Svensk Musikvår: Mina drömmars okända stationer

Stockholms Saxofonkvartett har beställt, fått skrivet för sig och uruppfört hundratals verk under de decennier som ensemblen varit aktiv. Här presenteras tre sådana verk från de senaste åren, varav ett har en särskilt brännande samtidsanknytning.

Säsong 2022/2023
Datum har passerat
Berwaldhallen
35 min

När den iranske kompositören Aftab Darvishi träffade Stockholms Saxofonkvartett i Teheran 2016 lär ljuv musik av det metaforiska slaget ha uppstått på kort tid. Åtminstone resulterade det i att Darvishi fick komma till Stockholm ett par år senare som en del i ett projekt för att skriva ny musik till saxofonkvartetten. För Darvishis del resulterade det i Hidden Dream, ett verk inspirerat av de orättvisa förhållanden som kvinnliga konstnärer i Iran lever under, jämfört med deras manliga kollegor. Mot bakgrund av fyra månaders blodiga men oerhört tappra protester mot den iranska regimen är Hidden Dream ett verk vars utgångspunkt är särskilt angelägen.

Återkommande inslag i den finsk-karelske poeten och författaren Eeva Kilpis verk är motsättningar, förändring, kärlek och död. Thomas Lindahl har valt dikter ur tre olika diktsamlingar till det flersatsiga verket Mina drömmars okända stationer. Dikterna behandlar så vitt skilda företeelser som människans komplexa samexistens med växter och andra djur och den vardagliga sexualiteten, med all dess banaliteter och bekymmer. Fastän sångsolisten Linnéa Andreassen växlar mellan sång och recitation har tonsättaren velat undvika att fastna i musikteater, på bekostnad av det intima och självutlämnande i Kilpis poesi.

Programmet inleds med en ny version av ett verk som i original har blivit ett repertoarverk. Anders Hillborg, en av landets mest kända levande tonsättare, omarbetade härom året sin Brass Quintet för Stockholms Saxofonkvartett. Originalet uruppfördes för 25 år sedan av Stockholms Kammarbrass och har sedan dess tagits upp av brasskvintetter runt om i världen. Det är inte osannolikt att Sax Quartet kommer att få samma spridning; musiken är lekfull och svängig att lyssna på, och verkar dessutom vara lika rolig för musikerna att spela.

Text: David Saulesco

Missa inte konserten Radiokören: Ligeti 100 år som ges i Berwaldhallen samma kväll med start kl 18:00. Läs mer och köp din biljett här.

Kommande konserter

  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fåtal platser kvar
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    23 november
    280 - 450 kr

    Team Putte med Martin Stenmarck

    Slå dig ner i en av Berwaldhallens fåtöljer och dras med i både gospel, soul, pop och någon visa tillsammans med kören Team Putte och gästartist Martin Stenmarck. Allt under ledning av Putte Nelsson.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    26 november
    175 kr

    Beethovens stråktrio

    I ett samarbete mellan Berwaldhallen, Finlandsinstitutet och Ylva och Stina Ekblad framförs Beethovens eleganta och charmfulla stråktrio op. 3 av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där kammarmusik möter lyrik.
    Läs mer & biljetter