Beethovens Pastoralsymfoni

Ludwig van Beethovens sjätte symfoni benämndes av kompositören själv som ”Pastoralsymfonin”, då han i den beskrev sin kärlek till landsbygden. Ernest Chaussons romantiska sångcykel Poème de l’amour et de la mer (Dikt om kärlek och havet) beskriver såväl havets blommor som kärlekens död och i Jean Sibelius dansintermezzo tonsätts herdegudens Pans jakt på bergnymfen Echo. Roberto González-Monjas leder Sveriges Radios Symfoniorkester och den italienska barytonen Andrè Schuen i denna konsert där kärleken till och i naturen står i fokus.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 timme 40 minuter inklusive paus

Pan och Echo är ett kort dansintermezzo från 1906. Helsingfors skulle få ett nytt konserthus, och en välgörenhetskonsert anordnades för att samla in pengar till bygget. Jean Sibelius ombads bidra med ett verk, och avbröt tillfälligt arbetet med orkesterverket Pohjolas dotter för detta syfte. Han dirigerade själv det sceniska framförandet, och skeendet gestaltades av tio dansare. Den tragiska sagan handlar om den grekiska skönsjungande nymfen Echo, som blir dödad av guden Pan då hon inte besvarar hans kärlek. Sibelius fångar den antika mytens essens, och klär den i en vacker naturromantisk skrud.

Trots sin alltför tidiga död lämnade Ernest Chausson ett stort och varierat arbete efter sig. Han var elev till Jules Massenet och senare också César Frank, varav den sistnämnde fick störst musikalisk betydelse för honom. Chausson var även en varm Wagnerentusiast, och 1882 besökte han Bayreuth, där han bevistade den första föreställningen av Parsifal. I sina kompositioner försökte han förena dessa olika influenser, och lyckades komma fram till en egen suggestiv och fantasifull stil.

Poème de l’amour et de la mer (Dikt om kärleken och havet) är en sångcykel med orkesterackompanjemang, där Chausson hämtat inspiration från poeten och vännen Maurice Bouchors dikter. Han tog hela tio år på sig att slutföra verket, och först 1893 fick det sin premiär. Cykelns elegans och esprit visar ett tydligt inflytande av Massenet, men den innehåller även partier som är skrivna i en mera reflekterande, mörkare, och i vissa avseenden återhållsammare karaktär

Beethovens femte och sjätte symfonier komponerades och uruppfördes under samma år, 1808. Även om de är helt väsensskilda, liknar de varandra på så sätt att de är mycket mer berättande och målande än de tidigare symfonierna. Den sjätte symfonin gavs namnet ”Pastoralsymfonin” av Beethoven själv. Med den beskriver han sina upplevelser av landsbygden, och blottar därmed mera av sig själv som privatperson.

Verket har fem satser i stället för de vanliga fyra, och i ett berömt citat sade kompositören att symfonin var ”mera ett uttryck för känsla än måleri”. Musiken visar tydligt att Beethoven älskade naturen och lantlivet. Varje sommar flyttade han ut ur storstaden Wien för att bo på någon brunnsort eller småstad, exempelvis i byn Nussdorf som ligger strax norr om Wien. Där fick han inspiration till sitt komponerande under dagliga promenader längs bäckar, ängar och ramslöksdoftande bokskogar. Om man har vägarna förbi, kan man i dag följa i hans fotspår och promenera längs den led som bär hans namn.

Text: Andreas Konvicka

Är Beethoven en favorit? Du har väl inte missat Beethovenpodden i P2?

 

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    31 december
    290 - 560 kr

    Nyårskonsert med Stockholms Strauss-Orkester – Johann Strauss 200 år!

    Stockholms Strauss-Orkester bjuder upp och firar 200-årsdagen med sprudlande musik. Sveriges festligaste symfoniorkester, ljuvligt mousserande.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    9–10 januari
    170 - 560 kr

    Trettondagskonsert 2026

    Komikern Jonatan Unge är din värd under Berwaldhallens Trettondagskonsert 2026, där den norska dirigenten Cathrine Winnes leder Radiosymfonikerna och Radiokören, sopranerna Julia...
    Läs mer
  • Fåtal platser kvar
    14–15 januari
    130 - 475 kr

    Tjajkovskijs Nötknäpparen

    Få verk är så förknippade med julen och trettondagen som Pjotr Tjajkovskijs musik till baletten Nötknäpparen. Christoph Koncz och Radiosymfonikerna framför en svit baserad på Tjajkovskijs älskade musik, Sergej Prokojfjevs första symfoni, den samtida kompositören Hanna Kendalls The Spark Catchers och en doft av sommar i Hugo Alfvéns Midsommarvaka.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    17 januari
    180 kr

    Niklas & Radioapan – Berwaldhallens superhjältar

    Följ med Niklas och Radioapan på ett hemligt musikäventyr fyllt av skratt, sång och superkrafter! Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och dirigent Erik Arvinder ger de sig ut för att stoppa den busiga ljudskurken Dissonans – som vill förvandla all musik till kaos!
    Läs mer & biljetter