arrow

Radiokören

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Körens förre chefsdirigent Peter Dijkstra har beskrivit ensemblen som ”gruppen som lämnar baslägret först och tar ut riktningen för de andra att följa.”.

Trehundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna av sitt slag. De 32 professionella sångarna är lika hemma i helt nyskriven musik av dagens mest spännande tonsättare som i älskade verk ur den rika, internationella musikskatten. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också alla lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert. Redan från början lades ribban högt av körens första chefsdirigenter, Axel Nylander och Einar Ralf. Tidigt fanns också en uttalad ambition att framföra ny svensk körmusik. Efter att Eric Ericson tog över ledarskapet 1952 utvecklades körens internationella ryktbarhet. Han ville att såväl sångarna som lyssnarna skulle få ta del av den bästa och viktigaste körmusiken från hela världen och med progressiva repertoarval tillsammans med högt ställda ambitioner gjorde han Radiokören känd som ett fantastiskt vokalt instrument.

Eric Ericsons legendariska klangideal och konstnärskap lockade bland annat Paul Hindemith, Frank Martin, Igor Stravinsky och Aaron Copland till Stockholm för att få sina verk uppförda. Arthur Honegger lär ha sagt att han, när han hörde Radiokören sjunga sina stycken, för första gången hörde dem så som han föreställt sig att de skulle låta. Svenska tonsättare som Lars Edlund, Ingvar Lidholm och Sven-Erik Bäck skrev också körmusik av ett slag som inte funnits tidigare, sporrade och inspirerade av de nya möjligheterna hos den unika ensemblen.

Körmedlemmarnas förmåga att växelvis sjunga solistiskt och i nästa stund smälta in i ensemblens tätt sammanvävda klang skapar ett instrument med brett arbetsfält och stor spännvidd, från det spröda till det mäktiga. Framstående orkesterdirigenter som Claudio Abbado, Riccardo Muti, Valery Gergiev och Radiosymfonikernas chefsdirigent Daniel Harding har alla gjort bejublade konserter med Radiokören. Förutom sina egna konserter och regelbundna samarbeten med Sveriges Radios Symfoniorkester uppträder de dessutom med flera andra av landets ledande orkestrar.

Vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 fick Radiokören ta emot regeringens särskilda hederspris med motiveringen: ”Många är de svenska körer som skördat internationella framgångar genom åren, men få har som Radiokören under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan.” Och som de har gjort det. Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet. Som en del av sitt 90-årsjubileum gjorde de två uppmärksammade resor: På våren åkte de till Italien med Bachs samlade motetter och på hösten till Japan med konserter i Hyogo, Karuizawa, Miyazaki och Tokyo. Turnén avslutades med en utsåld konsert i Tokyo City Opera hall inför 2 000 åhörare.

Kören har också uppmärksammats för sina framgångsrika skivinspelningar och har kallats ”världens främsta ensemble för nutida musik” vid Cannes Classical Awards. I november 2015 förärades skivan ”Mass & Motets” med sakrala verk av Johannes Brahms med Nederländernas äldsta musikpris, det prestigefyllda Edison Klassiek. Det flerfaldigt prisbelönade albumet ”Nordic Sounds” med musik av Sven-David Sandström fick 2011 den franska musiktidskriften Diapasons pris Diapason d’Or för årets bästa skiva.

I januari 2011 prisades Radiokören av den brittiska tidskriften Gramophone i en artikel där en expertpanel utsåg världens tjugo bästa körer. Tidningens utlåtande: ”Trots disciplin, tydlig artikulation, varsamma frasslut och plötsliga utbrott av fruktansvärd styrka går det inte att ta miste på körens klang: varm, innerlig, balanserad och, framför allt, felfri utan sterilitet eller ihålig perfektion.” Efter körens gästspel i Berlin 2018, där de framförde Mahlers Symfoni nr 8 tillsammans med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding, skrev tidningen Tagesspiegel: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 gör Radiokören tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester flera storslagna verk för kör och orkester. Bland dem kan nämnas Felix Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht på våren 2019 och redan på hösten 2018 Johannes Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis deltar kören i 100-årshyllningarna av sin tidigare chefsdirigent Eric Ericson. På en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda framför de banbrytande ny musik liksom portalverk ur körrepertoaren.

Radiokörens fruktbara samarbete med Jacob Mühlrad fortsätter. I november 2018 uruppför de hans nyskrivna verk Time. Under säsongen uruppför kören även spännande verk av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella lettiska tonsättaren Raminta Šerkšnytė, som också hörts under Östersjöfestivalen 2018. På våren 2019 kommer kören att möta den prisbelönade sångerskan Ane Brun i ett gränsöverskridande samarbete tillsammans med dirigenten och arrangören Hans Ek. Dessutom kommer Radiokören att samarbeta med Sveriges Ungdomskör och Erik Westberg, liksom med Kungliga Musikhögskolan i Stockholm vars elever får unika och värdefulla möjligheter att utforska körmediet med en vokalensemble i världsklass.

År 2015 firade Radiokören sitt 90-årsjubileum. Hur fortsätter denna nittioåring att hålla sig vital? Genom att både vara stolt över sina åstadkommanden och samtidigt hålla blicken riktad framåt. När Radiokören grundades var ett av ensemblens uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Med tanke på sin nyfikenhet, skaparlust och höga musikaliska ambition kommer de orden att fortsätta bära ensemblen i minst nittio år till. För att citera körens tidigare chefsdirigent, Peter Dijkstra: ”Att känna att ’nu är allting klart’ är farligt. Vi måste alltid fortsätta utvecklas. Endast fantasin sätter gränserna!