Chaplin Live: The Kid

Chaplins pojke, som den hette i Sverige, var den första långfilmen som Chaplin regisserade. Den blev en enorm succé och uppmärksammades 2011 av USA:s kongressbibliotek för sin kulturella betydelse. 50 år efter filmens premiär klippte Chaplin om filmen och skrev också musik till den. Här framförs musiken på klassiskt vis live till filmen under ledning av tonsättaren och filmmusikkännaren Timothy Brock.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
Berwaldhallen

Efter många kortfilmer debuterade Charlie Chaplin som långfilmsregissör 1921 med stumfilmen The Kid. Chaplins pojke hette den när den hade premiär i Sverige året efter. Chaplin stod för såväl manus och regi som produktion och spelade dessutom själv huvudrollen.

Berättelsen om pojken som föds i slummen, lämnas bort av sin mamma och tas om hand av The Tramp (Charlie Chaplin) balanserar väl mellan svärta och komik. Den kom till efter att Chaplins egen son Norman Spencer dött, endast tre dagar efter födseln. Filmen hämtar också stoff ur Chaplins egen, mycket fattiga uppväxt i södra Londons slumkvarter. Den fina far-son-skildringen spreds snabbt och hade tre år efter premiären visats i över 50 länder.

Femtio år efter tillkomsten, 1971, komponerade en 83-årig Charlie Chaplin musik till filmen. Han var musikalisk och hade som barn lärt sig spela piano samt – vänsterhänt – cello och fiol på gehör. Från och med ljudfilmens inträde skrev han musik till alla sina filmer och på äldre dagar gjorde han musik även till stumfilmerna som tidigare hade ackompanjerats live på piano eller teaterorgel. Det var ett sätt för Chaplin att få kontroll över varje filmisk detalj, inklusive ljudet. Han använde musiken som en kontrast till filmens handling med smarta motiv, perfekt timing och verksamma kontraster.

”Jag försökte komponera elegant och romantisk musik för att rama in mina komedier, för elegant musik gav mina komedier en känslomässig dimension” skriver Chaplin i sin självbiografi. Då han inte läste noter sjöng han sina motiv för arrangören. Inte mycket gick honom förbi. Musikarrangörer, skriver han, ”ville att musiken skulle vara rolig. Men jag ville att musiken skulle balansera mellan allvar och charm, för att uttrycka känsla.”

I över tjugo år har dirigenten och tonsättaren Timothy Brock fördjupat sig i Charlie Chaplins filmmusik. I januari 1998 bad Los Angeles Chamber Orchestra och Association Chaplin honom att rekonstruera musiken till filmen Moderna tider för ett liveframträdande. Sedan dess har Brock återskapat musiken till alla Chaplins viktiga filmer: förutom Chaplins pojke och Moderna tider så även Guldfeber, Cirkus och Stadens ljus. Med samma orkestrering som i Chaplins originalkompositioner spelas den flitigt av orkestrar i hela världen.

Anna Hedelius

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter