Inställd - Kompositören är död

I Nathaniel Stookeys musikaliska mordgåta Kompositören är död kan mördaren sitta var som helst i orkestern! Följ med när Inspektören, spelad av Niklas Riesbeck, försöker ta reda på vem i Sveriges Radios Symfoniorkester som har mördat kompositören. På pulten möter vi det tyska stjärnskottet Christian Reif som dirigerar orkestern för första gången i Berwaldhallen. Den här familjekonserten inleds med Prokofjevs sprudlande och trallvänliga första symfoni. En koncentrerad symfoni i klassisk stil på under 15 minuter. Passar från 8 år.

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen

The Composer is Dead av kompositören Nathaniel Stookey har blivit ett av 2000-talets mest spelade orkesterverk. Det beställdes av San Francisco Symphony som ett stycke i stil med Prokofjevs Peter och vargen, det vill säga med en berättare som pedagogiskt presenterar symfoniorkesterns alla instrument och samtidigt bjuder på underhållning och spänning. Då Nathaniel Stookey fick beställningen valde han att skapa en oemotståndlig mordgåta, där varje orkestermedlem kan räknas till kretsen av misstänkta. Texten är skriven av Lemony Snicket, pseudonym för den lika mångsidiga som storsäljande författaren David Handler. Både han och tonsättaren har ibland själva framträtt som historiens berättare. I Berwaldhallen är det Niklas Riesbeck som ledsagar oss genom berättelsen och också har översatt texten till svenska.

I verket hörs bland annat något så ovanligt i orkesterrepertoaren som en duett för tuba och harpa. Avslutningen bjuder på en rad musikaliska citat ur stora tonsättares berömda verk med anknytning till döden, ett requiem här, en begravningsmarsch där. Ombedd av en intervjuare att säga ett ord eller två om texten till Kompositören är död blev Lemony Snickets svar: Boo hoo!

Som inledning på konserten får vi höra Sergej Prokofjevs charmerande och för tiden överraskande första symfoni, den som har kallats Den klassiska och skrevs 1916-1917.

Prokofjev var ett beryktat enfant terrible, en chockerande modernist som kunde röra upp känslorna. Detta verk var ju något helt annat, en underbar liten symfoni, med varm humor och ett tonspråk från 1900-talet inom 1800-talets ramar samt en speltid på under femton minuter. Den klassiska blev det verk som först gjorde Prokofjev känd utanför Ryssland, och bland hans verk har bara Peter och vargen framförts lika ofta genom åren. Han dirigerade själv uruppförandet i revolutionens Petrograd i april 1918, och lämnade snart Ryssland för en lång konsertturné som i själva verket blev till sjutton års exil.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Konserten är inställd på grund av sjukdom.

Konserten är inställd på grund av sjukdom.

Kommande konserter

  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    7 december
    130 - 475 kr

    Lucia med Nacka Musikklasser & Bo Sundström

    Lys upp decembermörkret med en gnistrande Luciakonsert tillsammans med Nacka musikklasser och gästartist Bo Sundström i Berwaldhallen.
    Läs mer
  • Rick Stotijn, Rebecka Törnqvist och Esa-Pekka Salonen är inklippta mot en "sotig" bakgrund. Bilden är svartvit, med undantag för en gul rektangel i övre höger hörn - en referens till Eva Dahlgrens skiva Jag vill se min älskade komma från det vilda.
    10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    12–13 december
    170 - 560 kr

    Bachs Juloratorium del 1–3

    Kom i julstämning med ett av de mest älskade och klassiska julverken tillsammans med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester.
    Läs mer