Carmina Burana & Emmy Lindströms Rösaring

Carmina Burana – sånger från Beuren – är den tyske kompositören Carl Orffs tonsättning av förbjudna folkdikter från 1100- och 1200-talet. Det närmast ikoniska verket tolkas här av Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, sopranen Karolina Bengtsson, tenoren Tobias Westman och barytonen David Risberg under ledning av den taiwanesiska dirigenten Yi-Chen Lin. Dessutom uruppförs Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester inspirerad av en vidunderligt belägen fornlämning från vikingatiden.

Säsong 2024/2025
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 55 min inkl paus
  • Sänds live på Play

    Kan du inte närvara, eller vill du uppleva konserten igen? Fredag 9 maj kl 19.03 sänds konserten live på Play (med bild) och i Sveriges Radio P2. Den ligger sedan uppe i 30 dagar.

    Till Play

O Fortuna! velut luna statu variabilis

Åh, lyckan, liksom månen, är föränderlig – denna fras öppnar den dramatiska kantaten Carmina Burana (sånger från Beuren) från 1936 av Carl Orff, ett av musikhistoriens mest populära körverk.

Förbjudna texter från Beuren

Beuren i titeln var ett benediktinkloster i Bayern där man 1803 upptäckte de profana texter som Carmina Burana består av. Samlingen innehöll mer än 250 sånger och dikter som ger oss en unik inblick i den medeltida poesin. De är skrivna under 1100–1200-talet av anonyma munkar, vagabonder och studenter och växlar mellan latin, provensalska, medel- och fornhögtyska och var på sin tid förbjudna för vad man då tyckte var hädelse.

Pernilla Eskilsdotter, P2, i Berwaldhallen.
Pernilla Eskilsdotter, P2, introducerar konserten. Start 18.15, vid sidan av parketten.

Av en ”lycklig tillfällighet” kom Orff över en publicerad utgåva av dikterna från 1847 och blev helt tagen av vad han läste. ”Bilder och ord kastade sig över mig. Även om jag till en början bara lärde känna innehållet i stora drag stod i mina tankar omedelbart ett nytt verk klart, ett scenverk med sång- och danskörer, som skulle bygga endast på bilderna och texterna.”

Texterna handlar om det flyktiga livets gång och det nyckfulla ödet – om lycka och olycka, visdom och dårskap, mod och feghet, skönhet och fulhet, glädje och sorg. Dessa tidlösa mänskliga iakttagelser och reflektioner tog Orff fasta på då han komponerade Carmina Burana.
Han valde ut 24 texter som kretsade kring tre livsbejakande teman; den trivsamma samvaron på tavernan, vårens och hoppets återkomst samt kärlekens kraft.
Kantaten börjar och slutar med sin mest kända sats, O Fortuna, ett dånande körstycke som har använts flitigt i filmer och populärkultur. Inom konsten är Fortuna, ödets och lyckans gudinna, ofta avbildad balanserande på ett bevingat klot eller hjul, vilket ska symbolisera att hon vid minsta vindpust svänger än hit, än dit.

Medryckande musik

Orffs musik är modern och rytmiskt medryckande med inspiration från Stravinskij, blandat med uttrycksfulla melodier och medeltida stildrag, bordunackompanjemang och kyrkotonarter. Resultatet är en dramatisk upplevelse, med kraftfulla refränger och uttrycksfull orkestrering. Orff ville förnya musikdramatiken och scenkonsten med det han kallade ett sceniskt oratorium, där ord, dans och musik blev beståndsdelarna i ett allkonstverk. Carmina Burana hade premiär 1937 i Frankfurt am Main, och blev en överväldigande framgång. Dess dramatiska kontraster och suggestiva musik gör den till ett av de mest populära klassiska verk som någonsin komponerats.

När Carmina Burana nu framförs i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen görs det med den 100-års jubilerande Radiokören, Storkyrkans Kammarkör, Radiosymfonikerna och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och årets Klassiska artisten i P2 David Risberg. Den hyllade taiwanesiska dirigenten Yi-Chen Lin gör dessutom sin debut i Berwaldhallen med detta monumentala verk.

Uruppförande! Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester inspirerad av en vidunderligt belägen fornlämning från vikingatiden

Exklusivt uruppförande

Konserten avslutas med uruppförandet av den svenska kompositören Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester inspirerad av en fornlämning precis vid gränsen mellan Stockholms och Uppsala län med flera tusen år gamla rötter.

Text: Andreas Konvicka

A fantastic evening of faultless performances. Berwaldhallen continues its tradition of musical excellence. It is encouraging that the hall was packed and that the audience felt emboldened to give a standing ovation at a time when the fate of classical music appears more precarious than ever.
— John Vandevert, Operawire

Läs recensionen i sin helhet här (på engelska)

Kommande konserter

  • NDR Elbphilharmonie Orchester
    28 augusti
    450 - 750 kr

    Mästerverk av Bruch och Brahms med NDR Elbphilharmonie Orchester

    Elbfilharmoniorkestern gör ett sällsynt Sverigebesök under Östersjöfestivalens premiärkväll. Med sig har de stjärnviolinisten María Dueñas och sin chefsdirigent Alan Gilbert.
    Läs mer & biljetter
  • Anna von Hausswolff och Mikael Karlsson
    29 augusti
    350 - 650 kr

    Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff

    Upplev en kväll där det sköna och skrämmande möts. För Östersjöfestivalen har Anna von Hausswolff och Mikael Karlsson skapat stycket Grand Guignol som de uruppför med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Omer Meir Wellber.
    Läs mer & biljetter
  • Gustav Mahler Jugendorchester
    30 augusti
    350 - 650 kr

    Korngold & Tjajkovskij med Gustav Mahler Jugendorchester

    Få en glimt av morgondagens ledande musiker när Europas främsta ungdomsorkester kommer till Berwaldhallen. De gästas av den franske violinisten Renaud Capuçon och leds av Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent Manfred Honeck.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild, en träbåt på havet.
    31 augusti
    180 kr

    Sonia och drömmen om havet

    Sonia är en skicklig skeppsbyggare som är rädd för havet. Följ med på hennes äventyr i denna familjeföreställning som visas under Familjedagen!
    Läs mer & biljetter