arrow

Ett yrke med stor spännvidd

Publicerad den 6 oktober 2017 16:46

Kanske kan man tro att våra musiker och sångare gör ett och samma hela tiden - sjunger i kör och spelar orkester. Och det gör de förstås, men man kan behöva påminna sig om yrkets spännvidd. Varje tid har sin sorts musik och våra ensembler förväntas behärska flera seklers repertoar.

För orkestern betyder det ena veckan storvulen romantik parad med ytterst sparsmakad samtidsmusik och den andra ett bländande liveframförande av musik från video- och dataspel. Det är verkligen tre helt olika saker.

För fyra av våra musiker inryms hela spektrat samma vecka. I måndags framförde Julia Crowell, flöjt, Sofie Sunnerstam, violin, Riika Repo, viola och Astrid Lindell, cello, kammarmusik av Kaija Saariaho, Missy Mazzoli och Emmy Lindström vid en lunchkonsert i Studio 2. Igår och ikväll spelar de spelmusikprogrammet Score tillsammans med kollegorna i Radiosymfonikerna.

Upphovsmän bakom konceptet Score är Orvar Säfström och Magnus Johansson. Om jag inte minns fel började de i Malmö 2006 där Malmö Symfoniorkester framförde dataspelsmusik på Stortorget för en mångtusenhövdad publik. Framgången var monumental.

Andra orkestrar hängde på och nu turnerar de konceptet över hela Norden. Förra året medverkade de i 19 produktioner med något av sina fyra konceptprogram. Orvar Säfström presenterar och sångsolist är Sabina Zweiacker. Dirigenten varierar med orkestrarnas önskemål, men ofta är det engelsmannen Charles Hazlewood som står på pulten.

Sveriges Radios Symfoniorkester gav sin första dataspelskonsert 2007 och nu har vi tre år i rad fyllt Berwaldhallen med kännare i alla åldrar. Extra roligt är att publiken förnyas och förmeras för varje gång. När Orvar Säfström igår frågade vilka som varit med tidigare år räckte nästan ingen upp handen.

För mig öppnas en ny värld. Fast jag tror mig känna till en betydande del av orkesterrepertoaren måste jag bekänna mig totalt okunnig om spelmusiken. Det låter som ”vanlig” orkestermusik men har sin helt egna logik eftersom den ska följa spelarens många val under spelets gång.

Lättspelat är det inte. Orkestersatsen är komplex med många stora solon för bland andra konsertmästaren, solocellisten, pianisten och soloblåsarna. Radiosymfonikernas skickliga musiker klarar det galant. Deras mångsidighet är som sagt stor.

Radiokören förbereder nästa veckas konserter med uruppförandet av svenske Jakob Mühlrads verk Kaddish. Programmet kretsar kring de spår vi människor lämnar efter oss då vi dör. Utöver Kaddish framförs Johann Sebastian Bachs Kantat nr 106 ”Actus Tragicus”, ett avsnitt ur Lamentatio Jeremiae Prophetae av Ernst Krenek samt Lux Aeterna.

Chefsdirigent Peter Dijkstra leder det hela och som solister medverkar Eva Dahlgren och fyra sångare ur Radiokören. Vi får också höra en instrumentalensemble.

Jakob Mühlrads verk är beställt av Radiokören och finansieras genom ett stipendium från Micael Bindefelds stiftelse. Intresset har varit stort ända sedan Radiokören framförde ett kort avsnitt under stipendieutdelningen i januari. Än större blev det efter Jakob Mühlrads Sommar i P1 i början av augusti. Vi gläder oss åt två helt utsålda konserter nästa lördag.

Den som inte har fått biljetter kan höra den sena konserten direkt i Sveriges Radio P2 eller se den videostreamas på Berwaldhallens webb.

Nu är det fredag eftermiddag och lugnet lägrar sig i kontorsvillan intill Berwaldhallen. Om en timme inleder Radiosymfonikerna den andra Score-konserten. Själv är jag då på väg till mitt älskade Gotland.

Trevlig helg!

Helena Wessman, den 6 oktober 2017

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se