Jesu sju ord på korset

Mångfaldigt hyllade Stenhammarkvartetten spelar Joseph Haydns överjordiskt vackra meditationer över de sju sista ord som Jesus yttrar på korset i den bibliska berättelsen. I konserten flätas musiken samman med korta betraktelser skrivna och framförda av representanter från olika livsåskådningar. Som en röd tråd genom texterna löper frågan om ansvar. Haydns 1700-tal möter nutidens ord i en meditativ konsert som öppnar för reflektion över vad det är att vara människa

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen

Att spela Joseph Haydns Jesu sju ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen, Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog – ger utrymme för reflektion över både Haydns musik och över en torterad, döende mans sista ord i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna illa.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos Esterházys omförhandlat. Han kunde nu publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning av andra. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, även för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret”, skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik skapade Haydn en ny dimension med sin musik.

 Janna Vettergren

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter