Grattis Esa-Pekka!

Under hela sin karriär som dirigent och kompositör har Esa-Pekka Salonen varit den nya musikens och de nya uttryckens förkämpe. I sin Cellokonsert pressar han, i en virvelström av toner, bokstavligen solisten till gränsen för vad som är spelbart. På 1600-talet låg violinvirtuosen och tonsättaren Heinrich Biber i musikalisk framkant med inte minst Battalia à 10 där han använde för sin tid mycket ovanliga tekniker och spelsätt. Beethovens idérika och rytmiskt livfulla Symfoni nr 7 formligen sprudlar av jubel och inspiration; vad kan väl passa bättre att fira Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent och tillika en av Östersjöfestivalens grundare. Konserten kommer även att livestreamas på Play.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
2 tim inkl. paus

När han som 21-åring för första gången klev upp på podiet, då framför Finska radions symfoniorkester, såg han sig själv snarare som en tonsättare som dirigerade vid sidan om. Ödet ville annorlunda, men även om Esa-Pekka Salonen är mer känd som dirigent är komposition lika viktigt. Han har själv sagt att båda sidor stimulerar varandra, att tonsättarhjärnan alltid är med. Salonens Cellokonsert utforskar innebörden i virtuositet, ett ord som förknippas med blixtrande rörlighet, avancerade rytmer och teknisk briljans. Han menar dock att även de tysta, nästan helt stillastående ögonblicken kräver oerhörd skicklighet; virtuositet är också att ge en enda ton den djupaste mening. Salonen har beskrivit sig själv som kroniskt nyfiken och har i konserten hämtat inspiration från vitt skilda håll: inslag av kaosteori, meteorologi och astronomi kombineras med detaljrik orkesterbehandling och, i såväl enkla som komplexa partier, virtuosa cellosolon.

En annan banbrytare i sin tid var Heinrich Biber, en österrikisk violinist som med orädd nyfikenhet och musikalisk skicklighet skrev några av musikhistoriens vikigaste verk för instrumentet. Han experimenterade med att stämma om instrumentets strängar, flerstämmighet och mycket avancerad spelteknik. I verket Battalia à 10 har han – redan 1673 – använt sig av olika slags utökade spelsätt som många i dag nog skulle betrakta som moderna, eller åtminstone samtida. Som namnet antyder är det en strid, en batalj, som gestaltas komplett med kanonskott, vinande gevärskulor och taktfasta militärtrummor. Genom att preparera instrumenten med pappersbitar, spela med trä-sidan av stråken och knäppa hårt på strängarna framträder slagfältet för lyssnarnas öron. En av satserna utspelar sig mellan striderna, när de försupna soldaterna sitter och sjunger diverse tyska, böhmiska och tjeckiska folksånger i en kakofoni som närmast för tankarna till Charles Ives.

Richard Wagner, ofta förknippad med sina mäktiga och dramatiska operor, blev som tonåring en stor beundrare av Beethoven. När han 14 år gammal för första gången hörde Beethovens sprudlande Symfoni nr 7 lär han ha blivit tagen, som många andra både före och efter honom, och han beskrev senare symfonin som ”dansens gudomliggörande”. Å ena sidan ett okarakteristiskt uttalande mot bilden av Wagner som allvarsam, intellektuell och svårmodig, men samtidigt och likafullt ett bevis på musikens oemotståndliga lekfullhet och livsglädje. Musikforskaren George Grove skrev att symfonins medryckande fjärde sats ”regeras av en kraft som är bokstavligen oerhörd”. Andra satsen, som i sig blivit ett uppskattat konsertstycke och gjorts i såväl folk- som rockversioner, blev vid uruppförandet så uppskattat att det fick spelas en gång till. Som sagt: vilket bättre sätt än detta att fira en av vår tids största och mest uppskattade musiker, Esa-Pekka Salonen!

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén kl 18.15-18.30.

Ingen buss till Berwaldhallen från Stockholm city:
Busslinje 69 kortas av och kör sträckan Karlaplan – Kaknästornet/Blockhusudden from 20 augusti tillsvidare. Läs mer här

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter