Matteuspassionen

Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
Berwaldhallen

Det är oklart hur många gånger Johann Sebastian Bach tonsatte passionshistorien, evangeliernas skildringar av Jesu lidande och död. Tyvärr har bara två bevarats: Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, troligen uruppförd samma år som den skrevs, 1727. Platsen var naturligtvis Thomaskyrkan i Leipzig där Bach varit kantor sedan 1723.

Matteuspassionen är ett av musikhistoriens mest himlastormande mästerverk, starkt bidragande till att Bach fått smeknamn som ”den femte evangelisten” eller ”Guds speleman”. Sådana romantiserande omskrivningar verkar dock stämma dåligt med tonsättarens självbild. Matteus evangelium är långt mer omfattande och detaljrikt i sin berättelse om Jesus på korset än det från evangelist-kollegan Johannes, vilket också återspeglas i det senare verket. Matteuspassionen är i en större skala, komponerad för soloröster, dubbelkör och dubbel orkester. Behändigt nog hade Thomaskyrkan dubbla orgelläktare av olika storlek.

Texten utgörs av kapitlen 26 och 27 i den lutherska bibelns evangelium enligt Matteus, men Höga visan skymtar också förbi. Därtill kommer arior och koraler, de senare med olika textförfattare och utvalda av Bach själv. Librettist var Picander, pseudonym för Christian Friedrich Henrici, med rykte om sig att vara en rätt liten mästare. Denna text anses vara hans främsta prestation, sannolikt skriven i nära samarbete med tonsättaren. Centralfiguren är Evangelisten som för historien framåt, medan övriga sångsolister ger röst åt dramats olika deltagare.

Bachs anteckningar från 1729 om sin upplevelse av vad som tidigare antagits var uruppförandet tyder på vissa konstnärliga brister. Just det året var dessutom en annan passion, av Gottfried Frober, långfredagens publikmagnet. Redan då var det svårt att välja mellan alla kulturevenemang. Leipzig lär också ha varit en musikaliskt konservativ stad. En beskrivning från 1732 av vad som bör vara Bachs Matteuspassion talar om stor förvirring, med kommentarer som ”Gud bevare oss, mina barn! – det är som en komisk opera”. Nog ingen vanlig reaktion i dag.

Berömt är den tjugoårige Felix Mendelssohns succéartade återupplivande 1829 av det då tämligen bortglömda mästerverket genom ett framförande i Berlin. Det var första gången verket spelades utanför Leipzig och intresset för Bachs hela skapande nytändes som i ett enda slag. Mormoderns gåva till unge Felix några år tidigare, partituret till Matteuspassionen, hade verkligen burit frukt!

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter