arrow

INSTÄLLD - KONSERTBIO: ALLA FÄRGERS MUSIK

Årets upplaga av Östersjöfestivalen ställs tyvärr in. Läs mer på balticseafestival.com

Sedan hans tid som Radiokörens chefsdirigent har Tõnu Kaljuste bidragit till att Arvo Pärts musik numera är en del av den svenska standardrepertoaren. Den på ytan enkla musiken har ett djup och en komplexitet som Kaljuste, tack vare sitt mångåriga och nära samarbete med Pärt, är särdeles skicklig på att ta fram.

Många musikälskare känner kanske Arvo Pärt främst genom hans körmusik, antingen som en av alla hängivna Pärt-älskare bland lyssnarna eller rentav som en av alla sångare som fascinerats av de till synes enkla, men försåtligt komplexa klanger han bygger upp. Fjärran från 1900-talets avantgardister målar Pärt med rena, klara färger: treklanger, förhållningar, spänning och avspänning som alla kan förstå och ta till sig.

Men att därför avfärda musiken som simpel eller banal är att göra både musiken och tonsättaren en stor otjänst. Under ytan finns ett djup och en komplexitet som kräver eftertanke och medvetenhet från uttolkaren; annars riskerar musiken att bli just en fin yta, men inte så mycket mer.

Pärts landsman, den estniske dirigenten Tõnu Kaljuste, har i många år haft ett nära samarbete med tonsättaren och också uppfört en mängd av hans verk. Inte för inte är Kaljuste känd som världens främste Pärt-kännare och uttolkare, en person som verkligen lyckas ta fram hela spektrat av färger i musiken och inte fastna i den attraktiva ytan.

Pärts tidiga verk inspirerades av å ena sidan neoklassicister som Prokofjev och Bartók och å andra sidan Schönberg, serialism och tolvtonsteknik. Men när hans musik bannlystes av sovjetiska staten – Pärt växte upp i ett ockuperat Estland – och han dessutom upplevde en konstnärlig återvändsgränd vände han sig till den tidiga västerländska musiken, till gregoriansk sång, renässansen och den äldsta polyfonin.

Alla dessa tre verk – Cantus in memoriam Benjamin Britten, Tabula rasa och Spiegel im Spiegel – är skrivna efter att Pärt återvände ur detta konstnärliga ide som en, på sätt och vis, pånyttfödd tonsättare. Denna inspelning är tagen från Östersjöfestivalen 2019 där Kaljuste och Tallinns kammarorkester gjorde ett omfattande Pärt-program.

Fastän Arvo Pärt är vår tids mest spelade tonsättare är det ingen man med divalater eller en hög häst att grensla. När han 2007 utnämndes till hedersdoktor i teologi vid Freiburgs universitet berättade han en rörande historia som också är kännetecknande för Pärts person:

”För ett trettiotal år sedan sökte jag desperat efter någon som kunde säga mig hur en tonsättare kunde skriva musik. En dag mötte jag en enkel gatsopare som gav mig ett anmärkningsvärt svar: ’Åh, tonsättaren borde antagligen älska varendaste litet ljud.’ Från den stunden rörde sig mina musikaliska tankar i en helt ny riktning. Ingenting var längre detsamma.”

David Saulesco


Medverkande

 

Tallinns kammarorkester grundades 1993 av dirigenten Tõnu Kaljuste. Under de senaste knappa tre decennierna har de vuxit till en av Estlands främsta orkestrar och en uppskattad gäst på konsertscener i hela världen. Orkestern har uppmärksammats för sina konstnärligt integrerade konsertprogram, stilsäkra framföranden och mästerliga tolkningar. Orkesterns mångsidiga repertoar omfattar såväl barocken, klassicismen och romantiken som musik av 1900- och 2000-talets tonsättare, inklusive mindre kända verk och uruppföranden.

Orkesterns medlemmar är alla mycket skickliga stråkmusiker som också uppträder som solister och kammarmusiker. Tallinns kammarorkester har sedan länge ett samarbete med Estlands filharmoniska kammarkör som har resulterat i internationellt uppmärksammade gemensamma framföranden och prisbelönade inspelningar. Tõnu Kaljuste, som var orkesterns första chefsdirigent, återvände till den posten på hösten 2019. Gästdirigenter som John Storgårds, Pietari Inkinen, Jaakko Kuusisto, Paul Mägi, Neeme och Kristjan Järvi har alla arbetat med orkestern.

Tõnu Kaljuste är kanske främst bekant för den svenska publiken som Radiokörens chefsdirigent åren 1994–2001. I november 2019 utnämndes han till hedersdirigent för Radiokören, en ensemble som fortfarande står honom nära. Han grundade såväl Estlands filharmoniska kammarkör och Tallinns kammarorkester och är en stark förkämpe för tonsättarna Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür, Veljo Tormis och Heino Eller. Han har arbetat nära stora modernistiska tonsättare som Alfred Schnittke, György Kurtag, Krzysztof Penderecki och Giya Kancheli.

Bland Kaljustes många skivinspelningar har flera nominerats till stora internationella utmärkelser som Grammy, Diapason d’Or och Edison Klassiek. För Pärt-inspelningen Adam’s Lament belönades han med 2014 en Grammy för bästa körframträdande. 2019 tilldelades han en ICMA Award for inspelningen av Pärts symfonier nr 1–4 med Wrocławs filharmoniska orkester.

Från och med säsongen 2019–2020 är Kaljuste konstnärlig ledare för Tallinns kammarorkester och Tallinn Philharmonic Society. Han har tidigare varit chefsdirigent för Nederlänska kammarkören. Sedan 2004 är han konstnärlig ledare för estniska operafestivalen Nargen Festival. Han är ledamot av Kungl. Musikaliska akademien och har belönats med japanska ABC Music Award och det internationella körpriset Robert Edler Prize.

Mångsidige violinisten Harry Traksmann har varit medlem i Tallinns kammarorkester sedan dess grundande 1993 och blev konsertmästare fyra år senare. Han uppträder med nutida musikensemblerna NYYD Ensemble, och NYYD String Quartet med violinisten Juta Õunapuu, violasten Torsten Tiebout och cellisten Leho Karin. Han är också medlem i flerfaldigt prisbelönade New Tallinn Trio med cellisten Kaido Kelder och pianisten Marrit Gerretz-Traksmann.

2014 började han undervisa i violin vid Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn, där han själv en gång studerade för professor Jüri Gerretz. 1996 belönades han med ett diplom vid Heino Eller International Violin Competition. 1998 deltog han och pianisten Marrit Gerretz-Traksmann vid Kuhmo International Duo Competition i Finland.

Robert Traksmann har uppträtt som solist med bland andra Tallinns kammarorkester, Tysklands nationella ungdomsorkester, Pärnu stadsorkester och Virumaa kammarorkester. På våren 2015 uppträdde Robert med sin far, violinisten Harry Traksmann, i Arvo Pärts och Robert Wilsons projekt Adam’s Passion. Roberts trio med Rasmus Andreas Raide och Marcel Johannes Kits har uppträtt i Estlands stora konserthus och vunnit flera priser.

Bland Roberts utmärkelser kan också nämnas andra och tredje pris på European String Teachers Associations tävling 2007 samt första pris, Eduard Tubinsällskapets specialpris och Pärnu stadsorkesters pris vid Second Pärnu Violin Competition 2010. Sedan 2014 har Robert studerat vid Musikhögskolan Hanns Eisler i Berlin för Kolja Blacher.

Pianisten Marrit Gerretz-Traksmann är en av Estlands mest eftertraktade kammarmusiker. Hon har medverkat i olika kammarensembler, bland annat hyllade New Tallinn Trio med violinisten Harry Traksmann och cellisten Kaido Kelder. Trion vann andra pris vid International Brahms Competition i Gdánsk 2000, har uppträtt runt om i hela Europa och gjorde en framgångsrik USA-debut 2011 med verk av estländske tonsättaren Erkki-Sven Tüür.

Därtill har Marrit uppträtt som solist med orkestrar som Estlands nationella symfoniorkester, Tallinns kammarorkester och Białystoks symfoniorkester. Ett betydande inslag i hennes solistkarriär var när hon framförde Arvo Pärts Lamentate vid Arvo Pärt-festivalen i Białystok i Polen 2003. Hon framförde samma verk senare under Arvo Pärt-dagarna på Music Forum Hradec Králové i Tjeckien 2011.

Marrit studerade vid Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn, först med Bruno Lukk, Anna Klas och Peep Lassmann, och därefter på kammarmusikprogrammet med Marje Lohuaru. Hon slutförde sina studier med Liisa Pohjola på Sibelius-Akademin i Helsingfors.

Ungefärlig konsertlängd: 45 min (ingen paus)