Mozarts pianokonsert nr 25

Den schweiziske pianisten Francesco Piemontesi har gjort sig ett namn som en mästerlig tolkare av Wolfgang Amadeus Mozarts musik. Här möter han Sveriges Radios Symfoniorkester i Mozarts 25:e pianokonsert. Dirigenten Jukka-Pekka Saraste har en nära relation till Anton Bruckners musik och leder orkestern i den tresatsiga Nowak-utgåvan av Bruckners sista symfoni.

Säsong 2023/2024
Datum har passerat
Berwaldhallen
2 tim inkl paus

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredag 27 oktober kl 19:03.


1786 var ett produktivt år för Wolfgang Amadeus Mozart. Utöver Figaros bröllop, Pragsymfonin och ett antal praktfulla kammarverk tillkom tre pianokonserter: nr 23, 24 och 25. Fem år tidigare hade Mozart lämnat sitt hatade Salzburg för gott för att söka lyckan som musiker och tonsättare i Wien. Som pianist kom han att göra stor succé i staden och på konserter uppträdde han både som pianosolist och som dirigent i sina egna pianokonserter och symfonier.

Medan de tidiga pianokonserterna kännetecknas av en mer galant och enkel stil, kom de senare att utvecklas i en mer symfonisk riktning. Även dialogen mellan piano och orkester tog stora kliv, med mer raffinerat samspel mellan solist och ensemble. Den 25:e pianokonserten – av totalt 27 – är en av Mozarts största i både omfång och orkesterstorlek, och anses som en av hans allra främsta. I konserten får man – som så ofta hos Mozart – ta del av hans mästerliga förmåga att levandegöra olika känslostämningar som storslagenhet, ömsinthet och elegans; men också den lekfullhet, melodiska sötma och harmoniska uppfinningsrikedom som var några av hans kännemärken.

Om Mozart var ett underbarn som började komponera tidigt, och redan i unga år togs med på resor av fadern till Europas musikaliska huvudstäder, kan Anton Bruckner på många sätt sägas ha varit hans motsats. Mozart flyttade till Wien som 25-åring, men Bruckner flyttade inte permanent till staden förrän i 40-årsåldern och sågs då som något av en excentrisk utböling: en djupt religiös man från landet, med tjock dialekt.

Tonsättaren Bruckner hade svårt att vinna den kräsna Wien-publikens uppskattning. Först 1884, när han hunnit bli 62 år gammal, kom genombrottet med uruppförandet av den sjunde symfonin. Tre år senare påbörjade han den nionde, ett arbete som drog ut på tiden på grund av sjukdom, liksom hans ständiga omarbetningar av tidigare symfonier. Då Bruckner avled 1896 låg det ofullbordade partituret till den nionde symfonin på hans arbetsbord. Olika förslag på fjärde satser har tillkommit, men i denna konsert dirigerar Jukka-Pekka Saraste endast Bruckners tre färdigställda satser, enligt den så kallade Nowak-utgåvan från 1951.

Anton Bruckner var något av en motsägelsernas man. Till sin läggning var han bräcklig och känslig för kritik och han led tidvis av depressioner, men han måste samtidigt ha haft en enorm inre styrka. Han var trots allt kapabel att komponera nio väldiga symfonier med ett unikt och originellt uttryck som intar en särställning i musikhistorien, och den nionde symfonin räknas till hans allra största skapelser.

Text: Axel Lindhe

Lär dig mer genom att lyssna på Sverige Radio P2

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fullsatt
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer