arrow

Ny svensk pianokonsert och Radiokören i New York

Publicerad den 11 november 2017 21:02

Radiokören turnerar i Köpenhamn och New York ihop med Svenska Kammarorkestern. Sveriges Radios Symfoniorkester hyllar Sven-David Sandström genom att framföra hans nya pianokonsert med Peter Friis-Johansson.

Turnéer planeras för det mesta med lång framförhållning och den resa vi inledde i fredags utgör inget undantag.

I januari 2015 deltog jag, liksom Gregor Zubicky som är programchef för Svenska Kammarorkestern, i den årliga ISPA-kongressen (International Society for Performing Arts) i New York. I en paus hade vi möte med Hanako Yamaguchi som är planeringschef på Lincoln Center i New York.

Ämne var ett möjligt framträdande med Radiokören och Svenska Kammarorkestern på Lincoln Center. Frågan hade då redan diskuterats i månader i en mejlkonversation som också inbegrep Radiokörens programchef Arne Lundmark.

I maj 2015 samlades ISPA igen, denna gång i Malmö. Där mötte vi Hanako Yamaguchi ännu en gång för att följa upp New York-mötet och tala om möjligheten att också ge en a cappella-konsert med Radiokören.

Två och ett halvt år och hundratals mejl senare har vi just anlänt till New York – Radiokören och Svenska Kammarorkestern tillsammans med solisterna Malin Christensson, Kristina Hammarström, Michael Weinius och Josef Wagner samt kammarorkesterns chefsdirigent Tomas Dausgaard.

Imorgon framträder de två ensemblerna på Lincoln Center med Missa Solemnis av Ludwig van Beethoven och på tisdag ger Radiokören en a cappella-konsert i St Mary the Virgin Church under ledning av körens chefsdirigent Peter Dijkstra.

På a cappella-programmet står Lux Aeterna av Maija Einfelde, En ny himmel och en ny jord av Sven-David Sandström, Anders Hillborgs Moyayoum samt Konsert för kör av Alfred Schnittke. Båda konserterna ingår i Lincoln Centers festival White Light.

Missa Solemnis har framförts vid ytterligare två tillfällen. I Berwaldhallen i torsdags och igår i DR Byen, Danmarks Radios fina konserthus i Köpenhamn. Mottagandet har hittills varit gott och vi hoppas förstås att konserterna i New York ska falla publiken i smaken. Enligt vad jag har hört är de väl sålda.

Sveriges Radios Symfoniorkester samarbetar denna vecka med den israeliske dirigenten Omer Meir Wellber, en ung man som redan är nära knuten till flera av de främsta orkestrarna i Europa. Jag missar konserterna men hade tillfälle att tala med honom en stund i torsdags och blev upplivad av hans syn på konsten, musikerna och publiken.

”Varje konsert måste ha sin berättelse”, säger han. ”Därför är jag mycket noga med programsättningen. Den här gången kombinerar jag till exempel Symfoni nr 49 av Joseph Haydn med Alfred Schnittkes Moz-Art a la Haydn där fjorton musiker spelar i komplett mörker och rör sig över scenen enligt en koreografi som noga anges i partituret.”

På programmet står också Symfoni nr 9 av Dmitrij Sjostakovitj samt Sven-David Sandströms Five Pieces for Piano and Orchestra med Peter Friis-Johansson som solist. Pianokonserten skrevs på beställning av Göteborgs Symfoniker och framförs nu för första gången i Stockholm.

Sven-David Sandström är en av de svenska tonsättare vi samarbetat mest med genom ett flertal beställningar för Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har nyligen fyllt 75 år och profileras under säsongen med ett flertal verk.

Häromveckan rullade den världsomspännande kampanjen Metoo in över Sverige. Hundratusentals kvinnor vittnade i sociala medier om hur de utsatts och utsätts för sexuella trakasserier och övergrepp. I onsdags lät 456 kvinnliga skådespelare publicera en debattartikel som blottlade förfärande förhållanden inom teaterbranschen. Fler skådespelare har anslutit sig efter hand och senast jag tittade på nätet var kvinnorna bakom artikeln nästan 600.

Reaktionerna har med rätta blivit starka. Hur har detta fått fortgå? Nu måste det bli ett slut!

Som jag skrivit i en tidigare blogg är musikvärlden inte på något sätt förskonad när det gäller missförhållanden av detta slag. Mina egna upplevelser skulle räcka till en bok och jag tror att väldigt få kvinnor i min närhet kan säga att de inte alls har drabbats.

Ansvaret vilar tungt på mig och andra arbetsgivare att skapa jämställda och öppna förhållanden inom branschen. Det första är att komma åt tystnadskulturen. Vi måste skapa ett klimat där det lönar sig att säga ifrån. En klimat där arbetsgivare reagerar på varje incident och tydligt visar oönskat beteende straffar sig.

Men i förlängningen räcker det förstås inte att reagera på det som sker. Vi måste komma åt de attityder och maktförhållanden som ligger i botten. För det krävs genomgripande diskussioner på flera plan — politiskt, branschvis, på arbetsplatser och hemma vid köksborden — och ett dedicerat och samfällt arbete med att bryta upp osunda strukturer. Vi måste helt enkelt se till att Sverige blir jämställt på riktigt.

Helena Wessman, den 11 november 2017

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se