Hilary Hahn i Brahms violinkonsert
Konserten inleds med Ludwig van Beethovens uvertyr till Heinrich Joseph von Collins tragedi Coriolan. Därefter står violinen i fokus: Johannes Brahms uttrycksfulla violinkonsert i händerna på amerikanska violinisten Hilary Hahn och sedan Béla Bartóks Konsert för orkester där hela violinstämman får träda fram.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredag 26 januari kl 19:03.
Kvällens upptakt består av uvertyren till Heinrich Joseph von Collins tragedi Coriolan som Ludwig van Beethoven skrev 1807 under en av sina mest produktiva perioder, då även hans violinkonsert kom till. Det är dock inte Beethovens konsert för soloviolin som står på programmet denna gång utan en senare klassicists.
Det dröjde innan Johannes Brahms skrev sin violinkonsert, och då var han ändå nära vän med en av 1800-talets främsta violinister. När verket väl uruppfördes på nyårsdagen 1879 var det med denne livslånge vän och förtrogne, Joseph Joachim, som solist. Verket har ända sedan urpremiären delat både kritiker och violinister i två läger: å ena sidan, de som kritiserar att violinisten inte har en större roll jämte orkestern, att stiltypiskt bländande virtuosa partier saknas; å den andra, de som njuter av Brahms vackra melodier och verkets symfoniska anslag. Och solostämman är bara skenbart enkel; Brahms kände väl till kapaciteten hos sin vän, som också kom med egna förslag som Brahms fogade in i verket.
Hilary Hahn spelade in Brahms Violinkonsert D-dur på skiva redan 2001, med Academy of St Martin in the Fields och Sir Neville Marriner, och belönades med sin första av hittills tre Grammy-vinster för den. Hilary Hahn har gästat Berwaldhallen flera gånger tidigare, senast i februari 2019.
Om konsertens kärna är vigd åt Hilary Hahn och hennes instrument så sätter faktiskt Béla Bartóks Konsert för orkester strålkastarljuset på orkesterns olika sektioner. Konserten som genre har sina rötter i italiensk 1500-talsmusik, med olika sektioner som ömsom spelade tillsammans, ömsom en i taget, i musikalisk dialog. Här har Bartók verkligen tagit fasta på idén, med stämledarna i varje sektion som vid olika punkter i verkets fem satser ges solistiskt utrymme.
De fem satserna är strukturerade som en palindrom, med dunkel nattmusik i mitten, flankerad på var sida av ystra scherzon, och på ytterkanterna två lite längre och mer omfångsrika satser. Ett helt litet musikaliskt mikrokosmos, en omsorgsfullt utarbetad musikalisk värld med nya saker att upptäcka i nästan varje takt.
Text: David Saulesco och Tove Dahlberg
Ny dirigent i konserten är Lawrence Renes. Tidigare annonserad dirigent Andrés Orozco-Estrada har ställt in sin medverkan pga sjukdom.
BORIS BLACHER: Variationer över ett tema av Paganini utgår och ersätts av LUDVIG VAN BEETHOVEN: Coriolan uvertyr, op. 62