Eldfågeln & Petrusjka

Frossa i Stravinskys musik med två av hans mest älskade verk – på samma konsert. Efter genombrottet med Eldfågeln, hans första beställning till Sergej Djagilevs balettkompani i Paris, ville Stravinsky skriva konsertmusik som omväxling. När Djagilev fick höra ett utkast av musiken övertygade han dock Stravinsky om att göra Petrusjka till en balett i stället. Njut dessutom av musik ur Rimskij-Korsakovs sagoopera Tsar Saltan om den förskjutna tsarhustrun och hennes son som räddas av en svanprinsessa. En förtrollande konsert med Mariinskijteaterns orkester och chefsdirigent Valery Gergiev.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
1 tim 55 min inkl. paus

1902, samma år som Igor Stravinskys pappa dog i cancer, hade den tjugoårige Igor spenderat sommaren hos Nikolaj Rimskij-Korsakov och hans familj i Heidelberg i sydvästra Tyskland. Rimskij-Korsakov, då 58 år gammal och en av Rysslands främsta tonsättare, gjorde ett så starkt intryck på den unge Igor att de fortsatte ha tät kontakt därefter. Eftersom han var så pass gammal avråddes Igor från att studera vid Sankt Petersburgs konservatorium och råddes att ta privatlektioner i stället. Under Rimskij-Korsakovs tre sista år i livet träffades de två gånger i veckan och utvecklade en nära far- och son-relation.

I den unge Stravinskys musik märks tydligt inflytande från hans förebild och lärare. Även förlagorna, tagna från olika folksagor och legender, har de två tonsättarna gemensamt. Senare i livet sökte Stravinsky inspiration på annat håll men hans första period som tonsättare, ofta kallad den ryska perioden, präglas av Rimskij-Korsakovs inflytande. Baletterna Eldfågeln och Petrusjka skrevs tätt inpå varann, men på den korta tiden hann han ändå utvecklas mycket. Musikforskaren Richard Taruskin beskrev det som att ”Stravinsky äntligen blev Stravinsky”.

Eldfågeln blev Stravinskys stora genombrott som tonsättare, så populär att han gjorde flera kortare sviter lämpliga för ett konsertprogram. På denna konsert spelas Stravinskys Konsertsvit för orkester nr 2 från 1919. Ur Rimskij-Korsakovs Sagan om Tsar Saltan framförs en konsertsvit som gestaltar tre viktiga scener ur operan: Tsaren tar avsked av sitt hov för att ge sig ut i krig; Den förskjutna tsarhustrun och hennes barn flyter på havet i en tunna; Tsar Saltan bevittnar tre underverk tillsammans med sin son Gujdon och den magiska svanprinsessan.

Stravinskys pappa Fjodor var en välkänd operasångare som i 26 år var verksam vid anrika Mariinskijteatern i Sankt Petersburg. Den världsberömda teatern har sedan 1978 varit hemvist åt dirigenten Valery Gergiev som sedan 1990-talet också varit dess konstnärlige ledare. Gergiev är en av upphovsmännen bakom Östersjöfestivalen och sitter i festivalens konstnärliga råd med Esa-Pekka Salonen och Michael Tydén. Varje år sedan starten 2003 har Gergiev tagit med den ryska musikskatten till Berwaldhallen. Den mogne Rimskij-Korsakov och unge Stravinsky representerar å ena sidan höjden av rysk nationalromantik och å den andra dess brytpunkt, när 1900-talets musikaliska uttryck på allvar gör sig påminda.

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén kl 18.15-18.30.

Ingen buss till Berwaldhallen från Stockholm city:
Busslinje 69 kortas av och kör sträckan Karlaplan – Kaknästornet/Blockhusudden from 20 augusti tillsvidare. Läs mer här

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet

Kommande konserter

  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fåtal platser kvar
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    23 november
    280 - 450 kr

    Team Putte med Martin Stenmarck

    Slå dig ner i en av Berwaldhallens fåtöljer och dras med i både gospel, soul, pop och någon visa tillsammans med kören Team Putte och gästartist Martin Stenmarck. Allt under ledning av Putte Nelsson.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    26 november
    175 kr

    Beethovens stråktrio

    I ett samarbete mellan Berwaldhallen, Finlandsinstitutet och Ylva och Stina Ekblad framförs Beethovens eleganta och charmfulla stråktrio op. 3 av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där kammarmusik möter lyrik.
    Läs mer & biljetter