Bach & Brahms enligt Stutzmann

Nathalie Stutzmann återvänder till Berwaldhallen för att leda Radiosymfonikerna i musik av två av musikhistoriens giganter, Johann Sebastian Bach och Johannes Brahms. Konserten inleds med sinfonian och ett orkesterarrangemang av den avslutande kören ur Bachs allra första kyrkokantat; BWV 150 Herr, nach dir verlanget mich. Konserten avslutas med Brahms sista och monumentala fjärde symfoni.

29–30 april
Berwaldhallen
1 timme utan paus
130 - 475 kr
Nathalie Stutzmann dirigerar Sveriges Radios Symfoniorkester.

Bachs första kyrkokantat

Den idag etablerade numreringen av Johann Sebastian Bachs över 200 kantater kan ibland vara missvisande. Idag tror man till exempel att kantaten BWV 150 Herr, nach dir verlanget mich är den allra första kyrkokantat som Bach skrev, troligen 1707 under hans tid som organist i Mühlhausen. Eftersom Bachs originalmanuskript har gått förlorat har man ibland tvivlat på att det verkligen är han som skrev den. Men när man upptäckte att de första bokstäverna i textraderna av de tre satser som inte är bibeltexter bildar namnet ”Doktor Conrad Meckbach” kunde man konstatera att Bach med största sannolikhet inte bara skrev musiken, utan också texten till denna kantat. Meckbach var en betydelsefull vän som hjälpte den unge Bach att få anställning i Mühlhausen. I kvällens program hör vi den korta inledande Sinfonian och därefter slutkören ur verket, i ett orkesterarrangemang. Slutkören bygger på en kort och tydlig baslinje, som upprepas genom hela satsen, en form som kallas för chaconne eller passacaglia. Den uppstod i Spanien under 1600-talet, men blev under barockens tid väldigt populär i hela Europa.

”Bach är Harmonins odödlige Gud”
– Ludwig van Beethoven

Brahms sista symfoni

Att vi får höra Bachs korta chaconne ikväll beror på hur den speglas i Johannes Brahms monumentala fjärde symfoni i e-moll från 1885. Till skillnad från nästan alla andra barockmästare förblev Bachs musik alltid en inspirations- och studiekälla för kompositörer, även om hans musik inte var lika självklart tillgänglig som idag. ”Bach är Harmonins odödlige Gud” sade Beethoven. Även Brahms var en stor beundrare av Bachs musik, som han var väl insatt i genom sitt medarbete i den första Bach-verkutgåvan. 1884 publicerades just Bachs kantat BWV 150 i den, och i ett samtal med dirigenten Hans von Bülow ska Brahms ha sagt att man skulle kunna skriva en symfonisats över denna chaconne av Bach – om man skulle ändra temat lite och gjorde den mer kromatisk. I den berömda fjärde satsen av denna sin sista symfoni har Brahms gjort just det. Idag finns det tvivel om denna anekdot verkligen kan vara sann, och man tror att det kan i stället vara Beethovens 32 pianovariationer i C-moll – hans enda komposition i chaconne-form överhuvudtaget – som blev Brahms inspiration till att skriva i en så omodern form. Kanske är det så att både Bach och Beethoven speglas i Brahms grandiosa musik?

Nathalie Stutzmann

Även kvällens dirigent Nathalie Stutzmann, rör sig obesvärat mellan olika musikaliska världar. Som altsångerska blev hon känd som tolkare av en vidsträckt repertoar från barocken till senromantiken. Hennes dirigentkarriär startade med en egen barockensemble, Orfeo 55, och idag är hon en av världens mest efterfrågade orkesterledare. Bland annat dirigerar hon regelbundet vid Wagnerfestspiele i Bayreuth, på Metropolitan Opera i New York och är musikalisk ledare för Atlanta Symphony Orchestra. Hon är även en återkommande och uppskattad gäst hos Sveriges Radios Symfoniorkester.

Text: Holger Schmitt-Hallenberg

Lär känna Bach och Brahms genom P2:s Klassiska podden

  • Johann Sebastian Bach

    En överdängare på orgel, men var han upphovsman till sitt mest kända verk? Myterna kring Bach är talrikare än hans barnaskara. Hur kyrksam var han egentligen? Var det kanske opera han ville komponera?

    Till avsnittet
  • Johannes Brahms

    Bakom det stora tomteskägget fanns en smärtsam hemlighet. En stor mängd Brahmsmusik komponerades av en spenslig och lenkindad man, en yngling från Reeperbahn som gjorde den stora klassresan till Wien.

    Till avsnittet

Biljettköp

Bach & Brahms enligt Stutzmann

29–30 april

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme utan paus
Biljettpris130 - 475 kr

Mer orkestermusik

  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Benjamin Grosvenor, med huvudet lutat i sin ena hand och blickar åt sidan.
    27–28 november
    130 - 475 kr

    Benjamin Grosvenor i Beethovens första pianokonsert

    Brittiske pianisten Benjamin Grosvenor tar sig an Beethovens lekfulla ungdomsverk, och Yoel Gamzou dirigerar Radiosymfonikerna i den brittiska kompositören William Waltons känslostarka symfoni nr 1 från 1935.
    Läs mer & biljetter
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter