Chamber Unplugged - Ingvar Lidholm unplugged

Från lovande ungdom till en av frontfigurerna i 1900-talets svenska musikvärld. Ingvar Lidholms produktion sträckte sig från stor opera och balettmusik till intima solostycken och dessutom några av den svenska körrepertoarens mest kända verk. Här är fokus på Lidholms solo- och kammarmusik som sträcker sig över hela hans liv, från ung rebell till mogen mästare.

Säsong 2018/2019
Datum har passerat
1 tim

”Det är helt enkelt förbluffande att på våra luftstreck finna en ungdom som visar sig vara en så osedvanligt kunnig och vad uppfinning beträffar fantasifullt rik musikernatur.” Så beskrevs Ingvar Lidholm 1945 av tonsättaren Gösta Nystroem. Även om den då 24-årige tonsättaren redan ansågs lovande hade han nog knappast själv en tanke på att han skulle bli inte bara en av landets mest kända tonsättare, utan rentav en centralgestalt inom svensk 1900-talsmusik. Lidholm var medlem i den legendariska Måndagsgruppen och hade viktiga poster i svenskt musikliv, som professor i komposition på Kungliga Musikhögskolan och som kammarmusikchef på Sveriges Radio.

Året efter Nystroems uppskattande omdöme tillkom Lidholms första soloverk för instrument: Sonat för soloflöjt. I intervjuer från den här tiden kan man höra Lidholm tala om att en inspirationskälla var lusten att skriva melodier. Dessutom fanns det i Stockholm en särdeles duktig flöjtist, Carl Achatz, som även skulle stimulera andra svenska tonsättare att skriva för instrumentet. Det är ljus och ohejdat glädjefull musik som Lidholm har åstadkommit, med en för flöjten passande improvisatorisk karaktär.

1950-talet var ett produktivt årtionde för Lidholm och på våren 1954 åkte han till London för att studera för tonsättaren Mátyás Seiber. I England kom han i kontakt med kammarmusikföreningen Guildhall Music Society, som beställde ett verk av honom: Concertino för flöjt, oboe, engelskt horn och cello. Verkets fyra satser hålls samman av ett tretonsmotiv och den intensiva finalsatsen med sina många taktväxlingar pekar fram emot orkesterverket Ritornell, som skulle bli Lidholms internationella genombrott.

Förutom sonaten för soloflöjt får vi under konserten ta del av ytterligare två soloverk från Lidholms hand. Den poetiska Fantasia sopra Laudi för solocello skrevs som en födelsedagspresent till Hilding Rosenberg på hans 85-årsdag. Arabesque för oboe var också en födelsedagspresent, denna till tonsättaren och dirigenten Eskil Hemberg. Verket är bara drygt fyra minuter långt, men inte desto mindre ett oerhört fantasifullt och stämningsfullt stycke musik.

Aulos var ett instrument som användes flitigt under antiken, en tidsperiod som Lidholm hyste ett brinnande intresse för. En slags nutida motsvarighet till aulos är oboen, som trivs bra tillsammans med sin nära släkting, det engelska hornet. Aulos för oboe och engelskt horn är ett sent verk i Lidholms osedvanligt långa tonsättarkarriär och tillkom strax efter millenieskiftet, 2001.

Text: Axel Lindhe

Kommande konserter

  • 5 november
    175 kr

    Trio x 2 av Smyth & Beach

    Romantik, temperament och lyrik möts på Finlandsinstitutet med två sällsynta mästerverk av Ethel Smyth och Amy Beach. Skådespelarsystrarna Ekblad framför texter av Susanne Ringell, Solja Krapu-Kallio och Eva-Stina Bryggmästar.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter