Mozart, Debussy & Roussel
Michel Plasson ersätter Alain Altinoglu på grund av sjukdom. Plasson är en av de stora dirigenterna och därtill en viktig ambassadör för fransk musik. Nu gästar han Stockholm och Radiosymfonikerna i ett till största delen franskt program. Bland annat med Faurés underbara orkestersvit ur Pelléas och Mèlisande, och med musik av Debussy och Roussel. Samt Mozarts Pianokonsert nr 24 med pianosolist Piotr Anderszewski.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Lyssna också på 86-årige Plasson berätta om mötet med Sveriges Radios Symfoniorkester under repetitionerna av veckans konsertprogram.
För Mozart var abonnemangskonserter en viktig inkomstkälla, inte minst efter att han slagit sig ned i Wien. Till dem skrev han pianokonserter för eget bruk, han kunde ju briljera vid tangenterna. De flesta av pianokonserterna är skrivna under Mozarts tid i Wien vilket också är orsaken till att så många tillkom under åren 1784 –1786. De tidigare är mer lättsamma medan de senare ställer betydligt högre krav på både solist och orkester. Pianokonsert nr 24 c-moll är ett av Mozarts fåtal verk i moll. Han skrev bara en ytterligare pianokonsert i moll, faktiskt samma år, och bara två av hans 49 symfonier samt tre av de 27 stråkkvartetterna är skrivna i moll.
Pianisten Piotr Anderszewski tillhör toppskiktet av vår tids musiker. Han sticker ut bland sina kolleger genom att ha gjort en egen film, ”Warszawa är mitt namn”, för att bearbeta kluvna känslor för sitt hemland och har själv porträtterats i flera verk av dokumentärfilmaren Bruno Monsaingeon.
Albert Roussel intresserade sig från början mer för matematik än för musik och yrkeslivet började med sju år som sjöofficer. Först vid tjugofem års ålder började han ägna sig helt åt musiken. Som tonsättare blev han med tiden oändligt aktad av samtida kolleger och fostrade själv elever som Erik Satie och Edgard Varèse. Höjdpunkterna i hans skapande är hans symfonier och tre baletter, däribland Bacchus och Ariadne från 1930 baserad på den grekiska myten om vingudens förälskelse i prinsessan Ariadne. Uruppförandet blev ingen succé av olika sceniska skäl. Roussel, som trodde fullt och fast på sin musik, delade då upp baletten i två delar: Första akten blev svit nr 1 och den andra blev svit nr 2. Den senare har blivit överlägset mest spelad; den avslutande backanalen och kröningen av Ariadne tillhör den mest berusande musik man kan tänka sig.
Text: Gunnar Lanzky-Otto
Program och dirigentändring:
Dirigent Michel Plasson ersätter Alain Altinoglu. Mozarts pianokonsert nr 13 ersatts med Mozart pianokonsert nr 24 i c-moll K. 491. Claude Debussys Svit ur Pelléas och Mélisande ersätts av Gabriel Faurés Svit ur Pelléas och Mélisande