Radiokören möter Nigel Short
Prisbelönade dirigenten och sångaren Nigel Short leder Radiokören i ett andaktsfullt och underhållande program. Från Francis Poulencs vackra Salve Regina till Bob Chilcotts tänkvärda Marriage to My Lady Poverty, liksom Bachs klassiska motett Singet dem Herrn, väntar en minnesvärd konsert för alla körälskare. Detta blir även Radiokörens efterlängtade första möte med publiken sedan i vintras.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten inleds med jublande, virvlande sångstämmor och högtidliga rader ur Psaltaren: ”Stöt i horn vid nymåne och vid fullmåne på vår högtidsdag!” Nu när vi äntligen får välkomna publik till Berwaldhallen igen vill vi fira det genom att inleda varje konsert med en fanfar. John Rutters A Choral Fanfare är idealisk för sitt syfte och passar dessutom väl in i programmet som helhet: en både roande och tröstande konsert med idel guldkorn ur körrepertoaren.
Från jubel och gemenskap vänder programmet omedelbart till sorg och saknad. Den spanske renässanstonsättaren Alonso Lobo skrev motetten Versa est in luctum vid kung Filip II av Spaniens bortgång. Motettens text, från Jobs bok, är sorgligt aktuell i dessa tider: ”Min lyras klang har vänts i klagan, flöjtens toner ljuder som gråt.”
John Rutter är inte den ende engelske tonsättare som representeras på konserten. Liksom Rutter är Edward Elgar välkänd bland svenska lyssnare. Här i Berwaldhallen framfördes hans stora oratorium Gerontius dröm hösten 2019. Körstycket There is Sweet Music till en text av Lord Tennyson ger först ett anspråkslöst intryck, men de ständiga skiftningarna mellan två olika tonarter skänker musiken ett slags överjordiskt skimmer – och ställer dessutom krav på sångarna.
William Henry Harris var en uppskattad organist, körledare och pedagog som även komponerade en hel del sakral musik. Faire is the heaven för dubbelkör är ett av hans mest kända och älskade verk, en anthem med text av 1500-talspoeten Edmund Spenser. Som komponerande organist är inte Harris ensam; en av de mest kända i denna krets är väl Johann Sebastian Bach, vars motett Singet dem Herrn – även den för dubbelkör – också står på programmet. I slutet av 1700-talet lär den ha framförts för Mozart, som tyckte så mycket om den att han bad att få en kopia av noterna.
Bob Chilcott är en mycket populär engelsk körtonsättare och dirigent vars musik fått fäste även hos svenska körer. I sviten The Modern Man I Sing har han tonsatt tre dikter ur poeten Walt Whitmans diktsamling Leaves of Grass. Alla tre dikter följer och gestaltar Chilcott med stor känslighet och skicklighet. Marriage to My Lady Poverty är en meditation över hur livet skulle se ut utan begär till världsliga ting. Poeten Charles Bennett inspirerades till texten av en 1400-talsmålning avbildande Franciskus av Assisi.
Francis Poulencs körmusik hör till mångas favoriter, bland såväl sångare som lyssnare. Poulenc tonsatte Mariabönen Salve Regina 1941 i ett av Nazityskland ockuperat Frankrike. Poulenc höll låg profil under kriget men var samtidigt en hängiven anhängare av den franska motståndsrörelsen. Som nyväckt katolik, därtill homosexuell och dessutom med sympatier för sina av nazisterna tystade tonsättarkollegor finns många lager att upptäcka i Poulencs innerliga och uppriktiga musik.
Text: David Saulesco