arrow

INSTÄLLD - AVSLUTNINGSKONSERT SVENSK MUSIKVÅR

Både Stockholms Saxofonkvartett och Gustaf Sjökvists kammarkör fick flera verk skrivna åt sig av Sven-David Sandström som gick ur tiden förra året. Här bjuder de på varsitt stycke ur denna musikskatt, i denna konsert som avslutar den femte upplagan av nutida musikfestivalen Svensk Musikvår. Dessutom uruppför de tillsammans In the Beginning, skrivet till Sven-Davids minne av en av hans sista elever, tonsättaren Matthew Peterson.

När festivalen Svensk Musikvår hölls för första gången 1976 var det inte i första hand för att presentera uruppföranden utan snarare för att ge en chans åt nyskrivna verk att spelas oftare. Initiativet togs av Föreningen Svenska Tonsättares dåvarande ordförande Eskil Hemberg samt av tonsättarna Daniel Börtz och Karl-Erik Welin. Den första festivalen hölls i Stockholm. Sedan hölls festivalen på olika platser i Sverige, omväxlande vart eller vartannat år, fram till 1992 då den av olika skäl nådde en slutpunkt, eller åtminstone en väntplats. 2016 återuppstod Svensk Musikvår på gemensamt initiativ av musiker och tonsättare, för att visa upp den nutida konstmusikens livskraft och bredd i det nya millenniets förändrade kulturlandskap.

Sven-David Sandström, den moderna svenska tonsättare som kanske satt störst avtryck på dagens svenska konstmusikliv, märks också på olika sätt på årets festival. Hans arv lever vidare i musik skriven av studerande på Gotlands Tonsättarskola, den spetsutbildning som han var med om att starta. Dessutom framförs denna kväll tre av Sven-Davids verk, inkluderat uruppförandet av hans trombonkonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester och Håkan Björkman.

På denna konsert spelar Stockholms Saxofonkvartett hans Pieces for Saxophones, en dignande saxofonbuffé och, med ensemblens egna ord, ett stycke ”med ett jäkla drag i från början till slut”. Musikerna byter instrument flera gånger under stycket och spelar på totalt åtta olika instrument. Från den mullrande öppningen med tre barytonsaxofoner växer stycket till en mäktig avslutning i ett antal olika kortare delar som går in i varandra utan avbrott.

Gustaf Sjökvists kammarkör uruppförde mer än 25 av Sven-David Sandströms stycken och de utvecklade genom åren en nära och varm relation. På körens repertoar finns sedan tidigare också O Lord, You Have Searched Me, en tonsättning av psaltarpsalm 139 som med mästarens skickliga hand följer och gestaltar texten. ”Du omger mig på alla sidor” sjunger kören oroligt, som om den vrider sig i ett obekant grepp, ”vart skulle jag fly för din blick?” Men när greppet blir till en trygg famn stillar sig också musiken. ”Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig. Natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus.”

Matthew Peterson studerade komposition för Sven-David Sandström i Indiana mellan 2006 och 2008. Han har många starka och tydliga minnen från den tiden och när han fick frågan om han ville skriva ett stycke till Sven-Davids minne kunde han inte tacka nej, trots att kalendern redan var fulltecknad. Som ett tecken kom han att tänka på en annan bibeltext, som han visste att Sven-David hade tonsatt och som han trodde var särskilt betydelsefull för hans gamle lärare: ”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.” De orden lade grunden till In the Beginning för kör och saxofonkvartett, en musikalisk resa från mörker till ljus.


Text: David Saulesco


Medverkande

 

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Med sitt engagemang och kunnande har kvartettens medlemmar dessutom en särskild förmåga att presentera vår tids musik på ett sätt som ökar förståelsen och skapar nyfikenhet kring den nutida musikens mångskiftande estetik.

En röd tråd i kvartettens verksamhet är nära samarbeten med svenska och utländska tonsättare, såväl som med blivande tonsättare. Kvartetten håller seminarier, deltar i konserter och samarbetar även med konstnärer i andra genrer än den egna.

Kvartetten drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Mer än 700 verk har skrivits för Stockholms Saxofonkvartett av svenska och utländska tonsättare och ensemblen har gjort hyllade turnéer världen över.

Gustaf Sjökvist satte 1994 samman sin kammarkör utan tanke på att det skulle bli en fast ensemble, men uppdragen följde på varandra och kören har blivit en av Sveriges främsta och mest kända. Storkyrkan i Stockholm var körens naturliga hemvist under Gustafs tjänst som domkyrkoorganist. Sedan hans pensionering 2011 är kören knuten till Ersta kyrka. Körens kärnrepertoar är den samtida svenska körmusiken med tonsättare som Lidholm, Bäck och Nystroem. Därtill har de uruppfört verk av en mängd tonsättare, däribland Sven-David Sandström, Andrea Tarrodi, Georg Riedel, Anna Cederberg-Orreteg, Thomas Jennefelt, Karin Rehnqvist och Benny Andersson. Av samarbeten med olika artister kan nämnas till exempel The Real Group, Barbara Hendricks, Mats Bergström och Nils Lindberg. Sedan 2018 är Florian Benfer konstnärlig ledare för Gustaf Sjökvists kammarkör.

&

Maria Goundorina, eller Masja som hon även kallas, kommer ursprungligen från staden Novosskolniki i Ryssland. Marias intresse för körmusik föddes då hon som sjuåring började sjunga i en barnkör som senare utvecklades till en skola för körsångare.

Maria inledde sina musikstudier vid Ippolitov-Ivanovs musikhögskola och Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. Efter avslutade diplomstudier vid Tjajkovskijkonservatoriet tillbringade Maria några år i Österrike där hon studerade vid Wiens universitet.
År 2005 flyttade Maria till Stockholm för att studera kördirigering under Anders Eby vid Kungliga Musikhögskolan. Maria tog sin examen i kördirigering våren 2008.
Under sin studietid hann Maria med att både sjunga i och leda flera framstående ensembler i Ryssland, Tyskland och Sverige, samt att delta i flertalet dirigenttävlingar. År 2004 var Maria en av finalisterna i Wiens Competition for Young Choir Conductors, där hon även mottog priset för ”Bästa tolkning av ett romantiskt verk”. År 2007 tilldelades Maria Eric Ericsons resestipendium, och 2009 var hon en av finalisterna i den internationella dirigenttävlingen The Eric Ericson Award.

I november 2009 valdes Maria Goundorina till ny sånganförare för Allmänna Sången. Maria är körens 27:e dirigent. Sedan 2015 undervisar Maria i körsång på den nystartade avdelningen av välrenommerade Adolf Fredriks Musikklasser i Farsta.

Maria undervisar i kördirigering och körsång samt ger föreläsningar om rysk konstmusik på olika kurser i Österrike, Tyskland, Holland och Sverige.

Ungefärlig konsertlängd: 35 min (ingen paus)

PANELDISKUSSION: Ta gärna del av kvällens inledande diskussion om ny svensk musik och arvet efter Sven-David Sandström. Med start kl 18.00 i nedre foajén i Berwaldhallen.
Obs! Evenemanget är inställt.

Här kan du följa  Sveriges Radio Berwaldhallens senast uppdaterade information om Coronaviruset