Ligeti, Schumann, Sibelius

Stjärnviolinisten Christian Tetzlaff återvänder till Berwaldhallen med Robert Schumanns violinkonsert, ett under lång tid omtvistat verk som sedermera blivit ett av tonsättarens mest älskade. Även Sibelius fjärde symfoni mötte en hel del motstånd i sin samtid, men har sedan dess omfamnats av musiker och musikälskare världen över – däribland Sveriges Radios Symfoniorkester och chefsdirigent Daniel Harding. Och så György Ligetis Atmosphères, som med sina fantasieggande klanger kan transportera lyssnaren såväl djupt in i själen som långt ut i världsrymden.

Säsong 2022/2023
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 40 min (inklusive paus)

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredag 27 januari kl 19:03.

Om du blundar och lyssnar på György Ligetis Atmosphères låter det sannolikt som om väldigt lite händer. Musiken frammanar en känsla av tidlöshet genom de kompakta klangstrukturer som uppenbarar sig; traditionella musikaliska beståndsdelar som melodi, rytm, harmonik och form tycks vara helt irrelevanta. Men hela tiden sker små nyansskiften i musiken, som ett månbelyst prisma med glittrande fasetter.

Ligeti kallade den här underliggande strukturen för mikropolyfoni: alltså, ett ohörbart antal självständiga stämmor – ”som en väldigt tät spindelväv” – skrivna enligt strikta regler som han själv formulerat. Resultatet är, enligt tonsättaren, noggrant utformad flerstämmighet, även om den ”förblir gömd i en mikroskopisk undervattensvärld, ohörbar för oss.” Att försöka urskilja en enskild stämma är inte längre relevant. Bättre att bara släppa taget och sjunka djupt ner i Ligetis suggestiva ljudvärld.

Robert Schumanns violinkonsert skulle lite vitsigt kunna kallas för 1800-talets nyaste bidrag till violinrepertoaren. Verket tillkom under några veckors intensivt arbete på hösten 1853, under en period då tonsättarens mentala hälsa blev allt sämre. Efter Roberts död beslöt hans änka Clara tillsammans med Joseph Joachim, stjärnviolinisten som skulle ha uruppfört verket, att violinkonserten var ett fiasko och skulle glömmas bort.

Till slut uruppfördes verket ändå i november 1937 i Hitlers Tyskland med Georg Kulenkampff som solist. Ett par veckor senare spelades det i Carnegie Hall av en 21-årig Yehudi Menuhin som lovprisade verket. Han hörde i det ”samma mänskliga värme, smeksamma ömhet, maskulina rytmik, ädla teman och rika harmonik” som hos Beethoven och Brahms. Sedermera har violinkonserten blivit ett hyllat och eftertraktat repertoarverk – som Christian Tetzlaff dessutom gjort en kritikerrosad inspelning av – och nog har det gott om såväl rytmisk intensitet och passionerad hängivelse som kärleksfull ömhet och lidelse.

Daniel Harding återkommer i den här konserten till både Schumann och Sibelius. Just Sibelius fjärde symfoni framförde Harding i Berwaldhallen senast i juni 2020 i en av Sveriges Radios Symfoniorkesters internationellt uppmärksammade streamade konserter. Den fjärde symfonin är en av Sibelius mörkaste; så tillkom den också under en särskilt svår tid i tonsättarens liv, då han dessutom tillsammans med resten av Europa skärskådade sitt inre med psykoanalysen som ledstjärna.

Som ett slags ledmotiv eller olycksbådande ariadnetråd i denna ödesmättade musikaliska bikt går tritonusintervallet – djävulens intervall. Symfonin togs emot med blandade känslor i sin samtid, men de som redan då envist hävdade verkets kvaliteter hade rätt hela tiden; somliga betraktar i dag till och med fyran som en av Sibelius allra bästa symfonier.

Text: David Saulesco

Vad är det som låter i Ligetis Atmospherès? Lyssna på Mästerverken i P2!

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    31 december
    290 - 560 kr

    Nyårskonsert med Stockholms Strauss-Orkester – Johann Strauss 200 år!

    Stockholms Strauss-Orkester bjuder upp och firar 200-årsdagen med sprudlande musik. Sveriges festligaste symfoniorkester, ljuvligt mousserande.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    9–10 januari
    170 - 560 kr

    Trettondagskonsert 2026

    Komikern Jonatan Unge är din värd under Berwaldhallens Trettondagskonsert 2026, där den norska dirigenten Cathrine Winnes leder Radiosymfonikerna och Radiokören, sopranerna Julia...
    Läs mer
  • Fåtal platser kvar
    14–15 januari
    130 - 475 kr

    Tjajkovskijs Nötknäpparen

    Få verk är så förknippade med julen och trettondagen som Pjotr Tjajkovskijs musik till baletten Nötknäpparen. Christoph Koncz och Radiosymfonikerna framför en svit baserad på Tjajkovskijs älskade musik, Sergej Prokojfjevs första symfoni, den samtida kompositören Hanna Kendalls The Spark Catchers och en doft av sommar i Hugo Alfvéns Midsommarvaka.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    17 januari
    180 kr

    Niklas & Radioapan – Berwaldhallens superhjältar

    Följ med Niklas och Radioapan på ett hemligt musikäventyr fyllt av skratt, sång och superkrafter! Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och dirigent Erik Arvinder ger de sig ut för att stoppa den busiga ljudskurken Dissonans – som vill förvandla all musik till kaos!
    Läs mer & biljetter