arrow

MED RÖTTERNA PÅ DANSGOLVET

Sedan flera hundra år har folkmusiken stått nära den klassiska musiken och inspirerat generationer av tonsättare i olika stilar och epoker. Den här närheten mellan folkmusiken och den klassiska musiken utforskas av dirigenten och arrangören Hans Ek tillsammans med folkmusikerna Magnus och Sophia Stinnerbom och kontrabasisten Sébastien Dubé.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 11 september kl 19.03.

Magnus och Sophia Stinnerbom är bland annat verksamma vid Västanå Teater och Berättarladan, där samspelet mellan musik, dans och ord har blivit ett kännemärke. De spelar också tillsammans med Sébastien Dubé i den hyllade folkmusiktrion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé.

Till hälften, ungefär, består konsertprogrammet av musik komponerad av Magnus Stinnerbom till olika föreställningar på Västanå Teater, som exempelvis Bannlyst efter Selma Lagerlöfs bok med samma namn. Just Lagerlöf och hennes verk har länge inspirerat teatern, som också har Lagerlöf-citatet ”att väva en guldtråd i den grå vardagen” som ledstjärna.

Konserten spårar en tradition som förvaltas och förnyas av skandinaviska tonsättare, som på olika sätt har nära till folkmusiken, som inspireras av den och för den vidare.

Pehr Henrik Nordgren, som också tog intryck från finländsk folkmusik, bidrar med ytterligare ett perspektiv på hur modernistiska tonsättare förhållit sig till traditionen. Orkesterverket Spelmansporträtt baserar sig på finska spelmansmelodier och rör sig mellan frejdiga durtrallar, demonisk spelmansglädje och suggestiva stämningar, som Nordgren kryddat med bland annat klusterackord, Bartók-pizzicaton och ovanliga tonarter.

Den norska traditionen har i sin tur mycket gemensamt med de värmländska spelmännens när det kommer till melodispelet. Geirr Tveitt samlade in norska folkmelodier och, liksom Nordgren, skrev en serie orkestersatser utifrån dem. Tveitt hämtade inte bara inspiration från traditionsmusiken utan skrev även för till exempel hardangerfela, för att ta vara på folkinstrumentets särpräglade och övertonsrika ljud.

Resultatet blir en spännande och intressant musikalisk upptäcktsresa genom århundradena, över både mer och mindre kända marker.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Julian Hargreaves.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans Ek konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har hans egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Som arrangör anlitas Hans Ek regelbundet av orkestrar i Sverige och utomlands. År 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med Eks arrangemang. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

I februari 2021 gavs uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Våren 2021 ledde han Sveriges Radios Symfoniorkester i en radio- och tv-sänd konsert med Zara Larsson i Berwaldhallen.

Våren 2022  är det premiär för Hans Eks och Linus Fellboms opera Eurydike på Wermland Opera. I april 2022 framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra och våren 2023 presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester.

Magnus Stinnerbom är en kompositör och musiker, sedan många år musikansvarig och kompositör på Västanå teater Berättarladan i Värmland. Som musiker medverkar han bland annat i gruppen Harv, som han bildade tillsammans med musikern Daniel Sandén-Warg, och i Ale Möller Band. Han har uppträtt som solist med bland andra Kungliga Filharmonikerna på Polarprisgalan och spelat med artister som Louise Hoffsten, Marie Bergman och Moneybrother.

Som kompositör har han gjort musik till en mängd uppmärksammade föreställningar på Västanå teater sedan 1996, liksom till Stockholms Stadsteater samt Det Norske Teatret, Norske Riksteatret och andra norska teaterscener. Han har också bidragit till musiken i filmerna Glasblåsarnas barn och Masjävlar.

Sophia Stinnerbom är en folkmusiker från Värmland som varit aktiv på folkmusikscenen sedan slutet av 1990-talet, då som medlem av den framgångsrika gruppen Klacklek. Hon har även turnerat med bland andra Mats Berglund, Harald Haugaard och Helene Blum.

Efter studier på folkmusikutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm gjorde hon debut som teatermusiker på Västanå Teater och Berättarladan där hon i dag är anställd som musiker och kapellmästare.

Hon spelar även bland annat i folkrockgruppen Outhouse Allstars med bland andra Magnus Stinnerbom, Ola Hertzberg och Mattias Pérez samt i trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus Stinnerbom och Sébastien Dubé.

Sébastien Dubé är sedan 2000 stämledare och kontrabassolist i Svenska Kammarorkestern i Örebro och framträder parallellt i andra sammanhang, med en rad olika artister. Bland annat återfinns han i världs- och folkmusikgrupper som Ale Möller Band, trion Stinnerbom, Stinnerbom, Dubé med Magnus och Sophia Stinnerbom, Ivar Kolve Trio samt duon Näsbom & Dubé med Torbjörn Näsbom. Han har tidigare spelat med exempelvis metalgruppen Beast Within från hemstaden Quebec i Kanada.

Han har tidigare tjänstgjort som stämledare i Norrlandsoperans symfoniorkester 1996–2000 och dessförinnan som andre stämledare i Bergens filharmoniska orkester 1993–1996. Innan han flyttade till Skandinavien spelade han ibland andra Los Angeles filharmoniker, Houstons och Quebecs symfoniorkestrar. Han undervisar på Musikhögskolan Ingesund och Musikhögskolan vid Örebro universitet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min