arrow

ENO REMIXED FOR ORCHESTRA - ETT PORTRÄTT AV BRIAN ENO

Brian Eno är den legendariska musikern, producenten, innovatören och multikonstnären, känd för sitt inflytande över den elektroniska musiken och som en av skaparna av ambientgenren. Han började som keyboardist i Roxy Music och har samarbetat med världsartister som U2, David Bowie och Coldplay. Dirigenten och arrangören Hans Ek, hyllad för sina konserter i Berwaldhallen, leder Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där symfoniorkestern tolkar Brian Enos elektroniska ljudlandskap i nya arrangemang signerade Hans Ek. Som solist i denna konsert möter vi Moto Boy.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play fredag 15 oktober kl 19.03.

Producent, låtskrivare, curator, artist. Brian Eno rör sig sömlöst mellan uppdragen. Lika smidigt förflyttar han sig mellan genrer. Experimentell konstmusik, videoinstallationer och ren popmusik existerar sida vid sida i hans musikaliska universum. Dirigenten Hans Ek har haft ett starkt förhållande till den brittiske musikern sedan tonåren:
– Jag fick upp ögonen för hans album Music for Airports samt hans samarbeten med David Bowie och Talking Heads i slutet på 1970-talet och har följt honom i massa olika sammanhang sedan dess, berättar Ek.
Ursprungligen blev Brian Eno känd som keybordist i det brittiska bandet Roxy Music. På senare tid har han blivit en av förgrundsgestalterna för musikgenren ambient, stilla atmosfäriska ljudlandskap utan rytm.
– Jag vill fånga Brian Enos särart som musiker och konserten kommer att präglas av hans mångfald, men ambientmusiken får ganska stor plats.
För Sveriges Radios Symfoniorkester har Hans Ek arrangerat tre remixer, i vilka publiken får färdas genom Brian Enos olika uttryck.
–   I konsertens alla tre delar rör vi oss mellan musiklandskap som ibland är väldigt instrumentala och konstmusikorienterade till delar som mer hör hemma i popvärlden.
Konsertens första del är huvudsakligen experimentell. Där ingår bland annat ett par låtar av Kraftwerk och Tangerine Dream, två band som inspirerade och formade Brian Enos tonspråk under 1970-talet. I andra delen möter vi musik ur Berlintrilogin, Brian Enos samarbete med David Bowie på 1970-talet. Konsertens sista del har visst fokus på det Brian Eno har producerat tillsammans med U2 och Coldplay.
Hans Ek har funderat över Brian Enos ambivalenta förhållningssätt till artistmyten. Inte sällan har han backat arenapopstjärnorna i deras produktioner, men han har också fokuserat helt på instrumentala uttryck i andra produktioner.
– Det är en förändring av hierarkierna i demokratisk riktning. I popvärlden är det ett sådant enormt fokus på artisten, men i arbetet med en symfoniorkester är det väldigt intressant att arbeta jämställt med uttrycken.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Julian Hargreaves.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans Ek konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har hans egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Som arrangör anlitas Hans Ek regelbundet av orkestrar i Sverige och utomlands. År 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med Eks arrangemang. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

I februari 2021 gavs uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Våren 2021 ledde han Sveriges Radios Symfoniorkester i en radio- och tv-sänd konsert med Zara Larsson i Berwaldhallen.

Våren 2022  är det premiär för Hans Eks och Linus Fellboms opera Eurydike på Wermland Opera. I april 2022 framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra och våren 2023 presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester.

Moto Boy (Oskar Humlebo) har kallats den omisskänlige romantikern med den makalösa rösten. När han dök upp på den svenska musikscenen 2006 med sin sakrala sång och självklara utstrålning lämnade han få oberörda. Hans första skivor Moto Boy (2008) och Lost in the call (2010) togs emot väl av musikrecensenterna och beskrevs bland annat som ”en hel gosskör i fjäderboa.” Hans tredje skiva Keep your darkness secret (2014) spelades in i Funkhaus, Berlin med österrikiska producenten Niko Stoessl (SlikNik) och tog ett steg i en mer elektronisk, mörkare riktning.

2017 släpptes skivan New Music med ett sound i en radikalt ny riktning. Tillsammans igen med Niko Stoessl (SlikNik) skapade Moto Boy en spöklik mix av skandinavisk melankoli och Berlins klubbscen och skivan innehöll samarbeten med artister som Nina Persson, Berlinbaserade duon Grau, svenska polarelectronika-artisten Pikko och trummisen Christian Eigner.

2019 var Moto Boy åter aktuell nytt material, den här gången på sitt modersmål svenska. Första singeln Min stora kärlek gick direkt in på Spotifys ”indie highlights” spellista då den släpptes.

Under åren har Moto Boy också turnerat internationellt, öppnat åt artister som Whitney Houston och Smashing Pumpkins, komponerat musik till olika uppsättningar och själv medverkat i bland mycket annat uppsättningen Lubiewo – kärleksön på Göteborgs stadsteater, Monteverdi’s L’Orfeo på Wermland Operas samt den hyllade föreställningen The feeling of going på Malmö Opera.

Man har också kunnat se Moto Boy som livegitarrist med band som The Cardigans och The Ark på turné i hela världen.

Musiken

Ungefärliga tider

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min (ej paus)

Part 1 First Light (Eno-Harold Budd) Inland Sea (Eno) Ho Renomo ( Eno-Cluster) Emerald and Lime (Eno) Radioland (Kraftwerk) And then so clear (Eno) Love on a real train (Tangerine Dream) Lemon (U2) Once in a lifetime (Eno-Talking Heads) Mea Culpa ( Eno-David Byrne) African Nightflight (Eno, Bowie) Part 2 Speak My Language (Laurie Anderson) Some are (Eno-Bowie) Warszawa (Eno-Bowie) Under Stars (Eno) By this River (Eno) Music for Airports 1:1 (Eno) “Heroes” (Eno-Bowie) Part 3 With or without you (U2) UFO (Coldplay) Paradise (Coldplay) An Ending (Eno)