Neoarctic

Klimat-performance-operan NeoArctic kunde inte vara mer angelägen. Efter kritikerrosade turnéer till New York, London och Köpenhamn kommer nu Hotel Pro Formas och Lettiska Radiokörens föreställning till 2019 års Östersjöfestival. Läs mer om festivalen på balticseafestival.com

Säsong 2019/2020
Datum har passerat

Anslaget är mäktigt: Ett hav av plast böljar på storbildsskärm i fonden. Tolv sångare träder fram iklädda kostymer som associerar till allt från inuiter till turister i svarta solglasögon – som hämtade ur en dystopisk framtidsfilm.

Ljudmattan är uppfordrande. Vibrerande och oroligt darrande under huden på åskådaren, med kören som en unison siren.

I nästa bild: Kyrkklockor och svartvita bilder av en övergiven ruinstad.

Hyllade operan NeoArctic suger in oss i en emotionell centrifug. Här färdas vi i genom postapokalyptiska landskap – tsunamis, översvämningar, smältande glaciärer – för att i sista scenen ändå åtnjuta ett slags förlåtande, sakral musik.

Skulle det finnas en genre som hette ”aktivist-performance” så är det just vad åskådaren får bevittna i denna både poetiska och alarmerande föreställning om den tid vi lever i just nu: antropocen, människans tidsålder. Det är den föreslagna nya geologiska epok på jorden som började ungefär vid industrialiseringen på 1700-talet och som kännetecknas av att vi människor står för de största klimatförändringarna – inte naturen själv.

Dramaturgiskt är operan uppbyggd av tolv sånger, tolv ljudlandskap, tolv landskap och en planet, med sångtitlar som Plastic, Dust och Infinity. För det helt elektroniska ackompanjemanget står den brittiska technoproducenten Andy Stott och den numera New York-baserade kompositören Krists Auznieks, en av Lettlands nu starkast lysande stjärnor. Texten är skriven av den isländska poeten Sigurjón Birgir Sigurðsson, mer känd som Sjón, en sammandragning av hans förnamn och tillika ordet ”syn” på isländska.

Verket, som 2017 erhöll det prestigefyllda danska Reumert-priset, har vuxit fram utifrån ett koncept skapat av den danska performancegruppen Hotel Pro Forma, i samarbete med Lettiska Radiokören. Urpremiären ägde på Det Kongelige i Köpenhamn i maj 2016. Tidigare i år spelades den på Kennedy Centre i Washington.

Hotel Pro Forma är en av Europas främsta performance-grupper. De har tidigare gästat Stockholm med verk som Calling Clavigo på Kulturhuset Stadsteatern 2003.

NeoArctic är resultatet av lång tids research och undersökande arbete mellan artister, vetenskapsmän med flera inom olika verksamhetsfält, med inspiration från Anthropocene Project, en rad installationer och forskningsprojekt på världskulturhuset Haus der Kulturen der Welt i Berlin. Sedan 2013 utforskas där den nya, omvälvande tid vi lever i genom just en blandning av modern konst och banbrytande forskning.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler

Kommande konserter

  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fåtal platser kvar
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    23 november
    280 - 450 kr

    Team Putte med Martin Stenmarck

    Slå dig ner i en av Berwaldhallens fåtöljer och dras med i både gospel, soul, pop och någon visa tillsammans med kören Team Putte och gästartist Martin Stenmarck. Allt under ledning av Putte Nelsson.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    26 november
    175 kr

    Beethovens stråktrio

    I ett samarbete mellan Berwaldhallen, Finlandsinstitutet och Ylva och Stina Ekblad framförs Beethovens eleganta och charmfulla stråktrio op. 3 av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där kammarmusik möter lyrik.
    Läs mer & biljetter
  • Benjamin Grosvenor, med huvudet lutat i sin ena hand och blickar åt sidan.
    27–28 november
    130 - 475 kr

    Benjamin Grosvenor i Beethovens första pianokonsert

    Brittiske pianisten Benjamin Grosvenor tar sig an Beethovens lekfulla ungdomsverk, och Yoel Gamzou dirigerar Radiosymfonikerna i den brittiska kompositören William Waltons känslostarka symfoni nr 1 från 1935.
    Läs mer & biljetter