arrow

Beethovens Missa Solemnis

Beethoven höll sig sällan innanför ramarna, och med sin Missa Solemnis överskred han dem än en gång. Verket är en mässa, alltså ett kyrkoverk med latinsk text. I Beethovens händer blir mässan till ett symfoniskt storverk. Ska man likna Missa Solemnis med något är det Beethovens stora Symfoni nr. 9, som också inkluderar sångsolister och kör. De två verken är dessutom komponerade ungefär samtidigt. Skillnaden är att kören har en större roll i mässan.

Beethovens Missa Solemnis är ett verk som ställer höga krav. Körstämmorna är krävande och det 75 minuter långa verket blir ett mentalt – och fysiskt kraftprov. Vid detta uppförande är verket i händerna på riktiga Beethoven-specialister: Svenska kammarorkestern och Thomas Dausgaard, som tillsammans har spelat in Beethovens samtliga orkesterverk. Dessutom Radiokören, en av världens främsta körer.

Konserten i Berwaldhallen blir startskottet på en världsturné: den ges igen med samma ensembler och dirigent i Köpenhamn och New York i mitten av november.

Text: Jens Cornelius


Medverkande

 

Svenska Kammarorkestern bildades 1995 i Örebro med hög ambition från start. Hösten 1997 tillträdde Thomas Dausgaard som chefsdirigent och satte igång ett projekt som haft stor betydelse för ensemblens utveckling: att spela in Beethovens samtliga orkesterverk. Under dessa inspelningar hittade orkestern sitt unika tonspråk – en liten ensemble på bara 39 personer som kan spela så att det låter som en hel symfoniorkester.

Orkestern har regelbundet turnerat världen över och förärats med hyllade recensioner i länder som Japan, USA, Storbritannien, Österrike och Frankrike, såväl under BBC Proms som på Festspelen i Salzburg. Genom samarbeten med dirigenter som Thomas Dausgaard och Andrew Manze har orkestern fått en bred repertoar och stor trygghet i såväl barocken och klassicismen som i den moderna musiken, där också nära samarbeten med tonsättare som HK Gruber och Brett Dean har bidragit till orkesterns utveckling.

Hösten 2019 tillträdde klarinettisten och dirigenten Martin Fröst som chefsdirigent för Svenska Kammarorkestern. Tillsammans kommer de att fokusera på en musikresa som utforskar Mozarts historiska fotavtryck i Europa genom hans resor. Projektet blir orkesterns första gröna turné med flitigt nyttjande av Europas tågnätverk.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik.

Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel. Rekrytering av ny chefsdirigent för Radiokören pågår.

Thomas Dausgaard räknas till dagens verkligt stora i sitt yrke, en dirigent som tänker mycket och nytt om musik och om hur den ska framföras. Han är Chief Conductor Designate för BBC Scottish Symphony Orchestra, chefsdirigent för Svenska Kammarorkestern, förste gästdirigent hos Seattle Symphony, hedersdirigent för Orchestra della Toscana och för Danmarks Radios Symfoniorkester, vars chefsdirigent han var 2004-11. Han har lett ensembler som Staatskapelle Dresden, Chamber Orchestra of Europe, London Symphony, Cleveland Orchestra och Boston Symphony, liksom orkestrar i Asien och Australien. Dausgaard har framträtt vid evenemang som BBC Proms, Salzburgfestivalen och i Tanglewood.

Malin Christensson sopran är utbildad på Kungl Musikhögskolan och Benjamin Brittens operaskola. Inom opera har hon nyligen sjungit roller som Susanna i Aix-en-Provence och Santiago di Chile, Barbarina i Salzburg, Sophie i Werther i Baden-Baden, en blomsterflicka i Parsifal på Covent Garden, i Albert Herring på Glyndebourne och Poppeas kröning på Drottningholms slottsteater. Som konsertsångerska har hon sjungit på BBC Proms och festivalerna i Luzern och Daytona och med dirigenter som Harding, Jacobs, Ticciati och Denève. Hon har också givit romanskonserter med Roger Vignoles i bl a Wigmore Hall för BBC Proms och festivalerna i Innsbruck, Cheltenham och Bath Mozart Festival.

Kristina Hammarström är en återkommande gäst vid t ex Staatsoper Berlin, Bastille och Châteletoperan i Paris, Wiener Kammeroper samt operahus i bl a Amsterdam, Dublin, Mannheim, Lausanne och Montpellier. Kristina har en bakgrund som altviolinist. På Kungliga Operan i Stockholm har Kristina sjungit Rosina i Barberaren i Sevilla och Charlotte i Werther, och på Göteborgsoperan har hon gjort Octavian i Rosenkavaljeren. 2009 debuterade Kristina på La Scala i Händels Alcina. Hon är även aktiv konsertsångerska med dirigenter som Blomstedt, Harding, Herreweghe, Honeck och Manze.

Hovsångaren som etablerat sig som en av Europas mest eftersökta och uppskattade tenorer. Efter studier på Operahögskolan inledde han sin karriär som baryton men bytte 2004 röstfack och han har sedan dess gjort ett stort antal roller i det dramatiska tenorfacket såsom Otello, Peter Grimes, Mao, Siegmund, Lohengrin, Parsifal och Tristan. Weinius har sjungit på en rad olika internationella scener så som Deutsche Oper am Rhein, Bayerska statsoperan, Tyska operan i Berlin, Nationaloperan i Helsingfors, Den Norske Opera och Bastille-operan i Paris. Han har fått ett flertal roller skrivna för sig, bland annat av Sven-David Sandström. Bland framtida operaengagemang märks, förutom framträdanden som Siegmund, Lohengrin, Herodes, Parsifal och Tristan, även debut som Siegfried i Niebelungens Ring 2018 på Deutsche Opera am Rhein. Weinius är även flitigt engagerad som konsertsångare i såväl Sverige som utomlands. Michael Weinius har tidigare gästat Berwaldhallen vi ett flertal tillfällen.

 

Österrikiske barytonen Josef Wagner började som gosskorist. Han tog också violin- och pianolektioner innan han bestämde sig för att det var sång han sedermera skulle studera på Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Efter debuten som Don Alfonso i Così fan tutte och Dulcamara i Kärleksdrycken blev han 2002 medlem av ensemblen på Volksoper i Wien. Där utökades repertoaren avsevärt med roller som Figaro, Papageno och Don Giovanni med vilken han hade en sensationell framgång i Achim Freyers uppsättning. Även om Josef Wagner numera sjunger namnkunniga roller som frilansande sångare i operahusen runt hela Europa känner han fortfarande starka band till Volksoper. Wagner är också mycket efterfrågad som konsertsångare och repertoaren sträcker sig från barock till samtida musik. Han framträder också som liedsångare och då hör Winterreise och Die schöne Müllerin till favoritrepertoaren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min