arrow

CHAMBER UNPLUGGED 16 MARS

Kontrasten mellan Andrea Tarrodis Miroirs och Esa-Pekka Salonens Homunculus är stor. Tarrodi inspirerades av en av Isaac Grünewalds målningar i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus där två människor sitter vända mot varandra, till synes samtalande. I Tarrodis ofta stillsamma och melankoliska stycket samtalar och liksom speglar instrumenten varandra. Salonen å andra sidan ville skriva ett musikstycke i liten skala men som innehöll samma variationsrikedom och omfång som ett stort verk. Från det hårda första anslaget till den svävande avslutningen är det sannerligen en omfattande musikalisk resa.


Medverkande

 

Hanna Matell är sedan 2018 anställd som förstaviolinist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Dessförinnan arbetade hon i 16 år i Kungliga Filharmonikerna, även då som förstaviolinist. Hon vikarierar även som alternerande konsertmästare i andra orkestrar runt om i Sverige och spelar kammarmusik i olika konstellationer så mycket hon hinner. Hon ger privatlektioner sedan 2005 och är en av huvudlärarna på anrika Kallkursen vid Musikkonservatoriet Falun. Hon studerade först på Edsbergs Musikinstitut med professor Ulf Wallin som huvudlärare och för professor Mats Zetterqvist i kammarmusik. Därefter vidare studier på Musikhögskolan Hanns Eisler i Berlin parallellt med diplomstudier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. På sin diplomkonsert 2002 framförde hon Bartóks Violinkonsert nr 2 med Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har deltagit i många mästarkurser och tilldelats flera stipendier genom åren.

Kajsa William-Olsson har sedan 1995 spelat i Kungliga Filharmonikerna. Hon är medgrundare till både VITALIS-kvartetten och Hannakvartetten som turnerat i de flesta europeiska länder. Hon USA-debuterade som kammarmusiker i Weill Recital Hall på Carnegie Hall i New York City och medverkar regelbundet i Konserthusets kammarmusikserier. Som solist har hon med New York Repertory Orchestra framfört Haydns Cellokonsert D-dur, Sjostakovitjs Cellokonsert nr 2 och Martinůs Cellokonsert nr 1. Dessutom spelade hon Tan Duns Crouching Tiger Concerto under ledning av Tan Dun själv med China National Symphony Orchestra i Peking och med Trondheim Symfoniorkester. Hon undervisar även vid MMCK-festivalen i Japan. Kajsa studerade själv för Harro Ruijsenaars vid Musikhögskolan i Göteborg och kammarmusik för Mats Zetterqvist vid Edsbergs musikinstitut på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Ur programmet
ANDREA TARRODI Miroirs, stråkkvartett nr 1
ESA-PEKKA SALONEN Homunculus, stråkkvartett

Ingår i följande abonnemang: