arrow

Den fula ankungen

H.C. Andersens klassiska saga är rik på känslor och dramatik. Historien om att sakna och längta efter tillhörighet, att bli mobbad och utstött men till slut hitta en gemenskap, är ständigt relevant. Här framförs den som en vacker, sorglig, rolig och spännande nyskriven musiksaga som väcker fantasin hos både gammal och ung.

Konserten spelades in i ett publiktomt Berwaldhallen i augusti 2020.

Se konserten på Berwaldhallen Play.

Den fula ankungen är en av den danske författaren och poeten Hans Christian Andersens mest kända och älskade sagor. Andersen levde och verkade på 1800-talet, kom från fattiga förhållanden och hade en ensam uppväxt men kom att bli en av Danmarks mest berömda och hyllade författare. Den fula ankungen handlar om en svanunge som kläcks tillsammans med ankor och, eftersom den inte ser ut som de andra, blir mobbad och utstött.

Först när den blivit vuxen, efter ett mödosamt och tungt år i ensamhet, inser den att den inte är ful och misslyckad som den fick höra när den var liten. Den var bara inte en anka som de andra, utan i själva verket en svan. H.C. Andersen själv var lång och gänglig som barn, med markerad näsa och stora fötter, och mobbades i skolan. Han erkände senare att Den fula ankungen speglade hur han upplevt sitt eget liv och vi är nog många som kan identifiera oss med att ha genomgått en liknande förvandling i livet, yttre eller inre.

Musiksagan Den fula ankungen kan jämföras med Sergej Prokofjevs klassiska Peter och vargen. Den har också inspirerats av Stephen Sondheims musikaler och Alan Menkens musik till Disneyfilmer som Den lilla sjöjungfrun – som för övrigt bygger på en annan saga av H.C. Andersen. Sång, berättande och skådespel flätas samman och turas om att föra handlingen framåt. Pernilla Nydesjö är ensam berättare, skådespelare och sångerska. Hon byter skepnad och roll med enkla men effektiva visuella attribut och med regi, ljussättning och färgrik, målande musik lockas fantasin att fylla i resten.

Upprinnelsen till verket var en lunch där vännerna Jonas Nydesjö och Jan-Erik Sääf diskuterade hur ett möjligt samarbete skulle kunna se ut. De insåg att båda jobbade mycket med barnkultur. Snart blev Jonas fru Pernilla, utbildad artist och förskollärare, också inblandad i projektet. ”Hon har en fantastisk förmåga att kommunicera med barn på deras villkor”, berättar Jonas. ”Då kan du introducera barnen till nästan vad som helst.”

Trion valde att utgå ifrån ett klassiskt litterärt verk, både för möjligheten att sätta sin egen prägel på en känd historia och för att skolor och andra grupper skulle ha lätt att göra fler aktiviteter kring föreställningen. ”Efter premiären i Helsingborg sade ett av barnen att det var som att sitta mitt i en Disneyfilm”, berättar Jonas stolt. Han betonar också att trion vill att deras skapelse skall betyda mer än bara en stunds förströelse. ”Det här skall inte bara underhålla i 45 minuter och sedan glömmas bort. Vi vill väcka många tankar som kan dröja kvar inom en.”

David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Jonas Nydesjö är en dirigent, arrangör och kompositör som skriver regelbundet för Sveriges symfoniorkestrar samt solister och artister inom klassisk musik, jazz och populärmusik. Han har skrivit musik till dansföreställningar på Malmö Opera och samarbetar med exempelvis Per Tengstrand, Ola Salo, Rigmor Gustafsson och Annika Norlin, samt orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Musica Vitae, Helsingborgs symfoniorkester, TrondheimSolistene och Marinens Musikkår.

Han dirigerar inspelningar till skivor, film och tv och har arrangerat och dirigerat flera musikaler som Singin’ in the Rain och Jekyll & Hyde på Malmö Opera, Sweeney Todd på Lunds stadsteater och Ola Salos rockopera KULT som är arrangerad och orkestrerad samt, på inspelningen, dirigerad av Jonas. Hösten 2019 har han dessutom dirigerat Kurt Weills Tolvskillingsoperan på Folkoperan. Han har även spelat in albumet Borderlands med Helsingborgs symfoniorkester och bland andra Ola Salo, Frida Öhrn och Jennie Abrahamson.

Pernilla Nydesjö har uppträtt i roller som Lovis i Ronja Rövardotter och Sofia i Bröderna Lejonhjärta på Astrid Lindgrens värld och även arbetat för stora showaktörer som Wallmans Nöjen. Hon har arbetat med flera stora svenska orkestrar, däribland barnkonserter med Malmö Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester, samt med Marinens Musikkår i deras uppsättning Lilla Carmen, en komprimerad version av Georges Bizets klassiska opera.

Hon är även utbildad förskollärare och arbetar till vardags som musik- och danslärare mot förskolan.

Jan-Erik Sääf är en kompositör, textförfattare och teatermusiker, framför allt verksam som musikaltonsättare. Han har skrivit 17 helaftonsföreställningar, däribland Camera – musikalen om Ingrid Bergman som hade premiär på Östgötateatern 2018 och Jag blir nog aldrig bjuden dit igen med premiär på Malmö Opera 2016.

Han har haft ett omfattande samarbete med Jonas Nerbe och Stockholms Musikteater som lett till sex urpremiärer, däribland Judas, Freuds cigarr, samt William som vann pris för bästa framförande på New York International Fringe Festival 2013.

Sedan 2009 är han huskompositör på Moomsteatern i Malmö med teatermusik till ett tjugotal pjäser bakom sig enbart där, från Companie of Strangers till Den enfaldige mördaren våren 2019. Nyligen spelades bland annat musikalen Camera på Spira i Jönköping och Musiksagan Den fula ankungen hade urpremiär med Helsingborgs symfoniorkester i januari 2020.

Ungefärlig konsertlängd: 50 min

Alla konserter på Berwaldhallen Play är gratis, ingen biljett krävs, oavsett vad som anges på annat ställe.