arrow

Förklädd gud

Sprudlande och taktfasta toner i uvertyren till Ethel Smyths The boatswain´s mate följs av Carl Reineckes melodiska flöjtkonsert, i vilken solostämman spelas av Laura Michelin som vann Solistpriset 2020. Förklädd gud av Lars-Erik Larsson är ett av våra mest älskade körverk. Den nyutnämnda Klassiska artisten i P2, Johanna Wallroth, medverkar som sopransolist. Hannes Meidal reciterar här Hjalmar Gullbergs text om medmänsklighet och fred, ursprungligen uppförd mitt under brinnande världskrig. Därtill hälsar vi försommaren med Hugo Alfvéns Vårsång och finske Einojuhani Rautavaaras Sommarnatten.

Är du abonnent på en konsertserie hos oss under våren 2022? Då är en fribiljett till denna konsert en av alla dina förmåner som abonnent. Du ska ha fått ett mejl med biljettlänk för uthämtning av din fribiljett. Hör av dig om du inte fått mejlet från oss.

Vill du också bli abonnent? Läs mer om alla våra serier här.

Trots att den brittiska tonsättaren Ethel Smyth verkade i en tid då misstänksamheten var stor gentemot kvinnors komponerande, lyckades hon få sin opera Der Wald uppförd på Metropolitan i New York. Totalt skrev hon sex operor, och The Boatswain’s Mate är den fjärde i ordningen. Smyth var engagerad i den engelska suffragettrörelsen och skrev kampsången March of the women åt dem. Sångens taktfasta melodi hörs även i denna sprudlande uvertyr. Flöjtisten Laura Michelin, vinnare av det prestigefyllda Solistpriset år 2020, är solist i den tyske tonsättaren och pianisten Carl Reineckes flöjtkonsert. Reinecke var elev till Mendelssohn och Schumann och han kom själv att bli en inflytelserik lärare vid konservatoriet i Leipzig, där han också verkade som ledare för den anrika Gewandhausorkestern. Hans flöjtkonsert tillkom sent i karriären, 1908, och trots tillkomståret är verket fast förankrat i den tidiga romantikens tonspråk.

Efter paus får vi ta del av en av Finlands internationellt mest erkända tonsättare, Einojuhani Rautavaara. Det stämningsfulla körverket Sommarnatten baserar sig på folkmusik från de svenskspråkiga delarna av Finland. Därefter följer mer körmusik, av 150-årsjubilaren och nationalromantikern Hugo Alfvén, nämligen hans Vårsång. Konserten avslutas med Lars-Erik Larssons Förklädd gud med text av Hjalmar Gullberg. Verket skrevs för radiopubliken och sändes i radio 1940, mitt under brinnande världskrig. Med sitt budskap om medmänsklighet gjorde Larssons lyriska svit med text av Hjalmar Gullberg ett starkt intryck på radiopubliken och ingav hopp mitt i den ödesdigra tid som rådde. Förklädd gud har blivit en klassiker och ett av våra mest älskade verk överhuvudtaget.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN dot 2021/2022
Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

&

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

Anton Holmer har på kort tid etablerat sig som en av Sveriges mest framstående unga dirigenter, även internationellt. Han är sedan hösten 2021 assisterande dirigent vid Orchestre National de Lyon där han regelbundet framträder i olika konsertprojekt. Efter sin Sverigedebut med Jönköpings Sinfonietta våren 2018 har han varit en återkommande gästdirigent hos flera svenska orkestrar, bland annat Sveriges Radios Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern och Dalasinfoniettan. I augusti 2022 debuterar han med Kungliga Filharmonikerna.

Anton tilldelades Crusellstipendiet för unga lovande dirigenter 2021 och har även mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Anders Sandrews Stiftelse. Han har deltagit i Masterclasses för renommerade dirigenter såsom Bernard Haitink och Jorma Panula. Han var semifinalist i Malko Competition for Young Conductors i Köpenhamn 2021 och i Donatella Flick LSO Conducting Competition i London 2018.

Han debuterade som Operadirigent våren 2017 i en produktion av Verdi’s Rigoletto vid Operahögskolan i Stuttgart. Föreställningen hyllades av pressen som en ”musikalisk lyckoträff”.

Anton studerade orkesterdirigering vid Staatliche Hochschule für Musik i Stuttgart för Prof. Per Borin. Under studietiden gästade han flera framstående orkestrar bland andra Stuttgarter Kammerorchester och Stuttgarter Philharmoniker.

Han har en bakgrund som organist och fick sin kandidatutbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Conservatoire National Supérieure de Lyon. Han har även en masterexamen i solistisk orgel från Musikhögskolan i Stuttgart.

&

Maria Goundorina, eller Masja som hon även kallas, kommer ursprungligen från staden Novosskolniki i Ryssland. Marias intresse för körmusik föddes då hon som sjuåring började sjunga i en barnkör som senare utvecklades till en skola för körsångare.

Maria inledde sina musikstudier vid Ippolitov-Ivanovs musikhögskola och Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. Efter avslutade diplomstudier vid Tjajkovskijkonservatoriet tillbringade Maria några år i Österrike där hon studerade vid Wiens universitet.
År 2005 flyttade Maria till Stockholm för att studera kördirigering under Anders Eby vid Kungliga Musikhögskolan. Maria tog sin examen i kördirigering våren 2008.
Under sin studietid hann Maria med att både sjunga i och leda flera framstående ensembler i Ryssland, Tyskland och Sverige, samt att delta i flertalet dirigenttävlingar. År 2004 var Maria en av finalisterna i Wiens Competition for Young Choir Conductors, där hon även mottog priset för ”Bästa tolkning av ett romantiskt verk”. År 2007 tilldelades Maria Eric Ericsons resestipendium, och 2009 var hon en av finalisterna i den internationella dirigenttävlingen The Eric Ericson Award.

I november 2009 valdes Maria Goundorina till ny sånganförare för Allmänna Sången. Maria är körens 27:e dirigent. Sedan 2015 undervisar Maria i körsång på den nystartade avdelningen av välrenommerade Adolf Fredriks Musikklasser i Farsta.

Maria undervisar i kördirigering och körsång samt ger föreläsningar om rysk konstmusik på olika kurser i Österrike, Tyskland, Holland och Sverige.

&

Julia Kretz-Larsson, violin, har studerat för Marianne Boettcher och Thomas Brandis i Berlin och för Josef Suk i Prag. Med Julius Stern pianotrio har hon vunnit priser vid flera internationella tävlingar. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som har sin egen konsertserie i Berliner Philharmonie Kammermusiksaal och har med dem även spelat i konserthus som Carnegie Hall i New York och Concertgebouw Amsterdam. År 2006 blev Julia Kretz-Larsson medlem av Lucerne Festival Orchestra, ledd av Claudio Abbado, och sedan 2008 har hon varit medlem i Mahler Chamber Orchestra, från 2011 som stämledare. Julia är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och är lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Julia har regelbundet spelat kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och har spelat på festivaler som Salzburger Festspiele, Internationella Kammarmusikfestivalen i Utrecht, Julian Rachlin and Friends, Schubertiade, Schleswig-Holstein Musikfestival och Vinterfest. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS, dB Productions samt Harmonia Mundi och vunnit en grammis för inspelningen med musik av Amanda Maier.

Den svenska sopranen Johanna Wallroth trädde fram i rampljuset i samband med att hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019. Under två säsonger var hon knuten till Wiener Staatsopers operastudio och mottog 2021 det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet.

Wallroth utbildade sig inledningsvis till dansare vid Kungliga svenska balettskolan men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen vid Universität für Musik und darstellende Kunst (MDW) i Wien. Hon gjorde sin operadebut som Barbarina i Figaros bröllop under ledning av Arnold Östman på Ulriksdals slottsteater i Stockholm och har sedan gjort många stora roller på scener i Sverige och Europa, bland andra Despina i Così fan tutte på Schlosstheater Schönbrunn i Wien och Pamina i Trollflöjten på Gnesin-akademin i Moskva. Under säsongen 2019/2020 sjöng hon Zerlina i Don Juan i en uppmärksammad livestreamad föreställning tillsammans med Radiosymfonikerna under ledning av chefsdirigent Daniel Harding. Under säsongerna 2020/21 och 2021/22 framträdde Wallroth också i flera uppsättningar på Wiener Staatsoper.

Johanna Wallroth har också en diger meritlista från konsertscenen. Bland annat har hon gjort Mahlers fjärde symfoni  tillsammans med Sakari Oramo på Musikhuset i Helsingfors och Mozarts Requiem tillsammans med Orchestre Philharmonique de Radio France under ledning av Barbara Hannigan. Hon var solist i Mahlers fjärde symfoni under en turné till Antwerpen, Amsterdam, Dortmund, Köln, Hamburg och Luxemburg tillsammans med Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester.

Säsongen 2022/23 inleds med en debut på Drottningholmsteatern under teaterns operafestival där hon sjunger Leocasta i Vivaldis Il Giustino tillsammans med Drottningholmsteaterns orkester under ledning av George Petrou, och hon framträder för första gången på Opernhaus Zürich i en balettuppsättning med koreografi av Christian Spück efter Monteverdis madrigaler.

Johanna Wallroth är utsedd till ”Klassiska artisten i P2” under säsongen 2022/23 där hon deltar i ett flertal konserter tillsammans med Radiosymfonikerna, bland annat Bergs Sju tidiga sånger under ledning av Daniel Harding, Mozart-arior med Martin Fröst och Schuberts Mässa i ess-dur med Andràs Schiff.

&

Sebastian Durán började studera klassisk sång i Kristianstad vid femton års ålder vid sidan om sina cello- och harpastudier. Sedan examen från Musikhögskolan i Malmö 2013 och Operahögskolan i Stockholm 2016 har Sebastian arbetat i opera- och konserthus som Malmö Opera, Kungliga Operan i Stockholm, Den Fynske Operan, Köpenhamns operafestival National Philharmonic of Ukraine, Vadstena-Akademien med flera. Han är också en eftertraktad konsert- och oratoriesångare.

Sebastian har arbetat med flera hyllade dirigenter, däribland Stefan Solyom, B Tommy Andersson, Cathrine Winnes, Kristiina Poska, Emil Eliasson och Eva Ollikainen, och har sjungit med orkestrar som Kungliga Orkestern, Malmö Opera Orkester och Norrköpings Symfoniorkester.

I september 2018 vann Sebastian första pris i den skandinaviska/baltiska sångtävlingen Havets Röst/Meren ääni). Han har också fått Wagnersällskapets Bayreuth-stipendium 2017, jurypris och publikpris vid OVIS sångtävling i Malmö 2017 samt Barbro Saléns stipendium 2016.

Flöjtisten Laura Michelin är en flitigt anlitad solist, kammar- och orkestermusiker som för närvarande går sitt sista år på masterprogrammet vid Hochschule für Musik und Theater i München för professor Andrea Lieberknecht. Vid sidan av sina studier frilansar hon i de olika svenska orkestrarna. Tidigare studerade hon i fyra år vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Tobias Carron. Laura har mottagit stipendier från bland andra Kungliga Musikaliska Akademien, Svenska Frimurarorden och 2019 dessutom G.T. Bäckmans stipendium, ett av Sveriges största kulturstipendier.

&

Hannes Meidal tillhör Dramatens fasta ensemble och är flitigt anlitad som recitatör. Utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 2003-07. Även verksam som teatervetare och dramatiker. 2004 stod han som redaktör för en bok om skådespelaren Keve Hjelm, Dionysos och Apollon – tankar om teater. Året därpå debuterade han som dramatiker med Kafka på Strindbergs Intima Teater/Galeasen. Tillsammans med regissören Jens Ohlin gör han ofta kraftiga bearbetningar av klassiska texter. På senare tid har det blivit fristående verk: Don Giovanni (2014), Marodörer (2015) och Faust (2018). 2017 hade deras nyskrivna Hamlet premiär på Teater Galeasen. Föreställningen filmades av SVT och visades också på biografer runt om i landet. För Hamlet tilldelades de bl a Svenska Dagbladets Thaliapris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris. Hannes erhöll även Stockholms stads teaterstipendium för sin rolltolkning av Hamlet. Just nu spelar han titelrollen i deras (Macbeth) på Dramaten, för vilken de nyligen belönats med Falstaffpriset.

Musiken

Ungefärliga tider

Einojuhani Rautavaaras Sommarnatten är hans lite egensinniga tolkning av den lite vemodiga folkvisan Ant han dansa med mig som blir dansant och svävande på samma gång. Rautavaara som dog 2016 lämnade en stor produktion, inte minst av av vokalmusik, efter sig. Han räknas en som av Finlands främsta tonsättare med sin högst personliga blandning av romantik, tradition och modernistiska inslag, ofta färgade av mystik och andlighet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme och 30 min (inkl paus).

Lyssna på Sveriges Radio P2 Dokumentär om Förklädd gud.

 

Konserten sänds den 6 juni med start kl 19.03 i Klassiska konserten i Sveriges Radio P2.