arrow

TAVLOR PÅ EN UTSTÄLLNING

Dirigenten Roberto González-Monjas debuterar i Berwaldhallen med läcker orkestermusik: Modest Musorgskijs älskade svit Tavlor på en utställning som ursprungligen skrevs för piano, men här i ett arrangemang för orkester av Maurice Ravel. Med inspiration från jazz, wienklassicism och folkmusik står samme fransman också bakom kvällens pianokonsert som framförs av Lucas Debargue. Och dessutom får vi höra jubilerande Anders Hillborgs fängslande och dramatiska Eleven Gates.

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredag 17 maj kl 19:03.

Virtuost är ett ledord för denna konsert. I betydelsen av en virtuos solist, men också med fokus på virtuost komponerande. Orkesterbehandling på absolut högsta nivå, och därmed även med krav på en verkligt virtuos orkester. Sjuttioårsjubilaren Anders Hillborg ingår i den exklusiva skara av tonsättare som inte hamnar i skuggan ens av Maurice Ravel, den klassiska sinnebilden av en orkesterns häxmästare. Hillborgs makalösa förmåga att blanda sensualitet med humor, eller meditation med pulserande rytmer, präglar Eleven Gates från 2006 som beställdes av Los Angeles filharmoniska orkester. Vid uruppförandet talade Los Angeles Times om ”bassänger av flytande ljud”, medan dirigenten Esa-Pekka Salonen liknade musiken vid Salvador Dalís smältande klockor i toner. De fascinerande elva satstitlarna har som ofta hos Hillborg tillkommit sent i skapelseprocessen. Stråkkvartetten som rann ner i havet och Plötsligt i rummet med de flytande speglarna är ett par exempel. Eller Förvirrad dialog med hackspett, som om man lyssnar noga bjuder på en liten melodislinga som många i Sverige hört i Kalle Ankas jul. Passande för ett verk som uruppfördes i Walt Disney Concert Hall.

Maurice Ravel älskade pianot. I pianokonserten i G-dur från 1929–1931 hade han själv tänkt ta solistrollen under en planerad världsturné. Men hälsoproblem hade redan börjat plåga honom, konserten uruppfördes av en annan pianist och tonsättaren fick nöja sig med att dirigera. Han var ingen snabbskrivare, utan arbetade med konserten i tre hela år. Under en USA-turné 1928 hade Ravel träffat George Gershwin, och fått ett ökat intresse för jazz och andra amerikanska idiom. Det märks direkt genom orkesterns inledande pisksnärt och den följande rytmiska livfullheten. Ravel har berättat att han först ville använda titeln Divertissement och att ambitionen var att skriva en briljant konsert, inte något djupsinnigt. Som förebilder nämnde han Mozart och Saint-Saëns. Ravels baskiska rötter dyker också upp här och där, och konserten flödar av välbehag, glädje och gränslös energi. Den himmelska adagiosatsen kan föra tankarna till Mozarts kombination av enkelhet och elegans. Den har både använts som filmmusik och inspirerat en artist som Jaques Brel.
Den självlärda tonsättaren Modest Musorgskij kan ses som urtypen för ett olyckligt geni, lika mycket före sin tid som dålig på självkontroll. I konstnären Ilja Repins berömda porträtt ser man en påtagligt sliten och rödnäst kompositör. Men Musorgskij lär också ha varit en virtuos pianist som inte tvekade att framföra sin pianosvit Tavlor på en utställning offentligt. Sviten skrevs 1874 i djup sorg över själsfränden, målaren och arkitekten Viktor Hartmanns bortgång. Musorgskij besökte en stor minnesutställning i Sankt Petersburg med tavlor och skisser, blev djupt gripen och valde att skildra tio av bilderna i toner. Fem ”promenader” ingår också, ett tema som inleder och sedan återkommer ibland. Det illustrerar tonsättarens förflyttning mellan Hartmanns olika verk på utställningen. År 1922 bad dirigenten Sergej Kusevitskij smart nog Maurice Ravel att orkestrera den då föga uppmärksammade pianosviten, och ett av alla tiders mest populära orkesterverk hade fötts. Under åren har minst ett tjugotal andra försök att klä sviten i orkesterdräkt gjorts, men med all respekt för hugade konkurrenter måste man nog ända fråga sig varför all denna möda satsats. Den franska mästaren regerar fullständigt ohotad på det här området.
Text: Gunnar Lanzky-Otto

SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2023/2024

Skriv ut

OBS! Konserten har bytt titel. Den hette tidigare "Jubileum för Hillborg med Roberto González-Monjas".

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Violinisten och dirigenten Roberto González-Monjas föddes 1988 i Valladolid, Spanien. Han studerade för Igor Ozim vid Universität Mozarteum Salzburg, och för David Takeno vid Guildhall School of Music and Drama i London. Han har tjänstgjort som konsertmästare vid Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom samt vid Musikkollegium Winterthur, som 2021 utnämnde honom till sin chefsdirigent. 2019–2023 var han konstnärlig rådgivare för Dalasinfoniettan, och nyligen blev han förste gästdirigent för Belgian National Orchestra.

González-Monjas har som solist och dirigent samarbetat med orkestrar som Mahler Chamber Orchestra, Berliner Baroque solisten, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orchestre national d’Île de France, Hong Kong Philharmonic Orchestra, Camerata Salzburg samt Salzburg Mozarteum Orchestra, hos vilken han utsetts till chefdirigent för säsongen 2024/2025.

Som violinist spelar han på en fiol byggd 1710 av violinmakaren Giuseppe Giovanni Guarneri, och gör nu debut med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Text: Andreas Konvicka

 

Den franske pianisten Lucas Debargue fick sitt internationella genombrott år 2015, när han erhöll Moskvas musikkritikers pris vid den internationella Tjajkovskijtävlingen. Han har sedan dess framträtt i många av världens ledande konserthus som exempelvis Philharmonie i Berlin, Konzerthaus Wien, Théâtre des Champs Elysées i Paris, Wigmore Hall och Royal Festival Hall i London och Carnegie Hall i New York. År 2019 utsågs Debargue (tillsammans med pianisten Georgijs Osokins), till ”permanent guest Artist” hos stråkorkestern Kremerata Baltica. Lucas Debargue är även tonsättare och har komponerat över tjugo verk för piano och för kammarensembler. Debargue har gett ut sex album, där speciellt hans tolkningar av Scarlattis sonater har fått lysande recensioner av kritiker från hela världen. Han senaste album är med musik av den polske tonsättaren Miłosz Magin, inspelad tillsammans med Kremerata Baltica och dess ledare Gidon Kremer.

Musiken

Ungefärliga tider

Stråkkvartetten som rann ner i havet. Leksakspianon på havets botten. I de ledsna melodiernas hage. Plötsligt i rummet med de flytande speglarna. Så är några av titlarna till Anders Hillborgs Eleven Gates formulerade, och i ovanligt hög grad avspeglar de själva musiken. Styckets samtliga elva satser är nämligen ett slags förändringsprocesser, och när man lyssnar till de olika delarna kan det hända att man kommer att tänka på den grekiske filosofen Herakleitos kända uttryck ”panta rei” – allt flyter.

När Eleven Gates uruppfördes i Walt Disney Hall i Los Angeles 2006 med Los Angeles filharmoniker beskrevs musiken av Los Angeles Times i hyllande ordalag som ”bassänger av flytande ljud”. Esa-Pekka Salonen, som dirigerade uruppförandet, har i sin tur liknat musiken vid Salvador Dalís surrealistiska målningar: ”Det statiska och det hyperaktiva, det mekaniska och det mänskliga, det ädelt vackra och det banalt brutala, det komiska och det som rör vid hjärtat… Nästan aldrig sentimentalt, men surrealistiskt på ett sätt – som Dalís smältande klockor.”

Sedan debuten 1982 har Anders Hillborg komponerat på uppdrag av välrenommerade orkestrar runt om i världen. Ett ständigt återkommande element i hans musik är oväntade musikaliska reflektionsytor, och i Eleven Gates finns referenser både till några av musikhistoriens giganter och till Walt Disneys ”Kalle Anka på julafton” – det sista en blinkning till konsertsalen där stycket hade urpremiär.

Sammantaget skiftar de elva satserna mellan magnifikt breda orkesterklanger, tunna strukturer av droppande pianotoner och plötsliga knutar av glasharmonika och slagverk. Inte olikt hur de rinnande formerna hos Salvador Dalí utövar en närmast fysisk dragningskraft på betraktaren dras lyssnaren här rakt in i en drömsk, utopisk och bitvis skärrande ljudvärld.

Text: Hedvig Ljungar

Ravels musik beskrivs emellanåt som elegant men lite kylig och mekanisk. Själv försvarade han sig ofta mot den bilden: ”Jag är bask, och medan basker är djupt kännande visar de det sällan och då bara till ett fåtal.”

Det baskiska arvet är en av de tre huvudstråk som präglar Ravels musik. De andra två är hans klassiska skolning och prägling på tonsättare som Mozart och Haydn, samt att han i samband med en turné till USA 1928 blev alltmer intresserad av amerikansk jazz och blues.

Ravel arbetade gärna med två verk samtidigt. Ofta blev de varandras motsatser. Så var fallet med de två pianokonserterna komponerade 1929–1931. G-durkonserten skrevs på beställning av Sergej Kusevitskij till Bostons symfoniorkesters 50-årsjubileum. Ungefär samtidigt fick Ravel en beställning på en pianokonsert för vänster hand av konsertpianisten Paul Wittgenstein, som förlorat sin högra arm under första världskriget. Det blev mycket riktigt två helt kontrasterande verk.

Medan vänsterhandskonserten är fri i formen, vild och uttrycksfull, med en underton av den tragedi som kriget inneburit, följer G-durkonserten den klassiska, tresatsiga formen enligt mönstret snabb-långsam-snabb. Den är ljus och lekande, och skriven i samma anda som Mozarts och Saint-Saëns pianokonserter. ”Musiken i en konsert bör, enligt min mening, vara lättsam och briljant och inte sträva efter djup eller dramatiska effekter,” sade Ravel.

Första satsen är livlig och glad, med mycket jazz- och bluesinslag. I den vackra mellansatsen spinner pianot långa, svävande melodier, som trots deras skenbara flöde kostade Ravel stor möda att komponera. Han fick vrida ur sig musiken takt för takt, och var nära att ge upp hela projektet. Den korta finalen lever upp till Ravels ideal om att vara ”lättsam och briljant” – en vindlande jakt där pianosolisten verkligen får träda fram som virtuos.

G-durkonserten skrevs för Marguerite Long, som uruppförde den i januari 1932 med Ravel själv på dirigentpulten. Konserten blev en omedelbar framgång och spreds snabbt över hela världen.

Text: Katarina Lindblad

Även inom kategorin självlärda tonsättare framstår Modest Musorgskij som en av de mest egensinniga någonsin. Han föddes i en rätt välbärgad, jordägande familj med rötter djupt i den ryska myllan. Vid slutet av sitt drygt fyrtioåriga liv var han närmast urtypen för ett olyckligt geni: han var lika mycket före sin tid som han var dålig på självkontroll. Många tänker nog gärna på Ilja Repins berömda porträtt av den påtagligt slitna och rödnästa kompositören.

1860-talets våg av intresse för historia och det folkliga inom ryskt konstliv delades i hög grad av Musorgskij. Han fann en själsfrände i målaren och arkitekten Viktor Hartmann och när denne avled bara 39 år gammal var det ett hårt slag. Musorgskij förebrådde sig själv för att vännen inte fått vård i tid. 1874 organiserades en utställning till Hartmanns minne i Sankt Petersburg där över 400 av hans tavlor och skisser visades. Även Musorgskij hade bidragit med material till utställningen, och då han besökte den blev han djupt gripen.

Under sommaren samma år komponerade han pianosviten Tavlor på en utställning, inspirerad av bilderna men kryddade med sina egna tolkningar och fantasier. 1922 orkestrerade Maurice Ravel sviten på beställning av dirigenten Sergej Kusevitskij, och ett av alla tiders mest populära orkesterverk hade fötts.

Allt börjar med Promenaden, ett tema som ska återkomma flera gånger i olika skepnader. Det är tonsättaren själv som vandrar i galleriet, lite tungfotat vaggande – han var ingen sylfid. Den första tavlan visar Gnomen, en nötknäppare i form av en liten gestalt med stora käftar. Så kommer vi till Det gamla slottet, avbildat av Hartmann under en Italienresa. Vid slottet står en trubadur, och Musorgskij tänker sig att han framför en sorgsen serenad, av Ravel passande uttryckt av altsaxofonen.

Snart befinner vi oss i Tuilerierna. De lekande barnen i den parisiska parken har råkat i gräl och barnflickorna ingriper. Bydło är polska för boskap. Här rullar en oxdragen kärra med stora hjul på en lerig väg, illustrerad av tuban. Så följer De okläckta kycklingarnas balett, inspirerad av Hartmanns kostymdesign för en balettproduktion.

Samuel Goldenberg och Schmuyle befinner sig i ett polskt ghetto. Den fattige Schmuyle försöker envist få en slant av den rike Goldenberg. På Marknaden i Limoges utanför stadens katedral grälar torgmadammerna. I Katakomberna är det Hartmann själv och en vän som studerar kranier under Paris gator, och Musorgskij kommenterar med promenadtemat i extra elegiskt utförande.

I Huset på kycklingben bor den i slavisk folklore välkända häxan Baba-Jaga. Hartmann hade formgivit en tämligen kitschig klocka föreställande huset. Till sist avslutas konstvandringen med pompa och ståt vid Stora porten i Kiev: en spektakulär byggnad i Hartmanns vision, som aldrig byggdes eftersom projektet redan under arkitekttävlingen fick finansieringsproblem.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 50 min inklusive paus

Lyssna på Klassiska podden:

Ingår i följande konsertserier: