arrow

40 ÅR AV MUSIK: DISCO ’79

Mästerarrangören och dirigenten Hans Ek är inte främmande för dansmusik. Han har med orkesterns kraft tolkat banbrytarna Kraftwerk, injicerat Stravinsky i Swedish House Mafia och nu är det discomusikens tur. Berwaldhallens 40-årsjubileum inleds med glitter och paljetter, platåskor och glam när hits som Disco Inferno, I Will Survive och September med Radiosymfonikerna och Lina Hedlund, Mariette och Andreas Lundstedt.

Tillbaka till discons paljettbeströdda och pulserande gyllene tidsålder! Konserten Disco ’79 som inleder Berwaldhallens 40-årsjubileum tar oss till diskotekens och dansglädjens 1970-tal. Saturday Night Fever, Disco Inferno, September… Vi kan vänta oss ett pärlband av låtar framförda av färgsprakande artister, ett kompband rustat till tänderna för att leverera discokänslan och självklart ger Sveriges Radios Symfoniorkester den rätta orkesterskjutsen – stråkriffen i I Will Survive lär bli snyggare än någonsin: Nu tar discomusiken steget från dansgolvet in i konsertsalen.

Det är Hans Ek, dirigenten och arrangören känd inte minst för djärva och nyskapande mixar av musik från vitt skilda genrer som tillsammans med Berwaldhallen ligger bakom Disco ’79. För honom står discomusiken för ren och skär musik- och dansglädje: ”Den har en sån positiv energi. Det finns inga baktankar. Den är vad den är och inget mer.” Det intressanta med dansmusiken, menar han också, är att den är ett alternativ till pop- och rockvärldens personkult. ”Det här fokuset på självutlämnande texter och på artistens person, en genikult som också finns i den klassiska musiken, det gäller inte alls på samma sätt inom discon.”

Typiskt nog kan vi nämna eller till och med sjunga med i massor av kända discolåtar, men vilka var artisterna bakom? Med vissa strålande undantag som till exempel Donna Summer och Bee Gees brukar artisterna vara ganska anonyma. Discovärldens verkliga stjärnor är i stället de som dansar, vilket ju skildrades på ett oförglömligt sätt i den ikoniska filmen med John Travolta, Saturday Night Fever. Ur det perspektivet är discomusiken i all sin glittrighet ett frimodigt, rentav uppkäftigt ifrågasättande av den rådande ordningen. Hans Ek kallar till och med discon anti-hierarkisk: ”Alla är solister på dansgolvet, det är det som är det viktiga. Det är nåt väldigt fint i det.”

Discomusiken började växa fram i slutet av 1960-talet. Rötterna finns i den svarta soul- och funkmusiken, i den latinamerikanska musiken och dansen, även i hippiekulturen och, inte att förglömma, i New Yorks HBTQ-miljö och då särskilt den svarta gaykulturen. En tvättäkta kulturmix, med andra ord, redan från start och en musikstil som växte fram ur den oförfalskade glädjen i att få dansa.

Text: Christina Hedlund


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radio. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967.

Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, inklusive Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare till Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken angelägen för vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en särskild ställning i svenskt musikliv. Han har samarbetat med artister som Laleh, Renée Fleming, Veronica Maggio och Ane Brun och tolkat musik av bland andra Esbjörn Svensson Trio, David Bowie, Björk och Kraftwerk. Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester har han bland annat gjort Chelsea Hotel, en hyllning till artisterna som bott och skapat på det legendariska hotellet i New York City, och Bowie in Berlin med symfoniska tolkningar av David Bowies tre Berlin-album. Han har även arrangerat och dirigerat musik till filmer som Låt den rätte komma in, Hämnden och Kon-Tiki och leder en egen ensemble, Modern Fantazias. Bland hans senaste projekt kan också nämnas Kosmische Musik som fokuserar på tysk elektronisk musik från de senaste fyra årtionden och Dance Music Symphony, en svit för symfoniorkester av modern elektronisk dansmusik.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus (20 min)