Jesu sju ord på korset

Mångfaldigt hyllade Stenhammarkvartetten spelar Joseph Haydns överjordiskt vackra meditationer över de sju sista ord som Jesus yttrar på korset i den bibliska berättelsen. I konserten flätas musiken samman med korta betraktelser skrivna och framförda av representanter från olika livsåskådningar. Som en röd tråd genom texterna löper frågan om ansvar. Haydns 1700-tal möter nutidens ord i en meditativ konsert som öppnar för reflektion över vad det är att vara människa

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen

Att spela Joseph Haydns Jesu sju ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen, Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog – ger utrymme för reflektion över både Haydns musik och över en torterad, döende mans sista ord i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna illa.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos Esterházys omförhandlat. Han kunde nu publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning av andra. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, även för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret”, skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik skapade Haydn en ny dimension med sin musik.

 Janna Vettergren

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    17 maj
    180 kr

    Niklas & Radioapan: den flygande mattan

    Följ med Radioapan på ett riktigt apigt musikäventyr i Berwaldhallen!
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    22–23 maj
    170 - 560 kr

    Joshua Bell i Mendelssohns violinkonsert

    Daniel Hardings sista konsert i Berwaldhallen som chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester bjuder på Mendelssohns violinkonsert med världsviolinisten Joshua Bell och Mahlers Das Lied von der Erde.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    25 maj
    80 - 100 kr

    Sommaravslutning med Kulturskolans orkesterskola

    Kulturskolans orkesterskola/El Sistema bjuder in till högtidlig sommaravslutning.
    Läs mer & biljetter
  • 28 augusti
    450 - 750 kr

    Mästerverk av Bruch och Brahms med NDR Elbphilharmonie Orchester

    Elbfilharmoniorkestern gör ett sällsynt Sverigebesök under Östersjöfestivalens premiärkväll. Med sig har de stjärnviolinisten María Dueñas och sin chefsdirigent Alan Gilbert.
    Läs mer & biljetter