arrow

CIRKUSKONSERT: TRÅDAR

Trådar sammanbinder, trådar lagar och trådar trasslar. Trådar kan också bli till linor att balansera på eller strängar att spela på. Cirkus Cirkörs poetiska akrobatik och Östersjötonsättares nyskrivna kammarmusik möts i en föreställning i vilken stickningar från människor i olika länder bär fram ett budskap om fred. Passar alla åldrar.

Verk av nio samtida tonsättare från Sverige, Finland, Litauen, Lettland, Ukraina och Ryssland ingår i nycirkusföreställningarna Trådar och Glas som spelas under Östersjöfestivalens familjedag. Med de båda föreställningarna begår Cirkus Cirkör sin Berwaldhallenpremiär, och det är också första gången de genomgående arbetar med samtida konstmusik. För idé och regi står Alexander Weibel Weibel tillsammans med Tilde Björfors.
– Vi är väldigt glada att samarbetet blir av, att mötas över gränser och konstformer är alltid väldigt spännande.
Trådar påminner till viss del om Cirkörs publiksuccé Knitting Peace, som ursprungligen skapades 2013 och har spelats över hela världen.
– Vi kommer att använda garnet som metafor och rör oss i samma värld som tidigare, men Trådar har samtidigt en ny och annan estetik, berättar Alexander Weibel Weibel. Trådar och garn kan på ett väldigt tydligt sätt visa hur folk hanterar livet och sig själva. Vissa är raka och vet vad de vill, andra har en tendens att krångla och trassla till allt. Trådar binder också samman saker. Saker en människa gör nu kan påverka något som händer mycket senare i livet. Även om det inte visas jättetydligt är det verkets genomgående tanke.
Videoinstallationer av Johannes Ferm Vinkler skapar tillsammans med musiken föreställningens stämning.
– Bilderna är en viktig beståndsdel eftersom vi inte har någon annan scenografi i föreställningen. Bland annat har vi filmat verk av fredsstickare, som engagerade sig i rörelsen We knit for peace i samband med Knitting Peace.
Trådar är en lätt och rolig föreställning. Glas vänder sig också till alla åldrar, men är renare och mer estetisk. Glas i olika former används på scenen och maskin möter kropp med hjälp av en cirkuskran som gör att artisterna kan ge sig av på en riktig flygtur.
–  Glas som material gestaltar så bra kontrasten mellan det hårda och fragila. Precis som kroppen, som här får möta den 5,5 meter höga stålgaffeln.
Alexander Weibel Weibel rekommenderar publiken att se bägge föreställningarna eftersom de kommer att bli väldigt olika. Vid intervjutillfället är han och Tilde Björfors fortfarande i skapandefasen, vilket innebär att musiken från föreställningen går varm hemma.
­- Vissa av styckena talar till mig direkt, som till exempel Dance in Red av Zita Bruzaite. Bara jag hör den vill jag se någon flyga. Andra är mer svårlyssnade, som till exempel Tebogo Monnakgotlas Toys. Den är helt crazy att lyssna till men på scen tror jag att den kommer fungera hur bra som helst.
Ett tiotal musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester medverkar på scenen i föreställningarna.
– Tyvärr är de inte med i cirkusnumren, men någon sorts interaktion ska vi se till att ha med dem.

Text: Anna Hedelius


Medverkande

 

Anders Jonhäll, flöjt
Niklas Andersson, klarinett
Karin Eriksson, violin
Ann Christin Wingård Ward, viola
Christina Wirdegren Alin, cello
Johan Ullén, piano
Pelle Jacobsson, slagverk

Cirkus Cirkör startade 1995 och är en politisk obunden ideell förening med visionen att förflytta inre och yttre gränser i konst och samhälle med cirkuskonst. Tilde Björfors är konstnärlig ledare sedan starten och har sedan dess haft siktet inställt på samskapande konst, pedagogik och teknisk innovation i världsklass. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer föreställningar och koncept på turné världen över med tillhörande föreläsningar, workshops och events där cirkuskonsten omsätts i vardagen i näringsliv, offentlig och ideell verksamhet. Cirkus Cirkör erbjuder kurser och pedagogiska program för alla, ung som gammal, med eller utan funktionsvariation och har ett treårigt gymnasieprogram med riksintag. Cirkör är även en aktiv del av cirkusens ekosystem i Sverige och internationellt och har bland annat varit drivande i framtagandet av högskoleutbildningar i cirkus och cirkuspedagogik.

Tilde Björfors är konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör, som hon grundade tillsammans med flera andra 1995. Hon har över 25 års erfarenhet inom branschen inklusive skapande, performance, utbildning och management. Under sin stora karriär har Tilde varit den drivande kraften i att etablera samtidscirkus som konstform i Sverige.

Med visionen att förena scenkonst med forskning och vetenskap, och skapa kreativa krockar mellan olika genrer och konstformer, har hon utvecklat Cirkus Cirkör till en unik kombination av världsledande scenkonstkompani, utbildningscentrum och samhällsaktivist.

Genom åren har hon på ett unikt sätt kombinerat nycirkus med högskoleutbildning och cirkusgymnasium, barn- och ungdomsverksamhet, vetenskaplig forskning och samhällsengagemang. Alltid med drivkraften att överskrida gränser och krocka olika konstformer och genrer. Det har inte bara gjort Cirkus Cirkör till ett världsledande scenkonstkompani, utan även till en högst närvarande kraft i samhället. För både sitt ledarskap och sitt konstnärskap har Tilde Björfors fått ett flertal prestigefyllda utmärkelser, bland annat Expressens Teaterpris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2016, samt Svenska Europarörelsens utmär¬kelsen Årets Europé 2017. 2018 mottog Tilde och Cirkus Cirkör Premio Europa per il Teatros pris XV Europe Prize Theatrical Realities, och Konungens medalj av åttonde storleken.

Alexander Weibel Weibel är en spanskfödd cirkusartist, specialist på balansakter, både att själv balansera på rep, trådar, eller föremål som att balansera föremål på sig själv. Behövs det så kan han även spela fiol under själva balanserandet. Alexander är började sin utbildning vid en cirkusskola i Madrid för att sedan studera vid National Circus School of Moscow samt Dans och Cirkushögskolan i Stockholm, där han även tilldelades Sophie Hulthéns cirkusstipendium.

Alexander har uppträtt och turnerat runt på olika festivaler i Europa och tilldelats en rad utmärkelser, bl a Special jury’s prize under Cirque De Demain i Paris 2011, Innovation Prize under IV Circus Festival of Albacete och Audience’s prize under Newcommers Show i Leipzig.

Första mötet med den svenska publiken skedde under förproduktionen Knitted Piece, föreställningen var startskottet till det som senare blev Knitting Peace i regi av Tilde Björfors. Alexander har under åren medverkat i flera av Cirkus Cirkörs produktioner, bl a Satyagraha. Som regissör har han bland annat regisserat Cirkus Cirkörs skolföreställning Trassligt samt varit assisterande regissör och cirkusstöd i flera produktioner.

Videokonstnären Johannes Ferm Winkler har gjort videoscenografi till bland annat Ålevangeliet i regi av Tobias Thorell på Folkoperan (2022), Kejsarn av Portugallien i regi av Pontus Stenshäll på Göteborgs stadsteater (2021), Hedwig and the angry inch i regi av Dritëro Kasapi på Malmö Stadsteater, Riksteatern och Malmö Opera (2020), På spaning efter den tid som flytt med manus & regi av Maja Salomonsson & Nina Jeppsson på Orionteatern (2019), The Nether i regi av Lena Endre på Dramaten (2017) och till Nobelbanketten i regi av Visual Relief and Devine Opera (2013).