arrow

CHAMBER UNPLUGGED 9 DECEMBER

Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson brinner för den meditativa, vemodiga och samtidigt trösterika klangen hos unga tonsättare som Agnes Obel, Eleni Karaindrou och Jóhann Jóhannsson. I en ständigt föränderlig, stundtals galen värld behövs de små uttrycken allt mer. Men även små uttryck kan göra stora intryck: Ólafur Arnalds The Chopin Project, Agnes Obels lekfulla Tokka liksom ny musik skriven av Johanna Sjunnesson själv, visar på just storheten i det lilla.

Orkestermusik förknippas ofta med breda penseldrag och en dramatisk spännvidd från det öronbedövande starka till det försvinnande svaga. Att lyssna på den här musiken kan vara en upplevelse utöver det vanliga och bland de tusentals timmar musik som skrivits under århundradena finns en stor variation, med musik för i stort sett alla smaker.

Men någonstans bland alla prunkande färgskalor och brusande tongångar kan någonting gå förlorat. Det lilla uttrycket, det späda och försiktiga eller det stillsamma, meditativa uttrycket söker många unga musiker och tonsättare efter i verk för både stora och små ensembler. En av dessa är Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson som har valt detta högst personliga konsertprogram, ett musikaliskt porträtt om man så vill.

Som en röd tråd genom konserten går den nya musiken, som är ny i sin tid och samtidigt förankrad i det som skrivits innan. Ludwig van Beethoven, den store jubilaren, var en stor banbrytare i sin tid. Ensemblen tolkar – och omtolkar – Beethovens musik som resonanspunkt till den nya musiken av i dag.

På programmet finns islänningar som Jóhann Jóhannsson, den i fjol avlidne tonsättaren och producenten som uppmärksammats inte minst för sin prisbelönade filmmusik. Stycken som Good Night, Day är enkla vid första anblicken men döljer känslighet och djup under den stillsamma ytan. Även multimusikern Ólafur Arnalds ligger Johanna varmt om hjärtat. På hans omfattande verklista finns till exempel The Chopin Project: nyskriven musik inspirerad av Chopins verk för för piano, stråkkvintett och elektronik. Mötet mellan det akustiska och det elektroniska förknippas fortfarande ofta med kärva och utmanande ljudvärldar men handlar numera allt oftare om vilsam och rent njutbar lyssning.

Flerfaldigt prisbelönade sångerskan och låtskrivaren Agnes Obel hyllas världen över, bland annat för sina utsökta pianominiatyrer. Bland hennes främsta inspirationskällor finns såväl Roy Orbison och The Smiths som Debussy, Ravel och Satie. Uppmärksammade tonsättaren Nils Frahm är känd för sitt okonventionella sätt att spela in och färga pianoklanger. Obels Tokka och Frahms Ambre är bara två exempel på hur samtida komponister förhåller sig till klassiska instrument och finner egna uttryck i beprövade musikformer.

Johanna Sjunnesson komponerar även själv musik i samma intima stil som sina förebilder. Till musiken sätter hon bilder och filmprojektioner, inte sällan från just Island. Inte bara den isländska musiken står henne nära utan också landskapet, människorna, stämningen. På konserten framförs bland annat hennes verk Världens morgnar, som Sjunnesson uruppförde tillsammans med den isländska duon Hugar vid Nordiska Rådets prisutdelning i Konserthuset.

För dig som njuter av det stillsamt storslagna, som önskar dig en stor upplevelse av musik i litet format väntar en utsökt konsertupplevelse.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

Violinisten Martin Stensson är sedan 2000 anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har även vikarierat som konsertmästare eller stämledare i bland andra NorrlandsOperans Symfoniorkester och Norrköpings Symfoniorkester. Han debuterade 1998 som solist i Bartóks Violinkonsert nr 1 med Sveriges Radios Symfoniorkester och har sedan dess uppträtt som solist med flera kammarorkestrar och orkesterföreningar i Sverige. Han är dessutom en flitigt anlitad studiomusiker och medverkar på skivor med artister som Britney Spears, Celine Dion, Westlife och Dirty Loops. De senaste 20 åren har han nyfiket utforskat folkmusik och jazz för att vidga sina musikaliska vyer. Martin har studerat violin för professor Leo Berlin och professor Henryk Kowalski vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Riikka Repo är sedan 2013 alternerande stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är en passionerad kammarmusiker som regelbundet framträder på flera internationella scener i olika ensembler, bland annat som medlem i Vamlingbo-kvartetten. Sedan 2017 är hon även medlem i Chamber Orchestra of Europe. Tidigare var hon 2008–2013 anställd i Kungliga Filharmonikerna. Riikka har studerat för David Takeno i London, för Lars Anders Tomter på Edsbergs kammarmusikinstitut samt för Jouko Mansnerus vid Sibelius-Akademien där hon 2008 diplomerades med högsta betyg. Riikka spelar på en Maggini utlånad av Järnåkerfonden.

Cellisten Magnus Lanning spelar sedan 2008 i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är återkommande solocellist i Dalasinfoniettan och Stockholmsensemblen och var tidigare alternerande stämledare i Norrköpings Symfoniorkester och solocellist i kammarorkestern Camerata Nordica. Sina orkesterengagemang varvar han med olika uppdrag som kammarmusiker och solist, bland annat som solist i rumänsk tv med Antonín Dvořáks Cellokonsert h-moll med Moldova Philharmonic Orchestra från Iași i Rumänien. Magnus började spela cello som åttaåring. Han studerade för Gunnar Norrby 1981–83 och för Thorleif Thedéen 1983–84 och började därefter på musikerlinjen på Kungliga Musikhögskolan. 1990 tog han solistdiplom för Ola Karlsson och debuterade med Robert Schumanns Cellokonsert a-moll med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Cellisten Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist i Sveriges Radios Symfoniorkester men rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen och på Konserthuset, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, på Cirkus och Blå hallen i Stadshuset. Hon har medverkat på mängder av inspelningar för radio, tv och skivor som både kammarmusiker och som studiomusiker med artister i vitt skilda genrer. På senare år har hon även skrivit alltmer egen musik med inspiration från såväl barock och klassiskt till modern ambient-musik och den elektroniska musikscenen. Johanna har studerat vid Kungliga Musikhögskolan för Elmér Lavotha, samt utlandsstudier genom flera stora stipendier. 1997 tog hon solistdiplom med en debutkonsert på Konserthuset i Stockholm.

Pianisten och tonsättaren Johan Ullén är i dag kanske mest känd för sina kompositioner men fick stort genomslag som pianist redan när han 2000 utsågs till Sveriges Radio P2:s Artist in Residence. Under residenstiden gjorde han ett stort antal radioinspelningar och direktsända konserter. Han har även gjort solistframträdanden med bland andra Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och Musica Vitae. Som tonsättare ligger han bakom flera operor, senast Kärleksmaskinen skriven till Piteå Kammaropera, solokonserter som Vaknatt för klarinett och kammarorkester samt kammarmusik, däribland världsberömda sviten Dödssynderna för pianotrio. Den liksom mycket annan av Johans musik är helt eller delvis inspirerad av tango. Han har studerat piano och komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt för bland annat professor Liisa Pohjola vid Sibelius-Akademin i Helsingfors.

Musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière studerade violin för bland andra Zacharia Zorin i Bordeaux och har examen som Tonmeister från konservatoriet CNSM i Paris. Hon driver skivmärket Sax Records, är verksam som musiktekniker och producent på Sveriges Radio P2 och är dessutom residenstonsättare vid EMS Elektronmusikstudion i Stockholm. Hon har bjudits in att verka vid Foundation OBRAS i Portugal, CAMP i franska Pyrenéerna och vid Bregenz Opera Festival. Hennes senaste verk, MUSICOMEXP, är skapat av undervattensinspelningar som hon gjort under en havsresa i Oceanien med forskningsprojektet The Ocean Mapping Expedition. MUSICOMEXP har uppförts på bland annat SXSW i USA, DRHA på Malta samt på Norbergfestivalen och Östersjöfestivalen.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Program:
LUDWIG VAN BEETHOVEN: ur Stråkkvartett nr 15 a-moll
ÓLAFUR ARNALDS/FRÉDÉRIC CHOPIN: Nocturne c#-moll
VIKINGUR ÓLAFSSON/JOHANN SEBASTIAN BACH: And At the Hour of Death
JÓHANN JÓHANNSSON: Englabörn – Tilbrigði
ELENI KARAINDROU: Memories
ÓLAFUR ARNALDS: Reminiscence
JOHANNA SJUNNESSON: Världens morgnar
NILS FRAHM: Ambre
AGNES OBEL: Tokka
NILS FRAHM: Because This Must Be
JÓHANN JÓHANNSSON: Good Night, Day

Videoproduktion: Eric Persson

Ingår i följande abonnemang: