arrow

DVOŘÁKS SYMFONI NR 6

Norska kompositören och musikkritikern Pauline Hall var en framstående person i det norska kulturlivet under den första delen av 1900-talet. Det orkestrala verket Foire kommer ur hennes impressionistiska Verlaine suite från 1929. Till sin opera Intermezzo skrev Richard Strauss själv librettot och använde sig av händelser ur sitt eget liv, ett missförstånd mellan honom själv och hustrun som sånär ledde till skilsmässa. Verkets stilfulla mellanaktsmusik har blivit synnerligen populär. Konserten avrundas med Antonín Dvořáks ljusa och livsbejakande sjätte symfoni. Den unge tjeckiske dirigenten Petr Popelka, chefsdirigent för Prags Radiosymfoniorkester leder Sveriges Radios Symfoniorkester.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 den 17 mars kl 19:03.

Pauline Hall var en norsk kompositör, organist, journalist och författare som var den första kvinnan att få statligt stöd för sin musikaliska verksamhet. Hon var även en av grundarna av Norsk Komponistförening 1917 och hade generellt en viktig roll i det norska kulturlivet under det tidiga 1900-talet. Halls Verlaine suite för orkester  hade premiär 1929, men då Oslo Filharmonien vägrade spela verket, organiserade Hall konserten själv. Trots att den blev en ekonomisk förlust ledde till att hennes musik fick en större internationell uppskattning. Verlaine suite är skriven i en fransk impressionistisk stil, med Claude Debussy och Maurice Ravel som största inspiration, men Hall gick senare över till en mer ny-klassisk kompositionsteknik.

Antonín Dvořák växte upp i den lilla böhmiska byn Mühlhausen, då belägen i dubbelmonarkin Ungern-Österrike; numera återfinns byn i nordvästra Tjeckien och heter Nelahozeves. Fadern ville att sonen i likhet med honom själv skulle bli slaktare och senare även överta familjens värdshus. En musiklärare hjälpte dock Antonín till vidare musikstudier i Prag, där den begåvade eleven senare blev dirigent för den tjeckiska nationalteaterns orkester och därefter professor i komposition vid Pragkonservatoriet.

Med framgångsrika verk som Slaviska danser och Serenad för stråkar bidrog Dvořák till att stärka dåtidens nationalistiska strömningar. Musiken i symfoni nr 6  D-dur är typisk för denna nationalromantik: en klassisk-romantisk form fylld av folkliga melodier och livlig rytmik.

Även Richard Strauss var på sin tid en uppburen dirigent. Han omtalades som den främste tyske dirigenten efter Wagner och hyllades också för sin sensibla musik. Hans tredje opera, Salome, blev så framgångsrik att han vid uruppförandet ropades in 38 gånger. Operan Intermezzo från 1924 är ett tidigt exempel på den naturalistiska samtidsoperan (Zeitoper) som växte fram vid denna tid, en genre i vilken även Kurt  Weill, Arnold Schönberg och Paul Hindemith experimenterade. Monologer och vardagsprat ersatte ofta arior och stämsång.

Richard Strauss Fyra symfoniska mellanspel, ursprungligen avsedda för operans scenbyten, är musik som i sin böljande bredd och elegiska klangrikedom påminner om Mahler, men i sin komplexa täthet och djärva tonalitet även om Wagner.

Kombinerad verksamhet som tonsättare och dirigent utmärker även kvällens dirigent, Petr Popelka, född 1986 i Prag, där han i likhet med Dvořák fick sin musikaliska utbildning och dit han i september 2022 återvänder för att tillträda som chefdirigent och konstnärlig ledare för Prags Radiosymfoniker.

Under många år var Popelka anställd basist vid Sächische Staatskapelle i Dresden, den stad som för övrigt hyser den berömda Semperoperan. Och det var just där som Richard Strauss Intermezzo 1924 fick sin urpremiär.

Text: Björn Gustavsson


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2022/2023

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Dirigenten, kontrabasisten och tonsättaren Petr Popelka är chefsdirigent för Kringkastingsorkestret i Oslo och tillträdde 2022 som chefsdirigent för Prague Radio Symphony Orchestra. Utöver dessa poster är Popelka även förste gästdirigent för Janáček Philharmonic Ostrava. Återinbjudningarna från ledande europeiska orkestrar är många varav NDR Elbphilharmonie Orchestra, Bergen Filharmoniske Orkester och Wiener Symphoniker kan nämnas bland hans orkestersamarbeten och Semperoper Dresden och Prague National Theatre som höjdpunkter bland hans operasamarbeten. Petr Popelka fick sin högre musikutbildning i Prag och Freiburg och var anställd som kontrabassist i Staatskapelle Dresden 2010–2019. Kvällens konsert blir hans debut i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Musiken

Ungefärliga tider

Pauline Hall hade som kompositör två tydliga inspirationskällor som tydligt går att skilja åt i tid. Fram till 1930 skrev hon musik i en fransk impressionistisk stil som efter 1930 ersattes med mer ny-klassicistiska tongångar. De två olika inriktningarna påverkades mycket av det faktum att Hall innan första världskriget bodde i Paris där hon också studerade musik och komposition, och från 1926 till 1932 i Berlin som kulturkorrespondent för den norska tidningen Dagbladet.

Halls Verlaine suite för orkester hade premiär 1929, och anses var ett av hennes främsta verk från den impressionistiska tiden. Grunden till verket kom ifrån Halls stora intresse för den franska poeten Paul Verlaines och hans symbolistiska och känslostarka diktning. Arbetet med Verlaine suite pågick under flera år, 1922 hade satsen Nocturne Parisien premiär men verket i sin helhet uruppfördes först 1929. Till konserten hade Hall betalat Oslo-filharmonien 1000 norska kronor (ca 40 000 kronor i dagens penningvärde) för att delta i tre repetitioner och en konsert. Hon bjöd även in kompositörerna Ludvig Irgens-Jensen med sitt verk Passacaglia och Arne Eggen med Symfoni i g-moll.  Konserten ses idag som ett vattendelande tillfälle i den norska musikhistorien.

De fyra satserna i Verlaine suite har alla motton eller citat hämtade från dikter av den franska poeten Paul Verlaine. Foire (sv. Marknaden) är den fjärde och sista satsen med utdrag från dikten Chevaux de bois eller på svenska Hästar av trä ur diksamlingen Romances sans paroles (sv. Sånger utan ord) från 1874.  Även Claude Debussy, en av Halls största musikaliska inspirationskällor använde sig av dikten till en av sångerna i Ariettes Obliées från 1885-1887.

Dikten skildrar turerna på en karusell med trähästar, och i Halls musik kan man höra det i den positivliknande haltande rytmen och den nästan febriga upplevelse som ett besök på ett tivoli eller marknad kan vara. Foire är ett utmärkt exempel på Halls mästerliga orkestrering, raffinerade instrumentella ljudeffekter och djärva kompositionsteknik.

På operans område hade Richard Strauss till en början inte samma framgångar som med sina tondikter. Men då Salome slog världen med häpnad blev situationen en annan. Operan finansierade ensam den praktvilla i Garmisch-Partenkirchen i Bayern som tonsättaren och hans hustru, sopranen Pauline de Ahna, behöll resten av livet. Med tiden blev det tolv operor till, med varierande framgång på tiljorna. Intermezzo skulle först ha hetat Äktenskaplig lycka, men valet blev alltså till slut något mindre ironiskt. Strauss snickrade i hela fem år på detta äktenskapsdrama i musik. Redan i Symphonia Domestica hade han försökt skildra ett genuint (hög)borgerligt liv, och dess ibland rätt privata vedermödor. Strauss skrev librettot själv eftersom ingen annan ville, och denna så kallade konversationsopera med en handling helt hämtad ur verkligheten blev faktiskt rätt nyskapande. Pauline, dramatisk även privat så att säga, får här heta Christine. Hon öppnar under en av makens turnéer ett av hans brev, i vilket en kvinna i förtroliga ordalag frågar efter utlovade operabiljetter. I operan kallas Strauss för Robert Storch. Christine börjar genast planera för skilsmässa, och har en flört med en ung baron som vill lura henne på pengar. Till sist visar det sig att brevet skulle ha gått till en kapellmästare Stroh och bara var feladresserat.

Pauline lär ha varit måttligt road vid Intermezzos urpremiär 1924. Strauss blev besviken över det även i övrigt ljumma intresset för verket, men smart som alltid gjorde han 1933 en fyrsatsig svit av ett antal mellanspel som separerat de olika scenerna. Därmed uppstod ett av Strauss mest charmerande orkesterverk. I Resfeber och Valsscen förbereds tonsättarens avresa, i valsen möter Christine baronen. I Drömmar vid kaminen är hon ensam, övergiven av skojaren. Vid spelbordet pågår kortspelet skat mellan Storch och några vänner, bland annat Stroh, då ett telegram med Christines krav på skilsmässa anländer. Lyckligt slut klingar euforiskt och samlar på kort tid en rad motiv ur operan.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Dvořáks förmåga att fylla de klassiska formerna med folkmusik gör honom till en typisk representant för 1800-talets nationalromantiska musikströmningar. Hans musikaliska ymnighetshorn väckte både häpnad och avund hos tonsättarkollegerna. Eller för att citera vännen Johannes Brahms: ”Av allt det som Dvořák kastar bort skulle vem som helst av oss andra kunna plocka ihop sina huvudteman.” Den samtide tjeckiske dirigenten Vaclav Talich skrev att ”Gud själv måtte ha vandrat omkring i det tjeckiska landskapet när hans ödemjuke betjänt Dvořák skrev sin musik”.

Symfoni nr 6 (kronologiskt den sjätte, men den första som publicerades) röjer starka drag av vännen Brahms Symfoni nr 2, komponerad några år tidigare. Första satsen kan även påminna om Beethovens Symfoni nr 3. Mycket av Beethovens idiom fortlever hos såväl Dvořák som Brahms.

Dvořáks rikt fasetterade sexa rymmer många influenser. Med sina färgrika, frodiga orkesterklanger, sin idérikedom och livliga rytmik känns den öppen och välkomnande, kanske som värdshuset i byn där han växte upp.

Symfonin hade beställts av Hans Richter, dirigent för Wienfilharmonikerna. När Dvořák före premiären spelade en pianoversion för Richter blev denne eld och lågor. ”Efter varje sats rusade han fram och kysste mig”, skriver Dvořák i ett brev. Snopet nog mötte Richter motstånd inför den planerade urpremiären, troligen på grund av växande motstånd mot tjeckisk nationalism i den kejserliga huvudstaden. Premiären ägde istället rum i Prag i mars 1881, med den tjeckiska filharmoniska orkestern.

Verket inleds med en solig sats i sonatform; därpå en långsam, nocturneartad sats, som fått beskrivningen ”sånger om sommarnattens magi”. Den virvlande scherzosatsen är baserad på en tjeckisk folkdans. Symfonin mynnar så ut i fjärde satsens jublande livsbejakelse.

Text: Björn Gustavsson

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 15 min

Lär dig mer om Antonín Dvořák i Sveriges Radios P2 Klassiska podden

Lär dig mer om Richard Strauss i Sveriges Radios P2 Klassiska podden


Bonuskonsert 8 mars: Från Aulin till Holst

Onsdagen den 8 mars har vi glädjen att bjuda er på en kammarmusikkonsert efter ordinarie konserts slut. Varmt välkomna att stanna kvar. Extrakonserten påbörjas efter en kort paus. På programmet står kammarmusik av Amanda Maier-Röntgen, Valborg Aulin, Germaine Tailleferre och Imogen Holst. Ett helt program enbart skrivet av kvinnor, på internationella kvinnodagen.

Medverkande:
Karin Eriksson, violin
Frida Hallén Blixt, violin
Ann Christin Wingård Ward, viola
Peter Volpert, cello
Karin Birgersson, presentatör

Program:
AMANDA MAIER-RÖNTGEN Stråkkvartett A-dur I. Allegro – 5 min
VALBORG AULIN Stråkkvartett F-dur op.17 no.1
Intermezzo: Allegro con spirito e capriccioso – 3,30 min
GERMAINE TAILLEFERRE Stråkkvartett II. Intermede – 3 min
IMOGEN HOLST Phantasy Quartet – 10 min