Mühlrads klarinettkonsert

Den mångsidige kompositören Jacob Mühlrad har tagit musikvärlden med storm de senaste åren. I denna konsert uruppför klarinettisten Magnus Holmander hans nyskrivna klarinettkonsert, beställd av Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Dirigenten Martin Fröst leder också Radiosymfonikerna i Felix Mendelssohns tredje symfoni, inspirerad av den skotska naturen.

Säsong 2023/2024
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 10 min

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredag 3 maj kl 19:03. Klarinettkonserten sänds i Sveriges Television lördag 4 maj kl 19:00.

Stanna kvar torsdag 11 april och lyssna på bonuskonserten efter det ordinarie programmet med pianisten David Wärn som spelar Andreas Halléns romantiska pianokvartett med tre stråkmusiker ur orkestern!

Läs mer om klarinettkonserten i en intervju med Jacob Mühlrad under fliken Läs mer.

Konserten den 10 april ges i närvaro av Deras Majestäter Konungen och Drottningen.

SEMA är titeln på det nya verk för soloklarinett och orkester som Jacob Mühlrad specialskrivit för klarinettisten Magnus Holmander och Sveriges Radios Symfoniorkester. Sema (men utan versaler) är också namnet på en religiös sufistisk rituell dans.

– En vacker, visuell ritual som handlar om strävan efter kärlek, det perfekta och att komma nära Gud, förklarar Jacob Mühlrad.

– Jag är mycket fascinerad över denna viktiga ritual och den betydelse den har för människor och de vackra associationerna och symboliken från den. Till exempel att den efterliknar den mest fundamentala rörelsen som är en förutsättning för liv, alltså rotationen. Och att det skapar insikter är för mig gudomligt. Dansen speglar också allt levandes rotation och rörelse, från planeterna till atomernas rörelse.

Jacob Mühlrad har ofta låtit sig inspireras av religiös liturgi och ritualer i sitt musikskapande. Så alltså även nu. Men om vi har vant oss vid att hans musik har en meditativ grundton, kan vi denna gång förvänta oss något annorlunda:

– Verket är väldigt meditativt men också explosivt och på det viset skiljer det sig mycket från det jag skrivit förut, framför allt eftersom verket har en solist, Magnus Holmander. Det utmanade mig att skriva på ett vis jag tidigare inte gjort.

– Det här transcendentala tillståndet som man försöker nå i sema, det är också nånting jag försöker nå och som jag försöker åstadkomma med verket, säger han.

– Den roterande rörelsen som i dansen finns i orkestern på olika vis. Ibland i Magnus stämma när han rundandas, det vill säga han andas in och ut samtidigt för att kunna hålla en konstant ton. Men även i instrumentet bullroarer, ett av världens äldsta instrument, som svingas i ett rep i en rotation för att det ska bli ljud.

Även om han på senare år alltmer intresserat sig för orkestermusik, var det länge körmusiken som gjorde Jacob Mühlrad känd och omtyckt. Kommer det att märkas på klarinettkonserten att den skrivits av en tonsättare med en så uppenbar känsla för sång? Det enkla svaret är ja.

Jacob Mühlrad berättar att han tänker sig klarinetten som en predikant som vägleder oss genom verket. Ibland har den en framträdande roll och tar plats. Andra gånger är den en ganska spröd röst. Vilket har likheter med flera av hans körverk, till exempel Nigun från 2014, och hur sångsolisten där växte fram ur kören, organiskt, och utan att dominera.

Klarinettisten Magnus Holmander är en god vän, och har haft en mycket aktiv roll i tillkomsten av konserten. Det har bollats idéer och testats spelsätt, och konserten är skräddarsydd för honom.

– Han har haft ett otroligt tålamod och varit väldigt snäll och ödmjuk. Som kompositör kan man ibland vara lite naiv och fastna i sin föreställning om hur någonting ska låta. Sen måste det möta verkligheten …

Jacob Mühlrad är inte den sorts tonsättare som sitter isolerad på sin kammare och träffar musikerna först när det är dags för konsert. Han tycker det är socialt och trevligt, som han säger, att ha kontakt hela tiden med musikerna, även de som spelar i orkestern. Att på en gång få höra hur musiken klingar och få experimentera.

Och så är det bra att promenera. Nu på sluttampen när allt är färdigskrivet i datorn, och det går att extrahera alltsammans som midifil, så har musiken fått följa med i lurarna.

– Jag tog en djurgårdspromenad klockan två häromnatten för att lyssna igenom hela klarinettkonserten ett par gånger.

En massa småfix måste lokaliseras och ändringar göras, in i det sista. Uruppförandet närmar sig med stormsteg.

Christina Hedlund mars 2024

 

OBS – konserten har bytt titel och hette tidigare ”Fröst tolkar Mühlrad”.

Lyssna på P2: Samtal med Mühlrad

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter