Leopold Hager tolkar Wagner & Bruckner

Den ungerska mezzosopranen Dorottya Láng debuterar i Berwaldhallen med Richard Wagners Wesendonck-Lieder: fem tonsatta dikter av Mathilde Wesendonck, som Wagner var förälskad i. Dirigentnestorn Leopold Hager leder dessutom Radiosymfonikerna i uvertyren till Wagners Tannhäuser och Anton Bruckners tredje symfoni.

Säsong 2023/2024
Datum har passerat
Berwaldhallen
2 tim 5 min inkl paus

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredag 5 april kl 19:03.

Richard Wagner hade redan som tonåring bestämt sig för att bli operatonsättare. Tack vare sin kontakt med tonsättaren Giacomo Meyerbeer blev hans tidiga operor framförda i Dresden under 1840-talet. Längs vägen har Wagner insett att sagan, som är tidlös och allmänmänsklig, utgör det enda vettiga dramatiska underlaget för en opera. Han använder sagan redan i Den flygande holländaren år 1843, och i Tannhäuser smälter han samman tre legender till en enda.

Tannhäuser hade premiär år 1845 men mottogs kyligt av publiken. Wagner, som var kapellmästare i Dresden, började nu tröttna på den oförståelse hans musik och konstnärliga ambitioner mötte och hyste alltmer radikala tankar, så till den grad att han deltar i revolutionen 1848–49, vilket i sin tur tvingar honom att gå i landsflykt.

Med hjälp av Franz Liszt flydde Wagner till Zürich i Schweiz. Där upplät silkeshandlaren Otto Wesendonck, som tillsammans med sin fru Mathilde var en stor Wagner-beundrare, ett hus där Wagner planerade att fortsätta komponera Nibelungens ring. Emellertid distraherades han i arbetet av sina spirande känslor för Wesendoncks fru och lade Ringen åt sidan. Det är under den här perioden som operan Tristan och Isolde tillkommer, samt tonsättningar av fem texter av Mathilde Wesendonck som följaktligen fick titeln Wesendonck-Lieder.

Anton Bruckner berördes inte nämnvärt av upproret 1848. Han värvades visserligen till nationalgardet och deltog i några övningar, men det var också allt; politik verkar inte ha bekommit honom alls.

Fjorton år senare kom Bruckner i kontakt med Otto Kitzler, en ung cellist som trots sin ringa ålder hade en hel del att lära Bruckner om samtida musik. Det var också Kitzler som introducerade Bruckner för Wagners Tannhäuser och det råder inget tvivel om att Wagner och hans musik gjorde stort intryck på Bruckner. Vid det här laget var Bruckner nästan fyrtio år och hans musikaliska bas var redan ordentligt grundad, men kanske fungerade Wagners musik som en katalysator vilken lockade fram Bruckners egenart.

Vid ett möte med Wagner, då Bruckner fick möjlighet att visa ”mästaren” symfonierna nr 2 och nr 3 dristade sig en nervös Bruckner sig till att fråga om han fick tillägna Wagner en symfoni. Wagner var positiv. De båda herrarna gjorde sig därefter en glad afton, men dagen efter var Bruckner osäker på vilken symfoni som varit i åtanke. Han skrev och frågade Wagner om det var ”symfonin i d-moll där trumpeterna inleder temat”, varpå Wagner svarade: ”Ja ja!”

Text: Karin Ekedahl

Lär dig mer, lyssna på Klassiska podden

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fullsatt
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer