
Liveinspelning av Klotet samt Bonuskonsert: Radiovågor
Tonsättarna Kajsa Lindgren, Ida Lundén och Åke Parmerud har sökt sig fram i Sveriges Radios digra ljudarkiv och låtit etermediets vågor influera dem. Resultatet är tre verk baserade på några av de mest välkända men också okända dyrgriparna. Vi hör bland annat Sjörapporten tolkad med kärlek och en hel del lekfullhet, och ett sökande efter tonen A som resulterar i stämningar och stämmor via signaler och testtoner, bakåt och framåt i tiden.
Stanna kvar efter Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff för en unik chans att bli omsluten av Sveriges Radio-historia ihopvävd med elektronisk musik! Missa inte heller liveinspelningen av podden Klotet, på Berwaldhallens scen kl. 18.00.
Musiken
Åke Parmerud: Till havs
Till havs är ett stycke text-ljudkomposition baserat på en av de mest ikoniska programmen i Sveriges Radios historia, sjörapporten. Med dess mantra av fyrar, vindar och siktförhållanden har detta program levt i mitt och många andras medvetande under lång tid. I och med Radions 100års jubileum fick jag möjligheten att gestalta denna historia på mitt eget sätt med mycket kärlek och en hel del lekfullhet.
Ida Lundén: Ettstrukna a tillhandahålles i melodiradion varje onsdag kl. 11.00
En mening som jag hittat under en illustration i boken ”Banda bättre” från 1965.
Denna mening var även utgångspunkt för mitt sökande i Radioarkivet. Jag har försökt att hitta stämtoner liksom andra typer av signaler och händelser/stämningar som berättar om radion som service-institution, folkbildare och nyhetsrapportör.
Mitt sökande har koncentrerats till åren 1965-1975 eftersom att det var då som stämtonen sändes men också att det ringar in mitt eget födelseår, 1971. Stämtonerna som jag fann låg insprängda i stora sjok som benämns ”dagsprogram” - en hel dags radiosändning, full av musik av alla de slag. En inspirerande genreblandning av gammalt/nytt, klassiskt/populärt, som idag sällan hörs på radio, förutom då och då i P2-programmet Rendez-vous. Dagsprogrammen är också fyllda av information, nyheter, röster. Att hitta fram till inslaget med stämtonen krävde ett letande på samma vis som när jag som barn letade i vårt lexikon hemma. Ett långsamt, vindlande sökande där nya upptäckter görs på vägen mot målet.
Det har varit lika fascinerande som sorgligt att upptäcka att de teman som det rapporterades mycket om på nyheterna då (klimat, miljö, skola, Israel/Palestina, Ryssland, Kina) fortfarande hör till de mest brännande frågorna idag.
Jag har bearbetat ljudfilerna mycket lite; klippt, panorerat, lagt på något reverb eller delay på några råa vågformer/sinustoner. Framförallt har jag kombinerat ljudklippen på nya vis så att ett associativt flöde uppstår – från inomhus till utomhus, från det artificiella till det naturliga, från politik till vardag.
Kajsa Lindgren: Radiofolk
I början av arbetet med det här projektet ställdes en fråga till oss kompositörer - ”vilken är din relation till radion?”, och jag blev helt stum. Kunde inte svara där och då. Idag är min relation till radion… oklar? Men det var genom radion jag hörde ny musik som barn. Den gav en känsla av att världen var större, magisk och full av möjligheter. Den gav upphov till fantasi och lekfullhet. Den var något att dela med andra.
Men radion innebär också ljud som existerar i periferin av vårt medvetande, när vi är i rörelse, i våra hem, i allmänna utrymmen. Under arbetet läste jag Brandon LaBelles bok ”Radio Memories” där en person nämnde att ljudminnen säger så mycket om vilka vi är, och att höra ljud kan låta oss återuppleva en känsla eller ett minne mer än någonting annat, mer än en bild. ”I remember everything; the smell of the kitchen, the wallpaper, the weather - everything about those five minutes, 27 years ago”. Det var något jag tog med mig. Just det här makro- och mikroperspektivet inspirerade enormt, blandningen av det intima och det väldiga, i både ljuden i sig och stämningen i helhet.
Radiofolk är en tolkning av noga utvalt ljudmaterial från Sveriges Radios arkiv. Det var viktigt att hitta en känslomässig och personlig koppling till materialet, mycket pågrund av arkivets storlek, men också för att hitta ett uttryck och en röd tråd. Det var också viktigt att begränsa, inte bara i tid men antalet inspelningar då det finns så oändligt många. Jag ville ändå få med så mycket som möjligt från det senaste århundradet, så jag skapade några kategorier att utgå ifrån som jag kände varit viktiga för just SR (bl a körmusik, symfoniorkestern, utbildning, nyheter, och en kategori som fick heta ”övrigt” vilket innebar ljud som inte var menat att vara i fokus). Sedan fick jag endast använda 1-6 inspelningar per årtionde och kategori. Det spelade inte så jättestor roll vad som hördes eller sades, det som spelade roll var om det väckte någonting i mig när jag lyssnade. Verket har egentligen inte någon riktig början och inget riktigt slut, ljuden sker inte i kronologisk ordning, och genom arbetet hade jag känslan av att någonting vad på väg att ”stämma upp”, eller ”förbereda sig”; som en orkester. Vissa gånger när jag gick igenom arkivet kändes det kusligt likt händelser som sker idag. Hur kommer det sig att vi inte lär oss av vår historia? Varför upprepar vi våra misstag? Denna frågeställning fick plats inom kompositionsstrukturen, det repetitiva.
Medverkande
Åke Parmerud
Åke Parmerud är en internationellt verksam tonsättare och mediekonstnär inom samtida musik. Med en bakgrund i fotografi inledde han musikstudier vid Göteborgs universitet och Högskolan för scen och musik. Hans genombrott kom 1978 då verket Proximities belönades med första pris vid festivalen i Bourges, vilket blev starten på en framgångsrik karriär med 17 internationella priser och tre stora svenska utmärkelser. Två gånger har han tilldelats en svensk Grammis för Årets klassiska album, och hans musik har representerat Sveriges Radio vid Prix Italia samt nominerats till Nordiska rådets musikpris.
Parmeruds verk sträcker sig över elektroakustisk och instrumental musik samt tvärkonstnärliga produktioner inom dans, film, teater, interaktiv konst och multimedia. 1997 framfördes Grains of Voices vid Förenta nationerna i New York. Han har gett ut åtta soloalbum och är även scenartist med interaktiva konserter.
Han har samarbetat internationellt, bland annat med Boxiganga Teater (1999–2006), koreograferna Pierre-Paul Savoi och Mireille Leblanc – det senare resulterade i det prisbelönta dansverket The Seventh Sense. Han har även arbetat med Gun Lund och Margareta Åsberg. På 1980-talet bildade han en duo med Anders Blomqvist, känd för spektakulära liveshower. Som ljud- och mjukvarudesigner har Parmerud ställt ut egna verk i bland annat Berlin och Paris. Sedan 2002 driver han Audio Techture med Olle Niklasson; 2015 belönades de med Red Dot Design Award. 1998 invaldes han i Kungliga Musikaliska Akademien.
Ida Lundén
Ida Lundén är tonsättare och musiker, verksam främst inom kammarmusik, elektronisk musik och improviserad musik. Under de senaste åren har hon uppmärksammats för sina fantasifulla verk för ibland ovanliga kombinationer av instrument, som viola och potatis eller bassångare och kontrabasar.
På senare tid har iscensatta konserter och performance varit i fokus i projekt som Orgel, Pygostylia och Ghosting.
Hennes verk Songs My Mothers Taught Me nominerades till Nordiska rådets musikpris 2016, och mellan 2011–2013 var hon Composer in Residence på Sveriges Radio P2.
Hennes musik har framförts på festivaler som Musica Nova i Helsingfors, Klang i Köpenhamn, Piano+ i Karlsruhe, Tokyo Jazzfestival och Nordiska Musikdagarna. Hon samarbetar kontinuerligt med musiker, filmare och konstnärer.
Kajsa Lindgren
Kajsa Lindgren är en svensk kompositör och ljudkonstnär vars arbete huvudsakligen fokuserar på fältinspelningar och olika sätt att närma sig och framföra dem på genom rumslig, flerkanalig distribution såväl som för mer traditionella format. Hennes arbete inkluderar elektroakustiska kompositioner och ljudinstallationer, samt vokala kompositioner och traditionella akustiska instrument.
Genom att ofta använda intervjuer, fältinspelningar och arkiverat ljud som metod och material har hon hittat ett sätt att arbeta med förväntningar och traditioner när det kommer till kompositionsprocessen. Det har i sin tur lett till ett effektivt sätt att öppna upp för olika tillvägagångssätt när det kommer till att utforska ämnen och miljöer genom ljud.
Utöver beställningsverk har Lindgren har släppt tre skivor i eget namn: Momentary Harmony (Recital, 2021), Everyone is Her (Warm Winters Ltd., 2019), Womb (Hyperdelia, 2018).
”Haven är oerhört viktiga för att begränsa klimatförändringarna. Svenska forskare undersöker nu hur kolinlagringen ser ut i grunda vikar och djupa bottnar i Östersjön. Och det visar sig att det som gynnar djuren och växterna också gynnar kolinlagringen. Så det är en win-win-lösning för natur och klimat att återskapa och restaurera havsområden. Följ med Klotet i P1 ut i Trosa skärgård och de vackra havsvikarna där.”
Liveinspelning av Klotet
En timma innan konserten gästar Sveriges Radios klimatpodd Klotet Berwaldhallens scen.
Programledare: Marie-Louise Kristola
Medverkande reporter: Daniel Värjö
+ Gäst på scen – meddelas senare.
Producent: Peter NormarkIngår i konsertbiljetten.