arrow

Ännu doftar kärlek – en hyllning till Marie Fredriksson

Marie Fredriksson blev världskänd med bandet Roxette tillsammans med Per Gessle. Hon hade även en framgångsrik solokarriär med sånger som Sparvöga och Ännu doftar kärlek. Välkommen till en konsert där Marie Fredrikssons musikaliska gärning lyfts fram av Sveriges Radios Symfoniorkester, Amanda Bergman, Emil Svanängen (Loney Dear) och Helena Josefsson. Allt under ledning av dirigent Christoffer Nobin.

Konserten sänds i Sveriges Radio P4 Live fredag 10 nov kl 19:06 samt i Sveriges Radio P2 fredag  24 nov kl 19:03.

Naturen, vädrets skiftningar och årstidernas växlingar är teman som återkommer i Marie Fredrikssons texter. Formen för denna hyllningskonsert följer därför årets cykel, med fyra akter: en för varje årstid. En metafor för livets gång, och vår resa genom det.

Resan börjar stillsamt, begrundande, med havets porlande, kluckande vågor. Konsertens första akt är förlagd till hösten, med alla dess sprakande, kraftiga och mättade färger. Hösten är också, som vi alla vet, en årstid med kraftiga stormar, vilka kan lämna bestående spår både inom oss och i vår omgivning.

Ännu doftar kärlek är namnet på Marie Fredrikssons första stora hit, och orden i titeln säger också något om musikens beständighet över generationsgränserna. Tre artister kommer att tolka hennes musik tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, ett kompband lett av kapellmästaren Johan Landqvist, och dirigenten Christoffer Nobin som även är konsertens konstnärlige ledare.

Helena Josefsson visste redan som sjuåring att hon skulle bli artist. Marie Fredrikssons musik var ständigt närvarande under hennes uppväxt: ”När jag var liten lyssnade jag mycket på Maries musik, särskilt albumet Den sjunde vågen som jag fick i åttaårspresent.” Långt senare, när hon förverkligat sin barndomsdröm som framgångsrik musiker, blev hon tillfrågad om att följa med Roxette på världsturné – tillsammans med sin barndomsidol, som återvänt till scenen från sin sjukdom.

När höstens färger har bleknat lägger sig världen till sömns under ett täcke av gnistrande snö. Konsertens andra akt inleds med en kall vind som blåser in från havet, fotsteg i snön och kyrkklockor som kallar. I vintermörkret kan ljuspunkter upplevas som ännu starkare än under andra årstider, och det är ännu viktigare för oss att vara ljuspunkter för varandra.

Även kända och framgångsrika personer kan själva ha förebilder. Joni Mitchell var Marie Fredrikssons största idol; följaktligen är det naturligt att ge plats även åt hennes musik i den här konserten, som en del av Fredrikssons musikaliska universum. Som Helena Josefsson säger: ”Under hyllningskonserten får man inte bara höra Maries fantastiska musik, det är hela hennes anda som förmedlas.”

En annan av artisterna som medverkar är Amanda Bergman, uppmärksammad sångerska och låtskrivare och frontfigur i det prisbelönade bandet Amason. Hon berättar om hur Marie Fredrikssons intelligens och styrka lyser igenom i hennes konstnärskap: ”Det har varit rörande och inspirerande att få dyka in i hennes musik på det här sättet,” säger hon. ”Det är med både glädje och tillförsikt som vi tolkar hennes verk.”

Vårens ankomst, och med den konsertens tredje akt, markeras av en ljudbild som är särskilt nära konsertens huvudperson. Den ivriga vårbäcken och de yrvaket kvittrande fåglarna kommer från den by i nordvästra Skåne där Marie Fredriksson växte upp. Efter vinterdvalan är våren pigg, nyfiken, sensuell. Våren är både daggdroppar på späda grästuvor och den uppdämda urkraften i naturens återuppvaknande.

Emil Svanängen har i decennier berört lyssnare med musik som är ömsom hjärtekrossande känslig, ömsom vidöppet upplyftande. Mest känd är han nog under artistnamnet Loney dear. Med sitt poetiska och nyfikna musikaliska tilltal passar han som hand i handske in i denna konsert och fullbordar artisttrion som tolkar Marie Fredrikssons musik.

Dirigenten Christoffer Nobin tror att det är lätt för många att känna en personlig koppling till artisten Marie Fredriksson. Och, som så många andra, så återkommer han till hennes röst: ”Hon har en klang i rösten som slår an direkt, som en naturkraft. Och den är unik – man känner alltid igen den.”

Marie Fredriksson tyckte mycket om den franske tonsättaren Erik Saties musik. Sommaren, konsertens avslutande akt, inleds med havsljud. Sedan förenas en av Fredrikssons sista låtar, Den sista sommarens vals, med Saties Gymnopédie nr 1, skir och svävande som en tyllgardin i en sommarbris. När konsertprogrammet går mot sitt slut går året också mot en ny början. Sommarkvällen omfamnar oss, vi återvänder till havet och den eviga längtan efter ro och frihet.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2023/2024

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Med dubbla utbildningar i klassisk sång och komposition från Musikhögskolan i Malmö och solistdiplom i dirigering från Musikkonservatoriet i Köpenhamn har Christoffer Nobin både bredd och ett stort djup i sitt musikerskap. Redan under sina dirigentstudier kontrakterades han av Helsingborgs Symfoniorkester och assisterade framstående dirigenter som Paavo Järvi. Han samarbetar med alla de stora svenska och danska symfoniorkestrarna och operahusen och har engagerats av Londons Symfoniorkester, Deutsche Kammerphilharmonie i Bremen, Metropolitan Opera i New York City, bland annat. Han har komponerat flera operor och musikaler och haft ledande positioner på NorrlandsOperan och hos Östgöta Blåsarsymfoniker. Hans bearbetning av Mozarts opera La clemenza di Tito har använts av Wiener Staatsoper och Barbican i London.

Uppvuxen i Dalarna med fyra systrar, i en by full av hästar och med musiken alltid närvarande. Familjens piano blev hennes första instrument och hon började tidigt spela och skriva egen musik. Sedan 2012 är hon frontfigur i det hyllade bandet Amason, parallellt med en solokarriär som bland annat omfattat gästspel i SVT:s På spåret 2012 och det kritikerrosade albumet Docks från 2016. Hon har även uppträtt med bland andra Håkan Hellström och First Aid Kit och spelat in en älskad tolkning av Ted Ströms Vintersaga tillsammans med Oskar Linnros.

Sångaren, låtskrivaren och multiinstrumentalisten Emil Svanängen är mest känd för sitt egenartade musikprojekt Loney dear, där klassiskt låtskrivande möter komplexa produktioner, lika vidöppet upplyftande som känsliga och hjärtekrossande. Självaste Peter Gabriel har utnämnt honom till Europas svar på legendariske Beach Boys-medgrundaren Brian Wilson, och Emil har beskrivits som ”en av de mest upplyftande, inspirerande och helande röster du nånsin kommer att få höra” av The Sunday Times. Själv har Emil, sedan debuten 2003, nått en punkt i karriären där nyfikenheten intagit platsen som ensam ledstjärna. Hösten 2022 släppte Loney dear det uppmärksammade albumet Atlantis, hans första live-album någonsin med bland annat ett gästspel av Helen Sjöholm.

En konstnärssjäl som haft musiken med sig sedan tidiga år och redan som sjuåring visste att hon skulle bli artist – eller troll. Hon har tagit essensen ur båda och stakat ut en egen väg i musiken, via band som Plastic Soul och Sandy Mouche. Hon har turnerat med Roxette tillsammans med Marie Fredriksson och medverkat i Per Gessles soloprojekt, som frontfigur nått miljontals lyssnare med bandet Mono Mind och som gästsångerska med artisten Arash. På senare tid verksam både som kompositör, producent och artist och har bland annat gjort musik till tv och film, till dokumentären Drömprins och teatermusik till föreställningar baserade på böckerna om Mademoiselle Oiseau.

Har varit kapellmästare för en lång rad musikaler, däribland The Sound of Music och RENT på Göta Lejon, Familjen Addams i Malmö och Göteborg, Mamma Mia! och We Will Rock You på Cirkus, samt The Little Shop of Horrors och The Producers på Chinateatern. Mest bekant är han kanske som kapellmästare för SVT:s ”Så ska det låta” sedan programmets start – under 22 säsonger medverkade han i totalt i 243 avsnitt. I 15 år ledde han orkestern och arrangerade musiken till tv-sända ”Victoriadagen”, Kronprinsessan Victorias födelsedag, där han har spelat med artister som Lionel Richie, Ronan Keating, Malena Ernman och Robyn. I september 2023 ledde han orkestern under Stockholms stads firade av kungens 50 år på tronen. Han komponerar även musik till tv-serier och filmtrailers och arrangerar ofta musik åt svenska symfoniorkestrar.

Regissör, dramatiker och dramaturg inom opera, teater, musikteater och konserter sedan över 20 år. Hon har tidigare regisserat bland annat This Woman’s Work, en hyllning till Kate Bush med Göteborgs Symfoniker, och Kärlek och makt av och med Jennie Abrahamsson för Scenkonst Sörmland. Hon arbetar ofta med att lyfta nya perspektiv på kvinnors erfarenheter genom historien, placerade i sceniska rum som avslöjar olika skikt, genom vilka hon vill ge publiken möjlighet att utforska kärnan i vad det innebär att vara människa.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min (ingen paus)


Konceptet för konserten är framtaget av Malmö Live och Christoffer Nobin.
I konserten hörs även inspelade körarrangemang med Lunds Akademiska Kör och Stockholms Musikgymnasiums Kammarkör.