arrow

MED RÖTTERNA PÅ DANSGOLVET

Sedan flera hundra år har folkmusiken stått nära den klassiska musiken och inspirerat generationer av tonsättare i olika stilar och epoker. Den här närheten mellan folkmusiken och den klassiska musiken utforskas av dirigenten och arrangören Hans Ek tillsammans med folkmusikerna Magnus och Sophia Stinnerbom och kontrabasisten Sébastien Dubé.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 11 september kl 19.03.

Magnus och Sophia Stinnerbom är bland annat verksamma vid Västanå Teater och Berättarladan, där samspelet mellan musik, dans och ord har blivit ett kännemärke. De spelar också tillsammans med Sébastien Dubé i den hyllade folkmusiktrion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé.

Till hälften, ungefär, består konsertprogrammet av musik komponerad av Magnus Stinnerbom till olika föreställningar på Västanå Teater, som exempelvis Bannlyst efter Selma Lagerlöfs bok med samma namn. Just Lagerlöf och hennes verk har länge inspirerat teatern, som också har Lagerlöf-citatet ”att väva en guldtråd i den grå vardagen” som ledstjärna.

Konserten spårar en tradition som förvaltas och förnyas av skandinaviska tonsättare, som på olika sätt har nära till folkmusiken, som inspireras av den och för den vidare.

Pehr Henrik Nordgren, som också tog intryck från finländsk folkmusik, bidrar med ytterligare ett perspektiv på hur modernistiska tonsättare förhållit sig till traditionen. Orkesterverket Spelmansporträtt baserar sig på finska spelmansmelodier och rör sig mellan frejdiga durtrallar, demonisk spelmansglädje och suggestiva stämningar, som Nordgren kryddat med bland annat klusterackord, Bartók-pizzicaton och ovanliga tonarter.

Den norska traditionen har i sin tur mycket gemensamt med de värmländska spelmännens när det kommer till melodispelet. Geirr Tveitt samlade in norska folkmelodier och, liksom Nordgren, skrev en serie orkestersatser utifrån dem. Tveitt hämtade inte bara inspiration från traditionsmusiken utan skrev även för till exempel hardangerfela, för att ta vara på folkinstrumentets särpräglade och övertonsrika ljud.

Resultatet blir en spännande och intressant musikalisk upptäcktsresa genom århundradena, över både mer och mindre kända marker.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har Hans Eks egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och en ny film om Jönssonligan som hade premiär 2020. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Hans Ek anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med arrangemang av Hans. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

Under 2021 fortsätter Hans arbetet med svenska och internationella orkestrar. I februari ges uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Senare under våren presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester och i juni framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra.

Magnus Stinnerbom är en kompositör och musiker, sedan många år musikansvarig och kompositör på Västanå teater Berättarladan i Värmland. Som musiker medverkar han bland annat i gruppen Harv, som han bildade tillsammans med musikern Daniel Sandén-Warg, och i Ale Möller Band. Han har uppträtt som solist med bland andra Kungliga Filharmonikerna på Polarprisgalan och spelat med artister som Louise Hoffsten, Marie Bergman och Moneybrother.

Som kompositör har han gjort musik till en mängd uppmärksammade föreställningar på Västanå teater sedan 1996, liksom till Stockholms Stadsteater samt Det Norske Teatret, Norske Riksteatret och andra norska teaterscener. Han har också bidragit till musiken i filmerna Glasblåsarnas barn och Masjävlar.

Sophia Stinnerbom är en folkmusiker från Värmland som varit aktiv på folkmusikscenen sedan slutet av 1990-talet, då som medlem av den framgångsrika gruppen Klacklek. Hon har även turnerat med bland andra Mats Berglund, Harald Haugaard och Helene Blum.

Efter studier på folkmusikutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm gjorde hon debut som teatermusiker på Västanå Teater och Berättarladan där hon i dag är anställd som musiker och kapellmästare.

Hon spelar även bland annat i folkrockgruppen Outhouse Allstars med bland andra Magnus Stinnerbom, Ola Hertzberg och Mattias Pérez samt i trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus Stinnerbom och Sébastien Dubé.

Sébastien Dubé är sedan 2000 stämledare och kontrabassolist i Svenska Kammarorkestern i Örebro och framträder parallellt i andra sammanhang, med en rad olika artister. Bland annat återfinns han i världs- och folkmusikgrupper som Ale Möller Band, trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus och Sophia Stinnerbom, Ivar Kolve Trio samt duon Näsbom & Dubé med Torbjörn Näsbom. Han har tidigare spelat med exempelvis metalgruppen Beast Within från hemstaden Quebec i Kanada.

Han har tidigare tjänstgjort som stämledare i Norrlandsoperans symfoniorkester 1996–2000 och dessförinnan som andre stämledare i Bergens filharmoniska orkester 1993–1996. Innan han flyttade till Skandinavien spelade han ibland andra Los Angeles filharmoniker, Houstons och Quebecs symfoniorkestrar. Han undervisar på Musikhögskolan Ingesund och Musikhögskolan vid Örebro universitet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min