater sedan 1996, liksom till Stockholms Stadsteater samt Det Norske Teatret, Norske Riksteatret och andra norska teaterscener. Han har också bidragit till musiken i filmerna Glasblåsarnas barn och Masjävlar.

Sophia Stinnerbom är en folkmusiker från Värmland som varit aktiv på folkmusikscenen sedan slutet av 1990-talet, då som medlem av den framgångsrika gruppen Klacklek. Hon har även turnerat med bland andra Mats Berglund, Harald Haugaard och Helene Blum.

Efter studier på folkmusikutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm gjorde hon debut som teatermusiker på Västanå Teater och Berättarladan där hon i dag är anställd som musiker och kapellmästare.

Hon spelar även bland annat i folkrockgruppen Outhouse Allstars med bland andra Magnus Stinnerbom, Ola Hertzberg och Mattias Pérez samt i trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus Stinnerbom och Sébastien Dubé.

Sébastien Dubé är sedan 2000 stämledare och kontrabassolist i Svenska Kammarorkestern i Örebro och framträder parallellt i andra sammanhang, med en rad olika artister. Bland annat återfinns han i världs- och folkmusikgrupper som Ale Möller Band, trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus och Sophia Stinnerbom, Ivar Kolve Trio samt duon Näsbom & Dubé med Torbjörn Näsbom. Han har tidigare spelat med exempelvis metalgruppen Beast Within från hemstaden Quebec i Kanada.

Han har tidigare tjänstgjort som stämledare i Norrlandsoperans symfoniorkester 1996–2000 och dessförinnan som andre stämledare i Bergens filharmoniska orkester 1993–1996. Innan han flyttade till Skandinavien spelade han ibland andra Los Angeles filharmoniker, Houstons och Quebecs symfoniorkestrar. Han undervisar på Musikhögskolan Ingesund och Musikhögskolan vid Örebro universitet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min