arrow

Julkonsert 2018

Ta en paus från stressen och jäkten de sista dagarna före jul tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och dirigent Simon Crawford-Phillips. Från Ēriks Ešenvalds innerligt vackra Stars och Korngolds balett Snömannen till den jublande öppningen ur Bachs Juloratorium via hits som Let It Snow! och It’s the Most Wonderful Time of the Year utlovas en färgsprakande musikalisk buffé för alla smaker.

Radiokören lär öppna Berwaldhallens tak, upp mot himlavalvet och de gnistrande vinterstjärnorna, när de framför Vivaldis gåshudsvackra Gloria och lettiska Ēriks Ešenvalds magiska Stars för kör och stämda vinglas, inspirerad av den amerikanska poeten Sara Teasdale. Utöver ett pärlband av klassiska och moderna körverk bjuds på opera- och balettmusik att njuta av.

Trolsk sagostämning bidrar Engelbert Humperdinck med i uvertyren ur operan Hans och Greta, liksom Tjajkovskijs balett Nötknäpparen som uruppfördes på anrika Mariinskijteatern i Sankt Petersburg 1892. Baletten är baserad på E. T. A. Hoffmanns saga Nötknäpparen och råttkungen om två barn vars leksaker får liv på julnatten, för att sedan attackeras av den månghövdade råttkungen och hans hårdföra anhang. Här får vi höra balettens kanske mest kända örhänge, Trepak.

Från scenkonstens värld kommer också Erich Wolfgang Korngolds lekfulla och infallsrika balett Der Schneemann, snömannen, som han ursprungligen komponerade för piano redan som 11-åring, inspirerad av en commedia dell’arte-scen skriven av hans pappa.

Ett mer sällan spelat verk i svenska juletider är den amerikanske kompositören William Bergsmas A Carol on Twelfth Night, ett överraskande och oförutsägbart stycke för symfoniorkester. Bjällerklang och en doft av svunna tider, per häst och släde, ger Mozarts också ganska sällan framförda Schlittenfahrt ur Tre tyska danser. Och vad vore julen utan Bachs mäktiga juloratorium. Här framförs öppningsnumret ur första delen, Jauchzet, frohlocket!

På programmet finns också julens stora hitlåtar ur 1900-talets skattkista. Inte minst Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! av Jule Styne och Sammy Cahn samt It’s the Most Wonderful Time of the Year av George Wyle och Edward Pola, båda amerikanska slagdängor av stora mått.

Musiken framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av Simon Crawford-Phillips, chefsdirigent och konstnärlig ledare för Västerås Sinfonietta. Crawford-Phillips är en kär och återkommande gäst i Berwaldhallen, där han tidigare uppträtt med bland andra English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och naturligtvis Västerås Sinfonietta.

Text: Ylva Lagercrantz

PROGRAM:

TRAD
Veni veni Emmanuel
Kör a cappella

JOHANN SEBASTIAN BACH
Jauchzet frohlocket, ur Juloratoriet
Kör & orkester

ANTONIO VIVALDI
Första satsen ur Gloria
Kör & orkester

ENGELBERT HUMPERDINCK
Uvertyren till Hans och Greta

GUSTAF NORDQVIST
Jul, jul, strålande jul
Kör a cappella

ALICE TEGNER
Betlehems stjärna
Kör & orgel

HUGO ALFVÉN
Julsång
Kör

ĒRIKS EŠENVALDS
Stars
Kör a cappella

WILLIAM BERGSMA
A carol on Twelfth night

ERICH WOLFGANG KORNGOLD
Introduktion ur Der Schneemann

JULE STYNE (arr: Karl-Johan Ankarblom)
Let it snow let it snow let it snow
Solist: Love Tronner

FELIX MENDELSSOHN
Weihnachten
Kör a cappella

WOLFANG AMADEUS MOZART
Slädfärden ur Tre tyska danser K. 605:3

SERGEJ PROKOFJEV
Trojka ur Lojtnant Kije

PIOTR TJAJKOVSKIJ
Trepak ur Notknapparsviten

JOHN FRANCIS WADE (arr: David Willcocks)
Dagen är kommen (Adeste Fidelis)
Kör & orkester

EDDIE POLA (arr: Ingvar Karkoff)
It’s the most wonderful time of the year
Kör & orkester

 


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

Västerås Sinfoniettas chefsdirigent och konstnärlige rådgivare Simon Crawford-Phillips är också verksam som pianosolist och kammarmusiker. Han debuterade som dirigent 2013 med Sveriges Radios symfoniorkester och har sedan dess lett bland annat English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och Musica Vitae. Som pianist har han spelat med bland andra BBC Scottish Symphony, Academy of St Martin in the Fields, Colin Currie och Anne Sofie von Otter. Med Kungsbacka pianotrio har han exempelvis uppträtt i Concertgebouw i Amsterdam, under BBC Proms och vid internationella festivaler. Crawford-Phillips är gästlärare på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Royal Academy of Music i London.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 20 min

Program, se under Läs mer ovan