40 år av musik: Mahlers trea

En oförglömlig konsertupplevelse med Sveriges Radios Symfoniorkester, chefsdirigent Daniel Harding och världsstjärnan Anne Sofie von Otter. I sin tredje symfoni vill Mahler skänka tröst och lindring från livets smärta och längtan med färgskiftningar och penseldrag så breda att den makalösa musiken inte skulle kunna skrivas på något annat sätt. Fredagens konsert direktsänds med bild på Berwaldhallen Play.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 50 min (ingen paus)

Gustav Mahler var en stor naturälskare. Somrarna då han skrev på sin Symfoni nr 3 d-moll bodde han i en stuga utanför Salzburg, vid alperna. Mellan arbetspassen tog han långa promenader i de vackra omgivningarna och lät inspirationen komma. ”Det tycks mig alltid så märkligt att de flesta när de talar om ’naturen’ bara tänker på blommor, småfåglar och skogsdoft. Ingen av dem känner Dionysos eller den store Pan.”

Det är ingen slump att Mahler hänvisar till de två grekiska fruktbarhets-, natur- och musikgudarna. Faktum är att Mahler övervägde att döpa hela symfonin till just ”Pan” med hänvisning till både den grekiske guden och till själva ordets betydelse: ”allt”. Mahler sympatiserade också med filosofen Friedrich Nietsches idé om människans upphöjda tillstånd, ”övermänniskan” som kan möta såväl tillvarons skönhet som dess hemskhet utan att vika, och som kan omfamna hela livet och naturen.

Även om han senare strök dem hade Mahler formulerat ett tydligt program för symfonin. Det förklarar också varför den är så o-symfonisk till form och utförande, något som Mahler själv verkade närmast stolt över. Hans andra symfoni hade mötts med förvirring och irritation och nu skulle han inte göra avbön; tvärt om skulle han bräcka det med sitt nya verk. Symfonin är i sex satser, totalt över 90 minuter lång varav enbart första satsen utgör mer än en halvtimme.

Första satsen börjar i proverbialt mörker med djupa toner i mässingsblåset – ”Pan vaknar” kallade Mahler inledningen, syftande som sagt på guden såväl som på självaste naturen – som efterhand övergår i en frisk och ljuv pastoral med drillande stråkar och flöjter. Till slut mynnar första satsen ut i en jublande marsch: ”Sommaren marscherar in”.

Andra satsen, ”Vad ängens blommor säger mig”, inleds mjukt och graciöst men blir efterhand allt livligare. Tredje satsen fortsätter på det pastorala spåret: ”Vad skogens djur säger mig” kallade Mahler den, och en bild skulle kunna vara en kavalkad av djur i prunkande natur, inte helt olik en gammal tecknad film. Från ingenstans bryter ett våldsamt fortissimo ut: allsmäktige Pan visar sig igen i all sin majestät.

Efter det våldsamma slutet på satsen innan börjar den fjärde satsen, ”Vad människan säger mig”, svagt och återhållsamt. En sångsolist framför Midnattssången ur Nietsches Så talade Zarathustra: ”O Människa! Tag dig i akt!” Hela satsen tycks stum av förväntan och andäktighet. Som kontrast kommer den fröjdefulla femte satsen som med diskantkör, klockor och trumpeter närmast för tankarna till julmusik. ”Vad änglarna säger mig” hämtar text från folkviseboken Des Knaben Wunderhorn och beskriver hur Gud förlåter aposteln Petrus för sina synder.

Sjätte satsen återtar och varvar inslag från de tidigare delarna i symfonin och lyfter sakta men säkert till en mäktig, förlösande avslutning där Mahler för första gången sedan i slutet av första satsen använder sig av hela orkesterns samlade krafter. Som Mahler själv hade skrivit i ett brev: ”Föreställ dig ett verk så storslaget att det faktiskt speglar hela världen – vi är, så att säga, instrument som spelas på av universum. Mitt verk börjar som ett musikaliskt poem som omfamnar alla stadier av utveckling. Det börjar med den livlösa naturen och slutar med Guds kärlek.”

Text: David Saulesco

GUIDAD VISNING:  Vill du veta mer om Sveriges Radios konserthus? Före varje jubileumskonsert har vi visningar med ett begränsat antal platser.
Den 5/12 och 6/12 ges 2 visningar, kl 17.00 och 17.30 Köp din biljett till visningen här.

Efter konserten håller baren öppet på det nyrenoverade entréplanet. Välkommen!

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter