Mozart, Debussy & Roussel

Michel Plasson ersätter Alain Altinoglu på grund av sjukdom. Plasson är en av de stora  dirigenterna och därtill en viktig ambassadör för fransk musik. Nu gästar han Stockholm och Radiosymfonikerna i ett till största delen franskt program.  Bland annat med Faurés underbara orkestersvit ur Pelléas och Mèlisande, och med musik av Debussy och  Roussel. Samt Mozarts Pianokonsert nr 24 med pianosolist Piotr Anderszewski.

Säsong 2018/2019
Datum har passerat
2 timmar 10 min inkl. paus

Lyssna också på 86-årige Plasson berätta om mötet med Sveriges Radios Symfoniorkester under repetitionerna av veckans konsertprogram.

För Mozart var abonnemangskonserter en viktig inkomstkälla, inte minst efter att han slagit sig ned i Wien. Till dem skrev han pianokonserter för eget bruk, han kunde ju briljera vid tangenterna. De flesta av pianokonserterna är skrivna under Mozarts tid i Wien vilket också  är orsaken till att så många tillkom under åren 1784 –1786. De tidigare är mer lättsamma medan de senare ställer betydligt högre krav på både solist och orkester. Pianokonsert nr 24 c-moll är ett av Mozarts fåtal verk i moll. Han skrev bara en ytterligare pianokonsert i moll, faktiskt samma år, och bara två av hans 49 symfonier samt tre av de 27 stråkkvartetterna är skrivna i moll.

Pianisten Piotr Anderszewski tillhör toppskiktet av vår tids musiker. Han sticker ut bland sina kolleger genom att ha gjort en egen film, ”Warszawa är mitt namn”, för att bearbeta kluvna känslor för sitt hemland och har själv porträtterats i flera verk av dokumentärfilmaren Bruno Monsaingeon.

Albert Roussel intresserade sig från början mer för matematik än för musik och yrkeslivet började med sju år som sjöofficer. Först vid tjugofem års ålder började han ägna sig helt åt musiken. Som tonsättare blev han med tiden oändligt aktad av samtida kolleger och fostrade själv elever som Erik Satie och Edgard Varèse. Höjdpunkterna i hans skapande är hans symfonier och tre baletter, däribland Bacchus och Ariadne från 1930 baserad på den grekiska myten om vingudens förälskelse i prinsessan Ariadne. Uruppförandet blev ingen succé av olika sceniska skäl. Roussel, som trodde fullt och fast på sin musik, delade då upp baletten i två delar: Första akten blev svit nr 1 och den andra blev svit nr 2. Den senare har blivit överlägset mest spelad; den avslutande backanalen och kröningen av Ariadne tillhör den mest berusande musik man kan tänka sig.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Program och dirigentändring:

Dirigent Michel Plasson ersätter Alain Altinoglu. Mozarts pianokonsert nr 13 ersatts med Mozart pianokonsert nr 24 i c-moll K. 491. Claude Debussys Svit ur Pelléas och Mélisande ersätts av Gabriel Faurés Svit ur Pelléas och Mélisande

Kommande konserter

  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fåtal platser kvar
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    23 november
    280 - 450 kr

    Team Putte med Martin Stenmarck

    Slå dig ner i en av Berwaldhallens fåtöljer och dras med i både gospel, soul, pop och någon visa tillsammans med kören Team Putte och gästartist Martin Stenmarck. Allt under ledning av Putte Nelsson.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    26 november
    175 kr

    Beethovens stråktrio

    I ett samarbete mellan Berwaldhallen, Finlandsinstitutet och Ylva och Stina Ekblad framförs Beethovens eleganta och charmfulla stråktrio op. 3 av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där kammarmusik möter lyrik.
    Läs mer & biljetter
  • Benjamin Grosvenor, med huvudet lutat i sin ena hand och blickar åt sidan.
    27–28 november
    130 - 475 kr

    Benjamin Grosvenor i Beethovens första pianokonsert

    Brittiske pianisten Benjamin Grosvenor tar sig an Beethovens lekfulla ungdomsverk, och Yoel Gamzou dirigerar Radiosymfonikerna i den brittiska kompositören William Waltons känslostarka symfoni nr 1 från 1935.
    Läs mer & biljetter