arrow

Beethoven 250: Pastoralsymfonin

Naturälskaren Beethoven tonsatte i sin sjätte symfoni de stämningar och sinnelag han sökte varje gång han lämnade Wien för den vackra landsbygden. Berg gömde kärleksbudskap i sin lyriska svit, invävda i den skickligt konstruerade musiken. Två verk om längtan med Sveriges Radios Symfoniorkester och chefsdirigent Daniel Harding.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 den 4 sep.

Alban Berg är kanske mest känd som en av medlemmarna i Andra Wienskolan, tillsammans med bland andra Arnold Schönberg och Anton Webern. Till Bergs mest kända verk hör operorna Wozzeck och Lulu, liksom hans violinkonsert, tillägnad Manon Gropius, dotter till Alma Mahler och Walter Gropius.

Även Lyrisk svit tillhör Bergs mest betydande verk. Sviten tillägnades tonsättarkollegan Alexander Zemlinsky, men på 1970-talet gjorde forskaren George Perle en sensationell upptäckt: bland Bergs kvarlåtenskap hittade han ett partitur med kommentarer som visade att verket är laddat med gåtfull kärlekssymbolik, inspirerat av tonsättarens hemliga romans med Hanna Fuchs-Robettin, hustrun till en industriman i bekantskapskretsen.

Alban och Hanna möttes i Prag i mitten av 1920-talet och det tycks ha varit kärlek vid första ögonkastet mellan den fyrtioårige tonsättaren och den elva år yngre Hanna. Hon var syster till Franz Werfel, som skulle gifta sig med Alma Mahler, och ofta fick Alma agera kurir när Alban och Hanna skickade brev till varandra.

Lyrisk svit var det första större stycke där Berg använde sig av tolvtonsteknik. Musiken genomsyras av en sinnrik sammansmältning av vacker romantik med nyktrare modernism. Uruppförandet 1927 blev en succé och snart fick Berg en förfrågan om att omarbeta sviten för stråkorkester. Den nya versionen omfattar satserna 2, 3 och 4 och uruppfördes i Berlin 1929. Det är orkesterversionen som framförs på denna konsert.

Alma Mahler var inte den enda som förmedlade kärleksbrev mellan Alban och Hanna. En annan brevbärare var en av Bergs elever, Theodor Adorno. Senare i livet skulle denne filosof och musikteoretiker uttrycka sig i positiva ordalag om konsertens andra stycke: I Pastoralsymfonin lyckades Beethoven med konstycket att uttrycka stillhet och ro genom musikens rörelse, menade Adorno.

Beethoven komponerade snabbt sin sjätte symfoni under några sommarveckor 1808 och redan i den idylliska inledningen hörs det tydligt att vi befinner oss ljusår ifrån femte symfonins förtätade dramatik. Tonsättaren gav själv verket dess titel: ”Pastoralsymfoni, eller minnen från lantlivet”.

För ovanlighetens skull komponerades symfonin i fem satser, i stället för fyra, och även satserna är försedda med titlar. Beethovens avsikt var dock inte att exakt efterlikna beskrivningarna, utan att musiken skulle väcka de känslor hos lyssnaren som uppkommer ute i naturen – ”mer uttryck för känslan än måleri”. Säkerligen ville han genom påståendet förekomma kritik mot att symfonin skulle vara beskrivande musik. Beethoven var väl insatt i sin tids musikaliska debatt, där Haydn hade kritiserats för ”tonmåleri” i sina oratorier.

Den i år 250-årsjubilerande Beethovens musik har genom historien visat sig ha en förmåga att ständigt kännas angelägen. Inte minst i dessa tider, med klimatförändringar å ena sidan och en pandemi som får många av oss att söka oss ut i naturen å den andra, känns Beethovens hyllning till livet i det fria mer aktuell än någonsin.

Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Daniel Harding är chefsdirigent och konstnärlig ledare för Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är även konstnärlig ledare för Anima Mundi-festivalen i Pisa och dessutom hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra som han jobbat med i över 20 år. Han är en av få dirigenter som varje säsong bjuds in till att leda världens främsta orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Concergebouworkestern och Wienfilharmonikerna, och dessutom en utbildad pilot.

Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid exempelvis La Scala i Milano, Theater an der Wien, Royal Opera House i London och festivalerna i Salzburg och Aix-en-Provence. Han har gjort ett stort antal skivinspelningar, som Grammy-belönade Billy Budd av Benjamin Britten med London Symphony Orchestra och Beethovens Pianokonserter nr 3 och 4 med Sveriges Radios Symfoniorkester och Maria João Pires.

Hardings kontrakt som chefsdirigent är förlängt till våren 2023. Hösten 2019 fick han dessutom en ny roll, som orkesterns förste konstnärlige ledare med övergripande ansvar för orkesterns konstnärliga vision. Det nya uppdraget omfattar även möjligheten att skapa nya programformat och metoder för att presentera klassisk musik på ett nytt sätt.

Musiken

Ungefärliga tider

Programmusik är, enligt Sohlmans musiklexi­kon, ”musik – som i sin ljudande form söker skildra eller hos lyssnaren antyda utommusikaliska företeelser”. ”Berättande musik” skulle man kanske säga med en populärare och mindre vetenskap­ligt exakt formulering. Beethovens Pastoralsymfoni, med alla dess måleriska satsöverskrifter, brukar gärna tas fram som ett pedagogiskt exempel på programmusik.

Nu har Beethoven själv gjort saken lite besvärligare för oss. På titelsidan gav han följande karakteristik: “Pasto­ralSymfoni, eller minnen av lantlivet. (Mer uttryck för känslan än måleri)”. Och som om denna brasklapp inte var tydlig nog har han på annat ställe påpekat: ”Om måleriet i instrumental­musiken drivs för långt så försvagas det. – Var och en, som har en aning om lantlivet, kan utan många överskrifter tänka sig vad upphovsmannen avser. Också utan beskrivning förstår man det hela mer som känsla än som tonmålning”.

För romantikens benägenhet att ge varje takt och motiv i Pastoralsym­fonin sin beskrivande innebörd ger dokumenten alltså inget stöd. Ändå har det här verket just i egenskap av programmusik inte upphört att fängsla lyssnarna. Men inte är Beethoven oskyldig till eventuella överdrivna uttolkningar av hans partitur, som vimlar av över­skrifter och notiser. Symfonins form är dock den klassiska, om man undantar tillägget av en extra, femte sats. Första satsen (Allegro ma non troppo) bär överskriften Glada känslors uppvaknande vid ankomsten till landet. Atmosfären är lugn och idyllisk, inte utan en lätt dansant karaktär.

Andra satsen motsvarar den wienklassiska symfonins traditionella långsamma sats och kallas Scen vid bäcken (Andante molto mosso). Idyllen är fortfarande utan spricka. Alldeles i satsens slut utbrister en liten fågelkonsert: först hör man näktergalen i flöjten, så vaktelns slag i oboen och så gökens galande i klarinetten. Därmed sällar sig Beethoven till de musikhistoriens berömdheter, som har skrivit fågelmusik tillsammans med Jannequin och Mes­siaen med flera.

Tredje satsen (Allegro) är den klassiska symfonins scherzo och bär överskriften Lantfolkets glada samvaro. Att man dansar är inte att ta miste på. Kanske är det en riktigt gissning, som har gjorts, att delar av den här satsen skall vara en parodi på ett lantligt kapell, alltså en något mindre grotesk motsvarighet till Mozarts Die Dorfmu­ sikanten.

Scherzot går direkt över i fjärde satsen (Allegro), med överskriften Aska, storm. Ett tremolo i basarna antyder att mörka moln seglar upp, vindilarna drar som snabba löpningar genom stråkstämmorna och det kommer till ett häftigt utbrott med dånande pukor och skarpa accenter i orkestertuttit. Men dramatiken tonar snabbt bort och övergår utan avbrott i: Femte satsen (Allegretto), med överskriften Herdesångglada, tacksamma känslor efter stormen. Här blir “programmet” uppenbart, ty visst kan man höra symfonins final som en återgång till den pastorala idyllen, med lyckliga herdar på en nu uppfriskad betesmark (bilden understryks av klarinettens inledningsmotiv: en typisk signal på herdehorn). Men i sina skisser till symfonins sista sats har Beethoven skrivit en anmärkning av betydligt allmännare karaktär: “Uttryck för tacksamhet. Herre, vi tackar dig”. Så blir då Pastoralsymfonin, detta skenbart naivt övertydliga tonmåleri, trots allt mest en symbol för Beethovens eget inre känsloliv.

I Beethovens orkestermusik står denna berättelse om tonsättarens egen förtröstan och harmoni så gott som utan motsvarighet. Kanske är detta en av förklaringarna till att publikens favorit bland Beethovens symfonier, hans sjätte symfoni, inte alltid har värderats lika högt av experterna. Den stämde inte riktigt med den mycket omhuldade bilden av Beethoven som titan, tragisk grubblare och vresig enstöring.

Beethovens sjätte symfoni uruppfördes vid samma tillfälle som den femte, nämligen på Theater an der Wien 22 december 1808.

Text: Per-Anders Hellqvist

Kort om tonsättaren

Född: 17 december 1770, Bonn, Tyskland

Död: 26 mars 1827, Wien, Österrike

Verk i urval: Nio symfonier, fem pianokonserter, Violinkonsert D-dur, Fidelio, Missa Solemnis, 16 stråkkvartetter och välkända pianostycken som Für Elise, Månskenssonaten och Apassionata.

Pionjären: Beethoven var den förste att använda såväl piccolan som trombonen i en symfoniorkester. Han var också den förste att imitera en vaktel, en gök och en näktergal i en och samma romantiska symfoni, nämligen Pastoralsymfonin.