Radiokören: Urtidsljus och nattskugga

Livets stora och eviga frågor är temat för konserten, då Radiokören och Peter Dijkstra bjuder på musik av makarna Mahler i arrangemang av Clytus Gottwald. Brahms vemodiga Fem sånger för a cappellakör, Staffan Storms dramatiska musik och Arnolds Schönbergs vackra Friede auf Erden förstärker budskapet om fred och rättvisa i världen.

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 15 min (ej paus)

Konserten sänds på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 20 maj kl 19:00

Den legendariska körledaren Clytus Gottwald är kanske allra mest känd för sina banbrytande transkriptioner för kör a cappella. Bearbetningarna av Gustav Mahlers musik innebär ett effektivt överförande av romantisk orkesterklang till magiskt klingande körstämmor. Adagiettot ur Symfoni nr 5 från 1901-02 skrevs då Gustav och Alma Mahler var nygifta. Musiken genomsyras av kärlek och anknyter till ”blickmotivet” i Wagners Tristan och Isolde, där ögonkast leder till våldsam förälskelse. Mahler var mycket fängslad av de dikter och folkvisor som i början av 1800-talet samlats in och publicerats under namnet Des Knaben Wunderhorn. I Symfoni nr 2 använde han texten Urlicht: O ros så röd! Se mänskan ska lida nöd!

Fjorton sånger som publicerades under hennes levnad, och ett par opublicerade, är vad som återstår av Alma Mahlers musik. Redan under studieåren skrev hon ett hundratal sånger, en pianosonat och en ofullbordad opera. Men Gustav kunde inte föreställa sig ett komponerande gift par. Rollen som tonsättare, den arbetande rollen, tillfaller mig… Alma gav efter och tycks ha slutat komponera där och då, fast hon mådde mycket dåligt av det. Clytus Gottwald konstaterar att Alma var den mer moderna tonsättaren, helt professionell och mindre konservativ i valet av texter än maken. Die Stille Stadt och Laue Sommernacht bekräftar detta. De ingår i en samling av fem sånger som på Gustavs initiativ publicerades kort före hans död.

Johannes Brahms Fünf Gesänge från 1888 blev hans sista sekulära körverk. Vi möter en 55-årig tonsättare i stämningar vi känner igen hos honom: Innerligt romantisk och med starka melankoliska drag. Dikternas höstliga karaktär förstärker känslan av nostalgi och avsked till åren som inte kommer åter. De båda inledande sångerna Nachtwache I och II är nocturner av Friedrich Rückert. Letztes Glück jämför resignerat höstens tid med skenbar lycka, Verlorene Jugend förhåller sig till ungdomens oundvikliga förgänglighet, och Im Herbst ställer höstens lugn och vila vid sidan av det ofrånkomliga slutet.

Staffan Storms verklista är lång, och inte minst vokalmusik har en central roll i hans produktion. Hans musik har beskrivits som fantasifull, av mycket varierande karaktär och med behärskande av både rytmisk vitalitet och sträng struktur.Nachtschatten från 2015 beställdes och uruppfördes av Radiokören och Peter Dijkstra. Hymne är andra satsen ur Schwarze Visionen från 2011, beställt och uruppfört av Eric Ericsons Kammarkör.

Ich bin der Welt abhanden är den tredje och förmodligen mest kända av Gustav Mahlers tonsättningar till texter av den tyske poeten Friedrich Rückert. Clytus Gottwalds ömsinta körversion för sexton röster blev känd i körvärlden genom Radiokören under ledning av Eric Ericson 1985.

Texten till Arnold Schönbergs suggestiva och svårsjungna stycke Friede auf Erden är skiven av den schweiziske 1800-talsförfattaren Conrad Ferdinand Meyer och avslutas med ett utopiskt budskap om fred och rättvisa.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Lyssna på Klassiska Podden om Alma och Gustav Mahler

Kommande konserter

  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter