Neoarctic

Klimat-performance-operan NeoArctic kunde inte vara mer angelägen. Efter kritikerrosade turnéer till New York, London och Köpenhamn kommer nu Hotel Pro Formas och Lettiska Radiokörens föreställning till Östersjöfestivalen.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
1 tim 20 min, ingen paus

Anslaget är mäktigt: Ett hav av plast böljar på storbildsskärm i fonden. Tolv sångare träder fram iklädda kostymer som associerar till allt från inuiter till turister i svarta solglasögon – som hämtade ur en dystopisk framtidsfilm.

Ljudmattan är uppfordrande. Vibrerande och oroligt darrande under huden på åskådaren, med kören som en unison siren.

I nästa bild: Kyrkklockor och svartvita bilder av en övergiven ruinstad.

Hyllade operan NeoArctic suger in oss i en emotionell centrifug. Här färdas vi i genom postapokalyptiska landskap – tsunamis, översvämningar, smältande glaciärer – för att i sista scenen ändå åtnjuta ett slags förlåtande, sakral musik.

Skulle det finnas en genre som hette ”aktivist-performance” så är det just vad åskådaren får bevittna i denna både poetiska och alarmerande föreställning om den tid vi lever i just nu: antropocen, människans tidsålder. Det är den föreslagna nya geologiska epok på jorden som började ungefär vid industrialiseringen på 1700-talet och som kännetecknas av att vi människor står för de största klimatförändringarna – inte naturen själv.

Dramaturgiskt är operan uppbyggd av tolv sånger, tolv ljudlandskap, tolv landskap och en planet, med sångtitlar som Plastic, Dust och Infinity. För det helt elektroniska ackompanjemanget står den brittiska technoproducenten Andy Stott och den numera New York-baserade kompositören Krists Auznieks, en av Lettlands nu starkast lysande stjärnor. Texten är skriven av den isländska poeten Sigurjón Birgir Sigurðsson, mer känd som Sjón, en sammandragning av hans förnamn och tillika ordet ”syn” på isländska.

Verket, som 2017 erhöll det prestigefyllda danska Reumert-priset, har vuxit fram utifrån ett koncept skapat av den danska performancegruppen Hotel Pro Forma, i samarbete med Lettiska Radiokören. Urpremiären ägde på Det Kongelige i Köpenhamn i maj 2016. Tidigare i år spelades den på Kennedy Centre i Washington.

Hotel Pro Forma är en av Europas främsta performance-grupper. De har tidigare gästat Stockholm med verk som Calling Clavigo på Kulturhuset Stadsteatern 2003.

NeoArctic är resultatet av lång tids research och undersökande arbete mellan artister, vetenskapsmän med flera inom olika verksamhetsfält, med inspiration från Anthropocene Project, en rad installationer och forskningsprojekt på världskulturhuset Haus der Kulturen der Welt i Berlin. Sedan 2013 utforskas där den nya, omvälvande tid vi lever i genom just en blandning av modern konst och banbrytande forskning.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    25 & 26 april
    170 - 560 kr

    Mahlers etta med Blomstedt

    Hedersdirigent Herbert Blomstedt gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester med Mahlers första symfoni och Berwalds Symfoni nr 4.
    Läs mer & biljetter
  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    30 april
    130 - 475 kr

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    3 maj
    270 - 495 kr

    Happy Voices med Gabriel Forss & Jill Johnson

    Upplev total sångglädje med kören Happy Voices under ledning av Gabriel Forss med gästartist Jill Johnson.
    Läs mer
  • Fullsatt
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer