arrow

DEN SVENSKA NÄKTERGALEN

Jenny Lind var Sveriges första internationella superstjärna med en enorm internationell beundrarskara. Här hyllas hon av två av dagens svenska operastjärnor: Elin Rombo, som 1999 tilldelades Jenny Lind-stipendiet, och Annie Ternström, fjolårets vinnare av Unga Artister. De tolkar bland annat några av Jenny Linds paradnummer som Höre Israel ur Mendelssohns Elias, Chacun le sait ur Donizettis Regementets dotter och Casta diva ur Bellinis Norma.

Längst västerut i USA, på vägen mellan San Francisco och El Dorado National Forest, ligger det gamla gruvsamhället Jenny Lind vid sjön Hogan. 450 mil norrut betar en hjord myskoxar på Jenny Lind-öns starrgräsängar i kanadensiska Nunavut i Norra ishavet. I en annan del av världen bolmar rök och ånga ur ett ståtligt Jenny Lind-lokomotiv på en historisk järnväg i England. Men vem var Jenny Lind, den svenska näktergalen?

1820 föddes Johanna Maria Lind, en av de största svenska stjärnorna någonsin. Hon kallades aldrig något annat än Jenny. Det är svårt att riktigt förstå hur avgudad denna unga sångerska var. Hon var nyss fyllda 29 år när hon pensionerade sig från operascenen, efter att ha nått enorm internationell berömmelse på de fem år som gått sedan hon debuterade i Berlin 1844. H.C. Andersen sade om henne att ingen annan hade haft ett så förädlande inflytande över honom som poet: ”Hon öppnade dörren till konstens heliga rum för mig.”

Jenny Lind började som elev på Kungliga Operan när hon var nio år gammal, fem år under lägsta intagningsålder. Med sina egna ord var hon ”en liten, ful, brednosig, skygg, tafatt, alldeles i växten tillhopaslagen flickunge”. Men sjunga kunde hon, som ingen annan, och hennes debut som Agathe i Friskytten vid 17 års ålder tog andan ur publiken. Hon hade ett oerhört driv, en unik röst, fantastisk koloratur och ett diminuendo som försvann i intet. Hon hade en intensiv närvaro på scenen och i livet. Men hon upplevde även stark ångest inför att framträda och kunde bli tvär och elak mot sina närmaste.

Året efter sin sista operaföreställning gav hon sig ut på den USA-turné som skulle sätta spår i omvärlden så till den grad att hennes namn fortfarande är känt nästan 200 år senare. Vid ankomsten i New York möttes hon av 30 000 jublande människor och landsteg i ett blomsterregn. Turnémanagern, den legendariske entreprenören P.T. Barnum, sålde konsertbiljetter på auktion och den djupt religiösa Jenny Lind skänkte nästan alla sina ofattbara inkomster efter turnén till välgörande ändamål.

Men vad är Jenny Lind för oss i dag? Bara en skimrande fantasi eller ett ansikte på en sedel, eller kan hon öppna dörren till konstens heliga rum även för oss? Inför 200-årsjubileet år 2020 av Jenny Linds födelse utforskar Sveriges Television och Sveriges Radios Symfoniorkester hennes liv och karriär i både en dramadokumentär och denna konsert med pärlor ur hennes magnifika repertoar.

Text: Janna Vettergren


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

Marc Korovitch är chefsdirigent för Paris ungdomskör, Jeune chœur de Paris, och arbetar regelbundet med bland andra Franska radions kör och den framstående franska kören Accentus. Med SWR Vokalensemble har han bland annat spelat in Ravels Daphnis och Chloé och framfört Berlioz Romeo och Julia, även tillsammans med NDR Chor. 2017 deltog Korovitch och kören Accentus vid invigningen av det nya konserthuset La Seine Musicale i Paris. Han uppträder vid festivaler runt om i världen som Mozartwoche i Salzburg, Festival de Radio-France i Montpellier, Mostly Mozart Festival i New York och Recontres Musicales i Évian i Frankrike.

Dirigenten Evan Rogister är chefsdirigent vid Washington National Opera och för Kennedy Center Opera House orkester. I Sverige har han uppträtt vid såväl Kungliga Operan i Stockholm som på GöteborgsOperan och Malmö Opera. För närvarande leder han ett femårsprojekt med Wagners Nibelungens ring på GöteborgsOperan. Han debuterade nyligen på Bolsjojteatern med Puccinis La Bohème och vid Metropolitan Opera med Mozarts Trollflöjten. Han har även satt upp Wagners Rienzi på Deutsche Oper och har återkommande samarbeten med såväl Norrköpings symfoniorkester som l’Orchestre National du Capitole de Toulouse. Rogister är dessutom utbildad som trombonist och barytonsolist vid Indiana University och Juilliard i USA

Hovsångerskan Elin Rombo har en mängd operaroller såväl som prinsdop, kungafirande och Nobelprisutdelningar på sin meritlista. Hon debuterade på Kungliga Operan under studietiden vid Operahögskolan och slog igenom med en specialskriven roll i Sven-David Sandströms Batsheba. Våren 2019 gör hon både drottningen i Szymanowskis Kung Roger och huvudrollen i Léhars Glada änkan på Kungliga Operan. Bland andra framstående roller finns Agnès i George Benjamins Written on Skin på Nederlandse Opera, huvudrollen i Helmut Oehrings AscheMOND oder The Fairy Queen på Staatsoper Berlin. Som konsertsångerska har hon även gjort verk som Brahms Ein deutsches Requiem med Chicago symfoniorkester och både Schuberts Mässa G-dur och Mozarts Requiem med Orchestre de Paris.

Sopranen Annie Ternström vann våren 2018 tävlingen Unga Artister. Året innan tilldelades hon Joel Berglunds stipendium för unga sångstuderande. Hon har bland annat uppträtt med Stockholm Concert Orchestra i Steve Dobrogosz Reqiuem och med Högalids kammarorkester och Voices of Humanity i Vivaldis Gloria. Hon har även uppträtt på Confidencen, Ulriksdals slottsteater.