No Man’s Land

För sjätte året i rad samarbetar Berwaldhallen med Orvar Säfström och Underscore Productions. Årets efterlängtade filmkonsert handlar om de fantastiska filmhjältinnor vars stordåd såväl som musikaliska motiv etsat sig fast i våra minnen. En högtidsstund för filmmusikälskare med musik ur bland annat AlienStar Wars: Rogue OneSagan om ringenTerminator och Prinsessan Mononoke.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
1 tim 30 min

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 den 2 oktober 2020 kl. 19:00

”Det var en gång en drottning som härskade över haven, vars like ingen visste, som var oerhört vacker och besatt en väldig styrka.” Så beskrivs Brynhild, sköldmö och drottning, i den medeltida tyska hjältesagan Nibelungensången som inspirerade Richard Wagners till operakvartetten Nibelungens ring. I Wagners operor är Brünnhilde en valkyria, en mäktig varelse som förde döda på slagfältet till gudarnas värld.

Den berömda Valkyrieritten från andra delen i Wagners tetralogi, Valkyrian, inleder den här konserten med musik för filmdukens tappra hjältinnor. Den har inspirerat andra tonsättare och lånats av flera filmer, kanske mest minnesvärt i krigsfilmen Apocalypse Now. Joe Hisaishi parafraserar Wagners hjältemodiga musik i filmen Ponyo, men i Prinsessan Mononoke är musiken suggestiv och vemodig, passande filmens varnande budskap om människans destruktiva inverkan på naturen.

Wonder Woman och Captain Marvel är färgstarka och hjältemodiga karaktärer med lång historia i tryck innan de gestaltats på vita duken, närmast av Gal Gadot respektive Brie Larson. Rupert Gregson-Williams musik till Wonder Woman införlivar temat som Hans Zimmer skrev till filmen Batman v. Superman för Gal Gadots premiär på vita duken som Wonder Woman. I båda filmer medverkar också cellisten Tina Guo som förekommer flitigt i filmsammanhang.

När Pınar Toprak skulle skriva ett tema åt Captain Marvel ville hon att det skulle kännas igen efter de första två tonerna. Hjältar förknippas ofta med kvinten, ett tvåtonsmotiv eller intervall som typiskt också spelas av valthorn. I regissören Christopher Nolans Batman-trilogi knöt Hans Zimmer en moll-ters till titelkaraktären. Toprak använder ett mer ovanligt intervall, en septim, som start på Captain Marvels tema.

Löjtnant Ellen Ripley är fortfarande den rollfigur som flest förknippar med den prisbelönade skådespelerskan Sigourney Weaver, fastän det nu är mer än tjugo år sedan hon senast spelade Ripley på vita duken. Alien-filmerna har alla haft olika tonsättare och på denna konsert presenteras musik ur de tre första, tonsatta av Jerry Goldsmith, James Horner, respektive Elliot Goldenthal.

En annan filmhjältinna som närmast uppnått ikonstatus är Sarah Connor, som i Terminator 2 kämpar sida vid sida med sin son John och Arnold Schwarzeneggers android T-800 för att förhindra en kärnvapenkatastrof. Brad Fiedels rytmiskt drivande ledmotiv hör också till ett av filmhistoriens mest igenkännbara.

Även karaktärer som inte har uppnått samma stjärnstatus som Ellen Ripley och Sarah Connor, eller Buffy Summers och Katniss Everdeen, är väl värda att uppmärksammas på en konsert som denna. Mad Max: Fury Road handlar inte huvudsakligen om Max, utan om Charlize Therons karaktär Imperator Furiosa som gör uppror mot den sadistiske diktatorn i vars armé hon ditintills tjänat.

Och den intergalaktiska divan Plavalaguna i Det femte elementet vakar i hemlighet över fyra magiska artefakter, men är nog främst ihågkommen för sitt sångnummer i filmen: arian Il dolce suono ur operan Lucia di Lammermoor, som övergår i 90-talsdoftande elektropop av filmkompositören Éric Serra. Här framförs den i akustisk tappning, med konsertens egen prima donna i strålkastarljuset: Sabina Zweiacker. Hon har hörts flera gånger tidigare i Berwaldhallen, exempelvis i The Dragonborn Comes från The Elder Scrolls V: Skyrim, i framträdanden som gjort henne känd över hela världen.

Text: David Saulesco

Header image used by kind permission of 20th Century Fox.

Kommande konserter

  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fullsatt
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fullsatt
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer
  • Fåtal platser kvar
    23 november
    280 - 450 kr

    Team Putte med Martin Stenmarck

    Slå dig ner i en av Berwaldhallens fåtöljer och dras med i både gospel, soul, pop och någon visa tillsammans med kören Team Putte och gästartist Martin Stenmarck. Allt under ledning av Putte Nelsson.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    26 november
    175 kr

    Beethovens stråktrio

    I ett samarbete mellan Berwaldhallen, Finlandsinstitutet och Ylva och Stina Ekblad framförs Beethovens eleganta och charmfulla stråktrio op. 3 av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där kammarmusik möter lyrik.
    Läs mer & biljetter