arrow

Ane Brun möter Radiokören

Vem kunde ana att singer-songwritern Ane Bruns musik hade så mycket gemensamt med sin engelske renässanskollega John Dowlands. Bådas musik är starkt melodisk och har texten i centrum. Genom att skala ned musiken till sina enklaste beståndsdelar kan sångerna sedan byggas upp igen, sida vid sida, i en fascinerande, gemensam ny musikalisk identitet.


RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik.

Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel. Rekrytering av ny chefsdirigent för Radiokören pågår.

Genom sin förmåga att göra musiken angelägen för vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en särskild ställning i svenskt musikliv. Han har samarbetat med artister som Laleh, Renée Fleming, Veronica Maggio och Ane Brun och tolkat musik av bland andra Esbjörn Svensson Trio, David Bowie, Björk och Kraftwerk. Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester har han bland annat gjort Chelsea Hotel, en hyllning till artisterna som bott och skapat på det legendariska hotellet i New York City, och Bowie in Berlin med symfoniska tolkningar av David Bowies tre Berlin-album. Han har även arrangerat och dirigerat musik till filmer som Låt den rätte komma in, Hämnden och Kon-Tiki och leder en egen ensemble, Modern Fantazias. Bland hans senaste projekt kan också nämnas Kosmische Musik som fokuserar på tysk elektronisk musik från de senaste fyra årtionden och Dance Music Symphony, en svit för symfoniorkester av modern elektronisk dansmusik.

Ane Brun är en flerfaldigt prisbelönad sångerska och låtskrivare som har givit ut flera album sedan Spending Time with Morgan från 2003. Efterföljande A Temporary Dive belönades med norska Spellemannprisen för Bästa kvinnliga artist, liksom sången Lift Me från samma års album Duets utnämndes till Årets hit. Hon har gjort flera uppmärksammade artistsamarbeten med bland andra Madrugada, Thomas Andersson Wij, Elin Sigvardsson och Leonard Cohen och har även i sitt konstnärskap engagerat sig i arbetet kring klimatförändring.

Violinisten Veronika Novotná är sedan 2010 anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester. Tidigare var hon vice konsertmästare i Tjeckiens nationella symfoniorkester och innan dess konsertmästare och solist i Tjeckiska kammarfilharmonikerna. Med Tjeckiens nationella symfoniorkester har hon turnerat runt i Europa och Japan och gjort ett stort antal inspelningar av såväl klassisk musik som filmmusik. Hon har arbetat med dirigenter som Riccardo Muti, Herbert Blomstedt, Esa-Pekka Salonen och Daniel Harding. Hon har studerat för lärare som Jan Drha och David Nečas och tog 2001 en masterexamen i musik vid konservatoriet i České Budějovice. Hon spelar på en Vladimír Pilař, 1987.

Cellisten Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist i Sveriges Radios Symfoniorkester men rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen och på Konserthuset, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, på Cirkus och Blå hallen i Stadshuset. Hon har medverkat på mängder av inspelningar för radio, tv och skivor som både kammarmusiker och som studiomusiker med artister i vitt skilda genrer. På senare år har hon även skrivit alltmer egen musik med inspiration från såväl barock och klassiskt till modern ambient-musik och den elektroniska musikscenen. Johanna har studerat vid Kungliga Musikhögskolan för Elmér Lavotha, samt utlandsstudier genom flera stora stipendier. 1997 tog hon solistdiplom med en debutkonsert på Konserthuset i Stockholm.

Ale Möller är en sant gränslös musiker. Han är multiinstrumentalist. Bouzouki, dragspel, kohorn, mandola, mungiga, cittra är bara några av de över 20 instrument som han under ett konsertframträdande kan plocka fram, och spela med full briljans.

Han står också för ett gränslöst musikanteri på så sätt att han har förmågan att blanda musik från vitt skilda geografiska och kulturella håll, och göra det på ett fullständigt organiskt sätt. Ibland i ett och samma stycke musik, som när han väver ihop en traditionell spelmansvals eller polska med någon Beatleslåt, eller spelar en visa av Evert Taube förklädd till reggae – och får det att låta som det naturligaste i världen.

Ale Möller är bördig från Skåne, började som jazztrumpetare, och närmade sig folkmusiken när han for till Grekland och lärde sig spela bouzouki. Där var han medlem i musikgruppen Neo minore, som ofta samarbetade med Mikis Theodorakis. Åter i Sverige fortsatte han att utforska traditionsmusik från när och fjärran- nordisk spelmansmusik, traditionsmusik från Afrika, Mellanöstern, Asien, hela världen – och göra den till sin. Det har blivit ett flitigt turnerande och konserterande och ett hundratal skivinspelningar. Flera av dem har belönats med en Grammis. Han har ingått och ingår i en rad konstellationer: Hedningarna, Filarfolket, Frifot, den egna orkestern Ale Möller Band.

Få kan som Ale Möller skapa en sådan musikglädje, ”tokglädje”, som en recensent uttryckte det, både på och utanför scenen. Det har han själv också sagt är ett uttalat mål han har med sitt musikanteri: Glädje.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus