Leopold Hager tolkar Wagner & Bruckner

Den ungerska mezzosopranen Dorottya Láng debuterar i Berwaldhallen med Richard Wagners Wesendonck-Lieder: fem tonsatta dikter av Mathilde Wesendonck, som Wagner var förälskad i. Dirigentnestorn Leopold Hager leder dessutom Radiosymfonikerna i uvertyren till Wagners Tannhäuser och Anton Bruckners tredje symfoni.

Säsong 2023/2024
Datum har passerat
Berwaldhallen
2 tim 5 min inkl paus

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredag 5 april kl 19:03.

Richard Wagner hade redan som tonåring bestämt sig för att bli operatonsättare. Tack vare sin kontakt med tonsättaren Giacomo Meyerbeer blev hans tidiga operor framförda i Dresden under 1840-talet. Längs vägen har Wagner insett att sagan, som är tidlös och allmänmänsklig, utgör det enda vettiga dramatiska underlaget för en opera. Han använder sagan redan i Den flygande holländaren år 1843, och i Tannhäuser smälter han samman tre legender till en enda.

Tannhäuser hade premiär år 1845 men mottogs kyligt av publiken. Wagner, som var kapellmästare i Dresden, började nu tröttna på den oförståelse hans musik och konstnärliga ambitioner mötte och hyste alltmer radikala tankar, så till den grad att han deltar i revolutionen 1848–49, vilket i sin tur tvingar honom att gå i landsflykt.

Med hjälp av Franz Liszt flydde Wagner till Zürich i Schweiz. Där upplät silkeshandlaren Otto Wesendonck, som tillsammans med sin fru Mathilde var en stor Wagner-beundrare, ett hus där Wagner planerade att fortsätta komponera Nibelungens ring. Emellertid distraherades han i arbetet av sina spirande känslor för Wesendoncks fru och lade Ringen åt sidan. Det är under den här perioden som operan Tristan och Isolde tillkommer, samt tonsättningar av fem texter av Mathilde Wesendonck som följaktligen fick titeln Wesendonck-Lieder.

Anton Bruckner berördes inte nämnvärt av upproret 1848. Han värvades visserligen till nationalgardet och deltog i några övningar, men det var också allt; politik verkar inte ha bekommit honom alls.

Fjorton år senare kom Bruckner i kontakt med Otto Kitzler, en ung cellist som trots sin ringa ålder hade en hel del att lära Bruckner om samtida musik. Det var också Kitzler som introducerade Bruckner för Wagners Tannhäuser och det råder inget tvivel om att Wagner och hans musik gjorde stort intryck på Bruckner. Vid det här laget var Bruckner nästan fyrtio år och hans musikaliska bas var redan ordentligt grundad, men kanske fungerade Wagners musik som en katalysator vilken lockade fram Bruckners egenart.

Vid ett möte med Wagner, då Bruckner fick möjlighet att visa ”mästaren” symfonierna nr 2 och nr 3 dristade sig en nervös Bruckner sig till att fråga om han fick tillägna Wagner en symfoni. Wagner var positiv. De båda herrarna gjorde sig därefter en glad afton, men dagen efter var Bruckner osäker på vilken symfoni som varit i åtanke. Han skrev och frågade Wagner om det var ”symfonin i d-moll där trumpeterna inleder temat”, varpå Wagner svarade: ”Ja ja!”

Text: Karin Ekedahl

Lär dig mer, lyssna på Klassiska podden

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter