Vinterstämning med Radiokören
Kaspars Putniņš leder Radiokören i ett spännande program i Sankt Matteus kyrka som sträcker sig från Schumanns sista sång, Talismaner ur Fyra sånger för dubbelkör, via delar av Karlheinz Stockhausens banbrytande verk Stimmung till stämningsfulla, moderna julcarols, signerade Jan Sandström och Jonathan Harvey. Världspremiär blir det för nyskriven musik med vinter och jul som gemensamt tema av Örjan Matre och Albert Schnelzer.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 30 december kl 19:03.
Vinterstämning med Radiokören inleds med Robert Schumanns Fyra sånger för dubbelkör från 1848, där den sista sången Talismaner ingår, komponerades under hans mycket produktiva år i Dresden. De flesta av hans körverk som bevarats skrevs under denna period i hans liv. Texten är av Johann Wolfgang von Goethe, och är en innerlig bön till den allra högste ”byggherren”.
Uruppförande blir det därefter för Örjan Matres Två julsånger, fritt byggda på de kända julsångerna Gläns över sjö och strand samt Den signade dag/O magnum mysterium.
Jonathan Harvey anses vara Storbritanniens främsta kompositör av elektronisk musik och har utvecklat ett komplext och personligt musikspråk som han är globalt erkänd för. The Angels beställdes av den kör han själv sjungit i som gossopran, King’s College i Cambridge, för att framföras vid den årliga, traditionella gudstjänsten Festival Nine Lessons and Carols. Harvey låter ena halvan av kören sjunga en vacker melodi på texten av biskop John Taylor, medan den andra halvan med sitt ordlösa ackompanjemang skapar känslan av evigt lugn.
Albert Schnelzers har i sitt körverk, Glittrande kall, som även de här får sin premiär, utgått ifrån och inspirerats av Karin Boyes stämningsfulla och målande vinterdikt Barfrost ur samlingen Moln
från 1922.
Karlheinz Stockhausens unika verk Stimmung komponerades på beställning av staden Köln för Collegium Vocale 1968 och har ibland beskrivits som ett både seriellt och tonalt verk. Det är också den första stora västerländska kompositionen som helt och hållet är baserad på produktion av övertoner. Här får vi höra delar ur det 51 sektioner långa verket, som textmässigt innehåller åkallandet av en gudom, men även erotiska dikter författade av tonsättaren själv. Med sina melodiska och rytmiska variationer av upprepade ord och ibland så kallad talsång (sprechgesang) är Stimmung något alldeles oefterlikneligt.
Som avslutande verk får vi höra Jan Sandströms numera klassiska Det är en ros utsprungen som vid sidan av hans Trombonkonsert nr 1 (Motorcykelkonserten) är hans mest kända verk. Verket bygger på, och är en modern version av, Michael Praetorius kända Es a rose has sprung från 1609. Sandström saktar ned den ursprungliga fyrstämmiga versionen i slow motion, och skapar en dubbelkörig version.
Text: Andreas Konvicka