Hilary Hahn i Brahms violinkonsert

Konserten inleds med Ludwig van Beethovens uvertyr till Heinrich Joseph von Collins tragedi Coriolan. Därefter står violinen i fokus: Johannes Brahms uttrycksfulla violinkonsert i händerna på amerikanska violinisten Hilary Hahn och sedan Béla Bartóks Konsert för orkester där hela violinstämman får träda fram.

Säsong 2023/2024
Datum har passerat
Berwaldhallen

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredag 26 januari kl 19:03.

Kvällens upptakt består av uvertyren till Heinrich Joseph von Collins tragedi Coriolan som Ludwig van Beethoven skrev 1807 under en av sina mest produktiva perioder, då även hans violinkonsert kom till. Det är dock inte Beethovens konsert för soloviolin som står på programmet denna gång utan en senare klassicists.

Det dröjde innan Johannes Brahms skrev sin violinkonsert, och då var han ändå nära vän med en av 1800-talets främsta violinister. När verket väl uruppfördes på nyårsdagen 1879 var det med denne livslånge vän och förtrogne, Joseph Joachim, som solist. Verket har ända sedan urpremiären delat både kritiker och violinister i två läger: å ena sidan, de som kritiserar att violinisten inte har en större roll jämte orkestern, att stiltypiskt bländande virtuosa partier saknas; å den andra, de som njuter av Brahms vackra melodier och verkets symfoniska anslag. Och solostämman är bara skenbart enkel; Brahms kände väl till kapaciteten hos sin vän, som också kom med egna förslag som Brahms fogade in i verket.

Hilary Hahn spelade in Brahms Violinkonsert D-dur på skiva redan 2001, med Academy of St Martin in the Fields och Sir Neville Marriner, och belönades med sin första av hittills tre Grammy-vinster för den. Hilary Hahn har gästat Berwaldhallen flera gånger tidigare, senast i februari 2019.

Om konsertens kärna är vigd åt Hilary Hahn och hennes instrument så sätter faktiskt Béla Bartóks Konsert för orkester strålkastarljuset på orkesterns olika sektioner. Konserten som genre har sina rötter i italiensk 1500-talsmusik, med olika sektioner som ömsom spelade tillsammans, ömsom en i taget, i musikalisk dialog. Här har Bartók verkligen tagit fasta på idén, med stämledarna i varje sektion som vid olika punkter i verkets fem satser ges solistiskt utrymme.

De fem satserna är strukturerade som en palindrom, med dunkel nattmusik i mitten, flankerad på var sida av ystra scherzon, och på ytterkanterna två lite längre och mer omfångsrika satser. Ett helt litet musikaliskt mikrokosmos, en omsorgsfullt utarbetad musikalisk värld med nya saker att upptäcka i nästan varje takt.

Text: David Saulesco och Tove Dahlberg

Ny dirigent i konserten är Lawrence Renes. Tidigare annonserad dirigent Andrés Orozco-Estrada har ställt in sin medverkan pga sjukdom. 

BORIS BLACHER: Variationer över ett tema av Paganini utgår och ersätts av LUDVIG VAN BEETHOVEN: Coriolan uvertyr, op. 62

Ungefärlig konertlängd: 2 tim inkl paus

Kommande konserter

  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    30 april

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer
  • Fullsatt
    3 maj
    270 - 495 kr

    Happy Voices med Gabriel Forss & Jill Johnson

    Upplev total sångglädje med kören Happy Voices under ledning av Gabriel Forss med gästartist Jill Johnson.
    Läs mer
  • Fåtal platser kvar
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    9 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana & Emmy Lindströms Rösaring

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana och uruppförande av Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester.
    Läs mer & biljetter